Är spekulant på en Nimbus Max1 med en Penta 501A från -90 kopplad till ett DP290 drev från -99. Detta är en utbytesmaskin och det har suttit en diesel i innan enligt säljaren. Det mesta av kringutrustning till motorn är bytt.
Han vet dock inte vad som är gjort med avseende på utväxling och propeller vid bytet från diesel till bensin eller vad det sitter för proppar på nu.
Motorn varvar nu som max 3600rpm och gör då ca 33 knop. Jag tycker att varvtalet låter lågt (V8 borde väl varva kring 4400rpm?) och farten kanske skulle kunna vara något högre.
Enligt säljaren så upplevs båten stark och kommer snabbt upp i planing oavsett mycket eller lite folk i båten. Startar lätt även om man kan behöva prima den vid kallstart (känns inte som ett stort problem).
- Vad borde man ha för setup (utväxling i drev, stigning propellrar) på detta ekipage?
- Vad innebär det för motorn om den inte varvar ut fullt? Ökat slitage, bränsleförbrukning?
- Kan motorn helt enkelt vara sliten (dåligt komp) och därmed inte varva fullt?
Vet egentligen inte vart jag vill komma med mitt resonemang men vill kanske mest få lite synpunkter på installationen och vad man kan göra åt det då det känns lite lurigt. 🙂
Mvh
//Anders