Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025

Macina

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Macina

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hallå! En nybörjarfråga. Jag har en Askeladden 475 fighter, den har självläns så vattnet på durken rinner bort fint men mellan skroven får jag en del vatten. Jag misstänker genomföringen under båten för självlänsen, tänkte ta tag i det till hösten. Rinner vattnet mellan skroven bort på något sätt eller bör jag skaffa en länspump? Blåsan till bränslet ligger inte där normalt utan jag höll på att byta bränsleslang vid fototillfället.
  2. Givetvis, så många trådar man läser med problem och sen tar dom slut mitt i utan några lösningar. 😖 Det blev en ny propeller med en tum lägre stigning efter inrådan från proppelerservice här i Göteborg, så blir den lite rappare upp ur vattnet när jag kör med mycket last/folk. Så reparerar jag den gamla och har som reserv. Eller om det inte blir bra med den nya får den gå i retur. 👍
  3. Har varit ute en fin sväng eftermiddag/kväll nu. Den går kanon fint, känns som den blivit rappare också och tomgången går fin fint. Liiite vibrationer finns det så det går säkert att justera lite samt tomgången ska ju ner lite till då jag ligger på ca 900 rpm nu. Men jag vet inte om jag gör så mycket mer. Jag bytte propp också till en ny då den gamla var sliten och lite naggad, samma lika som innan men typiskt nog drog frun (på riktigt frun, inte jag) i den när vi var på väg in i hamn... Laga eller köpa ny det är frågan!
  4. Återigen, tusen tack för all hjälp! Håller tummarna för imorn! 👍
  5. Känns som jag äntligen fått ett genombrott idag. Har diskuterat mitt problem i en Mercury grupp på Facebook också. Fick tipset att ställa högvarvs tomgången innan jag ställer blandningsskruvarna samt synkar, så idag plocka jag loss förgasarbryggan och gjorde enligt instruktion i bifogade bilden, ställde även ner den översta förgasarens ”vakuumskruv” till ursprungsläge som jag skruvade ut väldigt mycket vid mitt misslyckade förra synkningsförsök. Vips så ligger jag nu på en mycket jämn 900rpm tomgång för tillfället. Ska ut imorgon och prova lite på sjön men om den går som vid bryggan kommer jag nog vara nöjd här, väldigt jämnt och fint samt inga skakningar som innan. Kanske gör en koll på blandningsskruvarna igen, får se efter provturen imorn.
  6. Ska se om jag får till det idag, har sett många syncverktyg som använder ställventiler för att lugna ner flödet, borde vara samma princip? Tänkte köpa sånna ventiler idag så jag kan strypa helt exakt, kostade 19:- för två st i plast, gjorda för akvarium egentligen. 😊👍
  7. Nu har jag suttit ett par timmar och skruvat och ställt in... Jag får fan inte till det. Först ställde jag blandningsskruvarna så bra jag bara förmådde, sen koppla jag på vakuumklockorna, jag fick lugnat ner mätarna genom att böja slangarna och sätta stripes så det gick riktigt bra. Jag utgick från förgasaren i botten då den inte har någon ställskruv, började nerifrån och upp, gick jättefint att ställa vakuumet så det matchade någorlunda, det var ganska ordentligt olika. När jag kommer till sista (översta) förgasaren så ställer jag vakuumet efter de andra men då börjar motorn gå som en potta skit, bluddrar och hackar vid allt under 1000rpm. Jag höll varven vid 1000rpm under justeringen. Hur som, jag tänker att eftersom den översta förgasaren var helt ute och cyklade så prövar jag låta det vara eftersom vakuumet är jämt över alla nu och provar justera blandningsskruvarna igen ifall den behöver mer el mindre soppa nu men det hjälper tyvärr inte. Antingen ljuger min varvräknare för allt under 1000rpm låter som en tändkulemotor på min motor eller så är jag helt enkelt sämst på att justera förgasare... 😖 SUCK!
  8. Ska man ställa blandningen med växel i eller bara i vattnet på tomgång? Har lagt i båten nu. Om med växel, funkar det med backen då?
  9. Jag provar ställa blandningsskruvarna först hur som helst så får vi se efter det. Jo jag såg det att vissa verktyg har en liten ställventil på slangen för att strypa flödet, det får ju att ordna med antingen en ställventil eller en stripe på slangen som stryper lite. Hur som, jag provar blandningen först så ser vi! 👍
  10. Han hade ingen hemma för tillfället. Men jag köper nog 3 mätare till på biltema och gör en egen. Tror det kommer funka utmärkt.
  11. Jag har bara en mätare tyvärr, jag skulle ju kunna köp 3 till är ju ingen större kostnad. Han förgasarmannen jag pratade om innan är svensk åf för carbtune men pga Corona finns inga att tillgå.
  12. Tusen tack för all hjälp. Än är jag inte i mål men på väg. Gick igenom alla förgasare igår, kollade munstycken och nålar. Allt såg rent och fint ut, inga avlagringar eller annat skit. Bytte alla o-ringar och monterade allt. Den funkar som innan så nu ska jag på blandningsskruvarna samt synka förgasare sen när den är i vattnet igen. Passar på att fräscha upp med nya dekaler etc nu när vädret är kass och båten är uppe. Man lär sig mycket på detta iaf! Kommer ge mig på synkningen med en vanlig vakumklocka så det får bli en kanal i taget jag justerar. I manualen står det att om första är typ 30 ska nästa vara 29 och nästa 28 etc medans de flesta instruktioner (youtube) säger att man ska sträva efter att få de så lika som möjligt. När man vara har en klocka, hur gör man då? Kan jag göra blandningsjusteringen på land med spolmuff?
  13. Allright... Suck! Jag ska kolla närmre men vid en första anblick ser allt väldigt rent och fint ut, inga avlagringar eller dyl. Nålventilerna håller tätt iaf när man provar att blåsa igenom bränsleledningen. Oringarna mellan insug och förgasare såg däremot trötta ut och var väldigt platta, samt nu när jag tänker till så satt skruvarna inte särskilt hårt heller. Kanske att den dragit tjuvluft där? Jag ska även prova det med blandningsskruvarna som guestsson tipsar om här ovanför! Nu till mitt nästa problem, tror ni inte på fan att jag slinter när jag ska lägga upp förgasarna på arbetsbänken. Plastskeden som reglerar gaspådraget knäcks ju givetvis! Se bild... Någon som vet vad den heter så jag kan köpa en ny imorgon?
  14. Jag misstänker att du kan ha rätt angående blandningsskruvarna. Det såg väldigt rent och fint ut vid en snabb koll. Får se mer i eftermiddag. Hur som helst så får jag se det som en lärdom om det inte är någon skit i. 👍 Jag bytte även bränsleledningen bara för att ha hela bränslesidan ny, ren och fräsch.
  15. Allright, jag tog mod till mig eller rättare sagt, jag tog mig tid och drog upp båten och vips så var förgasare loss. Ska till en kompis imorgon som kan mer än mig i frågan som hjälper mig med rengöring. Nu vill jag bara få tag på ett synk verktyg så jag får gjort allt från grunden!
×
×
  • Skapa nytt...