Burton666
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Burton666
-
Placering
Kadett
-
Burton666 började följa Trimma Parsun 15 Hk 4t?, Parsun 15hk kopplingsschema, Lowrance eller Garmin för att spara egna sjökort? och och 5 andra
-
Jag plockade av motorn på min förra båt i höstas och passade på att ta lite bilder på allt under kåpan innan jag skruvade bort alla kablar och vajrar. Nu tänkte jag sälja båten och det skulle ju vara bra om jag lyckades att få ihop motorn igen innan försäljning. Men jag har svårt att se på bilderna hur allt satt så jag får den inte att starta. Dett bara en grej som klickar till när jag vrider på nyckeln. Finns det kopplingsscheman eller liknande att få tag på någonstans där man ser hur allt ska kopplas ihop?
-
Jag tänkte köpa en ny plotter/ekolod där jag kan spara egna sjökort som jag skapar själv. Jag har sett att Garmin har något som heter QuickDraw och Lowrance Insight Genesis. Är det någon som provat båda och kan rekommendera någon av dessa? Sedan undrar jag även om någon kan tipsa mig om en bra givare till detta. Jag vill ju helst ha en givare som inte bara läser av botten rakt under båten utan får med så mycket av sidorna och även framåt som möjligt.
-
Utrustning för framåtriktat ekolod och plotta egna sjökort ?
Burton666 postade ett ämne i Navigation
Efter att ha varit ute några dagar med nya båten och kört på så många stenar att jag måste lämna in den på reparation så har jag kommit fram till att jag behöver skaffa ett riktigt ekolod och då helst med ett framåtseende ekolod. För att komma ut från ån där jag har båten så måste jag färdas ca 2.5km för att komma ut i dalälven/havet. Vattendjupet i den första stäckan ligger på ca 1.5-2.5m och det finns gott om sten. Hade jag insett hur mycket sten det ligger här så hade jag alltid kört med upptiltad motor men jag trodde i min enfald att jag hade koll på vart stenarna låg. Så nu skulle jag behöva uppgradera den 10 år gamla plottern/ekolodet till någon nyare modell där jag har chans att se stenarna innan jag kör på dessa. Men efter att ha letat runt så har jag bara hittat två givare Panoptix PS51 för runt 15 000:- och en Forwardscan Simrad/B&G för runt 8000:- Finns det någon annan jag har missat (som är billigare) ? Jag skulle även vilja kunna plotta upp egna sjökort så jag alltid ser exakt djup när jag är ute och åker fungerar detta även med simrad-plotters ? -
Jag har bytit upp mig från en enklare 4m plastbåt med en liten utombordare till en Uttern S64 med inombordare och lyckades köra på en sten direkt på premiärtuen. Jag har båten i en å som är ett biflöde till dalälven precis innan dalälven mynnar ut i havet. Med den mindre båten så har jag inte brytt mig så mycket och bara kört på någon sten enstaka gånger i låg hastighet när jag har varit inne och utforskat trånga vikar och passager. Stenen jag körde på sist låg mitt i den inoficiella farleden och jag har aldrig reflekterat över att det kunde finnas sten där. När jag pratade med några veteraner lite senare så verkar det finnas många hemliga tips t. ex. att "nu är det lågt vatten så då måste man åka runt vassruggen uppe till vänster eller hålla nära vassen till höger" och liknande. Jag skulle därför vilja införskaffa något ekolod eller liknande där jag har någon chans att upptäcka stenar som ligger en bit framför mig. Jag undrar även om det finns något sätt att "mappa" upp en egen karta över bottendjupet som uppdateras varje gång man är ute och åker med ny data ?
-
Tackar för svaren, jag provar en relaterad fråga här direkt. Jag är om det inte märktes på min originalfråga ganska okunnig på båtar. Jag antar att byte av propeller är mer trivialt än reparation/byte av växelhus. Jag tänkte isåfall försöka beställa en ny propeller eller kolla på blocket om det finns någon begagnad att köpa medans jag lämnar in den gamla på lagning. Men hur vet jag vilka propellrar som passar båten? Det är en uttern S64 med en Mericrusier 4.3 MPI och ett alpha One gen 2 drev om jag förstått rätt
-
Underbart är kort är ett passande citat angående mitt båtliv. Jag köpte en uttern S64 i lördags och körde på en sten på premiärturen. Det gick inte jättefort (<5 knop) men det small till rejält ändå. Efter inspektion så såg jag att ta topparna på den rostfria propellern hade blivit innåtböjda. Den gick fortfarande att köra utan större problem så jag puttrade även ut dagen efter till stranden. Men efter att ha lånat sonens cyklop så upptäckte jag även att hela skeddan var avslagen. Jag har inte märkt att det läcker någon olja vilket jag antar borde ha märkts efter att jag varit ute i två dagar med båten efter olyckan. Så min fråga nu är om det går att lämna in på lagning för att svetsa på en ny skedda eller om jag måste byta hela växelhuset. Och kan jag vänta med denna lagning/byte till i höst då jag precis fått i båten och inte har hunnit köpa någon trailer till den än. Jag misstänker att det är ganska lång väntetid på båtverkstäderna just nu
-
Jag var iväg och köpte en uttern S64 igår men under provkörning så upptäckte vi att det hade läckt ut en massa glykol i "motorrummet". Problemet var en slangklämma som inte var åtdragen av firman som hade servat den i höstas. Jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer och killen som jag köpte den av visste inte vilken sorts glykol som verkstaden hade använt. Kan jag fylla på med vilken glykol som helst eller ska jag bara fylla på med vatten? Jag såg även att det var luft i den genomskinliga slangen som går från glykol behållaren till till motorn och att det sitter ett metallock på motorn där slangen går in. Behöver jag lufta detta på något sätt? Hur gör jag isåfall ?
-
Jag har tidigare alltid köpt skrotbåtar för runt 20000:- men tänkte nu i år slå till och köpa en "riktig" båt. Jag är helt grön på båtar men har efter några veckors spanande på blocket börjat att bestämma mig för Uttern S64 Exclusive eller Finnmaster 5700 WA. Jag vill ha möjlighet att kunna sova över i båten även om det troligen inte kommer att bli så många dagar per år. Samt ha bra möjligheter för att kunna fiska ca 3 personer samtidigt. Frun vill nog kunna sola i båten med skulle jag gissa. Samt att jag vill kunna traila båten med vanligt b-körkort. Uttern kanske är lite gränsfall misstänker jag om man räknar in trailer och bensin. Hur mycket skiljer det i försäkring om man har en båt med utombordare då Finnmaster båtarna brukar ha en 115hk fyrtaktare istället för inombordare som det är på Uttern. Någon som har tips eller åsikter om vilken båtmodell jag ska välja?
-
Jag har letat efter en plastbåt runt 25000:- ett tag nu på blocket och tänkte slå till på en nu. Det är en 5m öppen styrpulpetbåt med en 15hk Parsun. Säljaren själv säger att motorn får bra men är långsam. Jag vet inte riktigt hur långsamt det betyder att den går än men tänkte kolla om det finns något man kan göra för att skrämma upp båten en aning. Kan man byta till någon bättre propeller eller trimma motorn på något sätt?