Jaha, det var nyheter för mig, tillbaka på ruta ett alltså. Den ena sitter utanpå och den andra inuti ångseparatorn, har jag fattat det rätt då? Hur kan jag säkerställa att båda fungerar?
Snabb uppdatering..
Dåligt med tid idag för mek men jag kollade bränslepumpen och den surrar/låter när man vrider på tändningen vilket indikerar att pumpen fungerar.
Ska jag plocka isär slangen efter pumphuset för att se att soppan går hela vägen fram?
Ska kolla stiften också i nästa steg för att se om det finns gnista. Kan motorn starta på två tändstift eller måste alla tre ge gnista?
Batteriet är vad jag också förstått en utmaning så jag testade med ett nytt Optima Red Top och ingen skillnad så jag kan nog tryggt säga att där sitter inte problemet.
Säkringar känns ologiskt med tanke på att jag fått igång motorn två gånger precis innan utan några som helst problem för att sedan dö. Får kolla stiften och se över dom och sedan försöka se om den får bränsle.
Finns det något sätt att pumpa fram bränsle manuellt? Finns ingen bubbla att "prima" med då det sköta elektroniskt men finns det någon annan lösning på det?
Tackar för alla bra förslag hittills
Sjösatte min Silver Hawk med Mercury Optimax 90 hp -2012 och motorn kickade igång direkt. Puttrade iväg på låga varv 5 min till bryggan och slog av. Efter en kort paus startade jag motorn och lämnade bryggan men efter bara 50 meter så dog motorn och vägrar starta.
Bytte batteri för att utesluta det och startmotorn går runt men den tänder inte. Tog bort kåpan och det som slår mig är att det luktar ingen bensin och trots många startförsök så är det ingen bensin runt motorn heller. Kan det vara något med tillförsel av bensinen och i så fall hur kollar jag det?
Alla andra förslag mottages tacksamt så jag åtminstone kan utesluta några enkla saker innan jag överväger service
/Daniel