Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

Smeraldo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Smeraldo

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Känns som det bästa är att jag plockar bort dom. Har kört utan dom 1 sommar nu och det var minimalt med olja i luftfiltret när jag bytte det. Hellre lite olja där än övertryck i vevhuset känns det som..
  2. Hej. Jag har 2st Volvo Penta D3 200 installerade i min båt. Har ägt den i ca 1år. Gjorde service i helgen o kom på att jag skulle byta filtren till vevhusventilationen. Till min förvåning så satt det inga filter i "koppen" där de normalt skall sitta. Tydligen har tidigare ägare tagit bort dom. Min fråga- varför? Eftersom jag hade 2st nya filter så monterade jag dit dessa men jag funderar på varför de var borttagna, kan det va som så att tidigare ägare har tagit bort dom för att inte riskera att de skall "sota" igen och att man får undermålig vevhusventilation??!
  3. Hej. Tror oxå på att turbon behöver bytas. Men som jag svarade i en annan kommentar så kommer jag låta experter göra en felsökning. Jag håller till i Vänern, Karlstad. Dock har båten gått på västkusten i många år. ca 850h på motorerna. varav ca 650 av dom i saltvatten. isch
  4. Hej Mikael (hedmik). För info så har jag inte bytt turbon än. Har läst igenom inläggen här i tråden och kommit fram till att jag kommer låta Båtservice här i stan göra en felsökning först innan jag funderar på turbo byte. Har man tur kanske det är ett enklare fel. Men jag kommer följa deras råd efter att de kollat på motorn. Personligen tror jag att det är en sliten turbo. Jag är lite inne på att byta den själv, om de skulle komma fram till det. Man blir ju taggad av alla medlemmars erfarenheter o kunnande i forumet. Jag återkommer med mer info när jag fått expertutlåtande. //Björn
  5. Supertack till dig Peter för den utförliga beskrivningen o även till dig Anjens för länken. Blev riktigt taggad på att sätta igång direkt. Hatten av till er bägge. Misstänker att ni ( eller nån annan ) känner igen symptomen för en havererad turbo. Tänkte bara kolla med er om ni tror att det är turbon? Så att jag inte byter i onödan. Så här är symptomen för min båt som är bestyckad med 2st KAD 300. Det är babords motor som krånglar. När jag skall upp i plan så kickar turborna in vid ca 2600 varv. Drar jag på så att motorerna passerar 3000 varv så funkar allt som det ska men så fort jag går ner mot 3000 varv så börjar babords varvtal sjunka, sakta ner mot 2600 varv o då kickar kompressorn in o skjuter upp den över 3000 igen. Sen håller den på så tills jag drar på över 3000 varv igen. Då orkar den hålla turbotrycket. Jag vet att det är babords motor då jag testade att stänga av synken på motorerna. Styrbords jobbar på som den ska men babords som sagt pendlar i intervallet 2600-3000 varv. Bägge motorerna har gått ca 900h. Turbon eller kan det va nått annat? MVH Björn
  6. Är det nån som har bytt turbo på en KAD 300 o kan dela med sig av lite värdefulla tips. Min båtmek ska ha ca 25 000:- för turbo + arbete. Det är dyrt nog att ha båt så jag är inne på att försöka byta den själv. Hur svårt kan det va.. 😀
  7. Glömde att nämna, när man drar på o ska upp i plan. Då försvinner det. Eller jag kunde i alla fall inte se nått?!
  8. Hej. Vevhusventilationen? Förlåt min okunnighet men kan det va nån form av övertrycksventil som släpper ut luft? o att det ska va så. Den är helt luktlös o det verkar som det kommer från ljuddämparen som går till kompressorn, dvs där kompressorn suger luft från luftfiltret. Men det är väldigt svårt att lokalisera. Kommer enbart när kompressorn inte går dvs inget när man startar motorn o den är kall. Kompressorn ger sig ju efter ca 2min då börjar det komma så smått. Syns enbart när man lyser med lampan. Luktar som sagt ingenting. Känns som att det är typ friskluften som pyser ut. Detta sker alltså på styrbords motor. Startade babords motor för att se om det var samma fenomen där. O till min förvåning, exakt samma sak på den. Börjar undra om det är nån form av övertryckventil på intagsluften till kompressorn som, när inte kompressorn behöver luft, släpper ut övertrycket av luft i motorrummet. Men det är bara en teori. Bägge motorerna går i alla fall hur bra som helst. Oljan ser bra ut, ingen motor tar nån glykol. Håller tempen jämnt o fint. 🤨🙄
  9. Smeraldo

    KAD 300

    Hej. Nån som vet vad detta är för skum rök. Strax under avgasröret från kompressorn. Det luktar inte avgaser utan känns mer som vattenånga. Syns endast vid tomgång o om man lyser med ficklampa?! Jag har en KAD 300 som gått ca 800h. 20200606_142525_1_1.mp4
×
×
  • Skapa nytt...