Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

virgin31

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om virgin31

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tog ytterligare ett kompprov och då låg alla cylindrar lika. Svårt att få till det med den koniska toppen vid ena tillfället antagligen. Provkört den i sjön nu och den går bra och är stark. Tack för tips här i forumet och ha en fin sommar!
  2. Hur har det gått för FarbrorBo? En "liten" uppdatering på vår motor, ifall exempelvis guestsson kommer på något. Felet är alltså att motorn inte går på 4:ans cylinder (den nedersta). - Kollat så att kamremmen står rätt på båda hjulen, kollat med stroboscoplampa så den tänder vid rätt ställe, bytt plats på tändspolarna vilket inte löste problemet, bytt tändstift, kollat så att tändhattarna ger bra med gnista mot godset och även med en enkel tändprovare. Allt ok med denna bit. - Tagit kompprov med en "konisk gummipropp" i varje cylinder och 1-3 låg på 7 och 4:ans endast 5,4. Ev tror en mekaniker att det finns en dekompressionsventil på fyrans cylinder för att den ska vara mer lättstartad, därav det lägre komptrycket. Kollat så att det finns "spel" i alla ventilerna och det gör det. - Plockat isär alla fyra förgasarna två gånger, blåst dem rena med tryckluft och kört dem i ultraljudstvätt (55 grader) med Kalkosan ena gången och ett "dundermedel" som en mekaniker föreslog (vet ej vad det är) andra gången. Plockade bort plomberingen till andra tvättillfället och rengjorde även vid blandningsskruven. Ena gången flyttade sig felet så att 1:ans cylinder inte gick (kan rycka bort 1:ans tändhatt och motorgången ändras inget alls) men efter andra tvättillfället är felet tillbaka på 4:ans cylinder. Sprayat med startgas runt hela förgasarpaketet för att utesluta torkade slangar och det gav ingen reaktion. Synkat upp alla fyra förgasarna med ett vacuumverktyg med kvicksilver och alla fyra förgasarna samtidigt (inte en i taget). Dock, när man sprayar startgas på 4:ans cylinder rätt in i hålet där man sätter vacuummätaren (på insugsröret till cylindern) så hoppar 4:ans cylinder igång temporärt! Har plockat isär bränslepumpen och den verkar hel samt dränerade 4:ans förgasare (den nedersta) och då finns det gott om bränsle i koppen/förgasaren, 4:ans tändstift är även lätt vått. Det sistnämnda leder oss till att tro att det trots två ultraljudstvättar ändå är täppt i kanalen från flottören till lågfartsmunstycket i och med att det finns bränsle i förgasaren men cylindern tänder inte förrän den får startgas. Plockat isär 4:ans förgasare en tredje gång och hittar ingen smuts men ska kolla igenom den noggrannare med en mekaniker i morgon. Att felet flyttade sig till 1:ans cylinder efter ett tvättillfälle och sedan tillbaka till 4:ans cylinder gjorde att jag idag rengjorde plasttanken (lite typ grus på botten i den) samt bytte bränslefilter då det gamla hade en del partiklar i sig. Nya försök imorgon om ingen har några andra tips på vägen. En märklig sak är att jag upptäckte vid ultraljudstvätten att 4:ans förgasare (den nedersta) hade ett MARKANT större hål i lågfartsmunstycket än de tre övriga. I sprängskissen som jag länkade till i mitt första inlägg i tråden står det att det ska vara samma storlek på lågfartsmunstyckena i alla fyra förgasarna (38). Köpte därför ett nytt munstycke men problemet löste sig inte ändå. Inte kan det väl vara så att den förgasaren ska ha ett helt annat lågfartsmunstycke när det inte står så i sprängskissen? Tolkar det som att någon haft problem med motorn tidigare och borrat upp lågfartsmunstycket med sitt minsta borr, typ 1,5 mm....
  3. Följer tråden med spänning då vi köpt en båt med en Mariner 50 hk årsmodell 2000 4takt som har ett exakt samma problem som TS. Denna motor om jag hittat rätt: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/0t178500-thru-0t598999-usa-cat-90-87982801-4-cyl Vilket rengöringsmedel kör ni med i ultraljudstvätten?
×
×
  • Skapa nytt...