

Techstil
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Techstil
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, rolig diskussion här, tack för all informationen och tips. Jag är ganska ny på båt-el, men har läst på en del sista månaderna, och snodde @P-AL excel-blad och gjorde en egen variant. Jag hade tänkt göra det i draw.io, men det blev krångligt, och det kändes pragmatiskt att köra Excel! Jag håller nämnligen precis på att planerar för att göra nästan samma sak, fast utan solceller och (tyvärr) med 12V på bogpropellern. Tänkte sätta in en BMS'en som heter (JK RESS Active Balance BMS PB2A16S20P ) som klarar 200A, och isåfall köra både ankarspel och el-vincharna, men att ha separat AGM-batteri för bogpropellern, precis som du tänkt. Några saker jag tänkte på: 1: MultiPlussen har ju en mycket tydlig brytare för att stänga av Inverter-delen så för min del så brukar jag oftast ha invertern avstängd, och då känns det inte riktigt lika viktigt att behöva isolera den från Förbrukar-delen, eftersom den inte kan dra nån ström i det läget. 2: @P-AL: I din nya skiss har du en switch som kan koppla om Multiplussen till Litium-batteriet eller till Start-batteriet. Men är det inte så att man ställer in Multiplussen för att antingen ladda Blybatterier eller Litium? Isåfall får du fel ladd-kurva när du switchar den. Jag har själv samma dilemma av att vilja ladda bog & start från land-elen men tänkte kanske lösa det genom att dra en DC/DC från Litiumbatteriet till start-batteriet så att den kan ladda både start & bog-batteriet från landel ( och Litium-banken) 3: Du har en switch mellan start och DC/DC laddaren (orion 50A) som skall ladda Litium-banken vid motorgång. Behöver man det? Själv tänkte jag sätta en Volt-styrt relä (BlueSea ACR) mellan start och bog-batteriet som på så sätt isolerar bog-batteriet, och DC/DC-laddaren går väl bara åt ett håll, så då tänkte jag att man inte behöver en brytare där?
-
Samma fråga i olika kontext och något olika inramning. Hur så?
-
Hej! Generatorn på min Volvo Penta md5a larmar konstant fram tills motorn är igång. Då slutar den larma, och generatorn genererar 14V som den skall. Men larmet går alltså när motorn är avstängd både med tändningen på (normalt) och när tändningen är av (ej normalt). Jag har felsökt och märkt att det alltid (även med tändningen avstängd) går en 13V ström från generatorns D+ / 61 pol till varnings-lampan, vilket verkar få summern att larma. Larmet slutar dock som sagt när man startar motorn, eftersom varnings-lampan då får 13V från motorn på andra polen, vilket tydligen skall släcka lampan och stänga av larmet. Så, är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd? Om det är fel, vad kan det vara som orsakar detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? Jag skulle ogärna köpa ny generator för den laddar ju bra, och är tyst när den väl går 😉 Men jag skulle helst vilja sluta springa ned i motorutrymmet och koppla ur huvudströmbrytarna varje gång jag kommer in i hamn bara för att få tyst på larmet. 😉
-
Hej! På tal om D+ på en generator (på en Volvo Penta Md5) Är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd och tändningen avslagen? Jag misstänker att detta är onormlat, och att det är detta som gör att min summer larmar såfort motorn är avstängd, och även med tändningen avslagen. Isåfall, är det någon som har en ide om vad som skulle kunna orsaka detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan?
-
Jag har samma problem med min md5a. Larmet piper när motorn är avstängd även när tändningen är avstängd (nyckeln urtagen ur motorn) Jag har felsökt och märkt att det går en 13V ström från generatorns D+ / 61 pol till varnings-lampan (och vidare till summern). Det verkar medföra att summern larmar. Larmet slutar dock när man startar motorn, eftersom varnings-lampan då får samma 13V från motorn, vilket släcker lampan. Är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd? Om det är fel, vad kan det vara som orsakar detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? Jag skulle ogärna köpa ny generator för den laddar ju bra, och är tyst när den väl går 😉
-
Spännande och smart ide med att hissa upp det där Huawei modemet i masten! Vad är anledningen till att man vill ha själva lådan med modemet i masten? Räcker det inte med att dra upp antennerna i masten med lågförlust coax kablar? dom finns i 15m längd för 400kr. På så sätt skulle man kunna sätta antennerna högst upp i masten, och slippa vattentäta, mindre strömförlust och även kunna ta ut sim-kortet om man vill? Eller blir det för mycket förlust i coax-kablarna tror ni? /Marcus