

Rookie77
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Rookie77
-
Placering
Kadett
-
Tack Eld! Du hade helt rätt, slutade med att jag först startade motorn via extern tank för att utesluta att bränslet blivit dåligt. Sedan kollade jag att det gick ordentligt med bränsle till förgasaren genom att ta bort flamskyddet och koppla bort gasvajern så jag kunde gasa och kolla ned i förgasaren själv. Slutade med att jag tog loss förgasaren, plockade isär den hemma och rengjorde varje litet hål med ståltråd, nål, tandborste och crc förgasarspray. Nu fungerar den fint igen. Skall poängteras att förgasaren gav upp under vinterförvaring utomhus, inget som märktes de sista turerna på hösten.
- 16 svar
-
- 1
-
-
Tidigare var enda sättet att varva motorn ordentligt att ta bort flamskyddet och efter att ha gett lite gas via reglaget öppna och stänga chokespjället. Efter att ha justerat förgasaren idag kan jag nu varva motorn ordentligt igen MEN först efter att jag kopplat ur choken och chokespjället gått igen nästan helt. (Går ej att starta kall så) Något här jag inte förstår mig på helt klart. Tack för att du tar dig tid Eld!
-
Elektrisk choke som fungerar, den öppnar sig fint.
-
När jag har motorn i neutralt läge och ger gas så motorn varvar precis till det läge där den inte börjar krångla via gasreglaget och sedan varvar motorn genom att öppna och stänga choke spjället för hand med flamskyddet borttaget varvar motorn fint. Skvallrar detta om vad det kan och inte kan vara?
-
Bensin verkar den få så det räcker. Fick tipset av en kollega att det kunde vara accelerationspumpen som hängt sig under vintern. Låter logiskt, så ska kika på det först.
-
Det köper jag, men tycker bara skillnaden är värd att nämna. Att varva via gasreglaget eller direkt via förgasaren.
-
Egentligen inte, men motorn dör om jag inte drar tillbaks gasen snabbt. Gäller dock inte då jag gasar via gasspjället i förgasaren då varvar motorn och låter fint. (Måste dock ha lite gas från början, ej tomgång.)
-
-
Efter vinterförvaring och sjösättning startar min motor (Mercruiser 3.0 1994) fint men dör vid gas. Har ej krånglat innan. Det jag testat är att ge så mycket gas det går utan att den dör och sedan varva motorn genom att manuellt ge gas via förgasarens gasspjäll. (Filtret borttaget) Motorn varvar då fint och låter som den skall. Slutsatsen jag drar är att motorn får både bränsle och luft som den skall och att det inte är bränslet det är fel på. Borde ju inte vara bränslepumpen heller då förgasaren varvar fint vid öppning/ stängning av gasspjället. Är det gasreglaget som spökar/ kärvar tro? Tacksam för svar och tankar kring detta.
-
Hej! Jag har ett problem som verkar dyka upp efter att min båt har legat vid brygga i flera dagar och inte använts på ett tag. Vad som händer är att när jag kör 10-15knop börjar Mitt drev skaka, samtidigt Som min styrning blir väldigt lätt, nästan som om jag hade servostyrning men jag inte. (Gammal båt) Efter att jag luftat trimsystemet verkar det försvinna .... Men kommer tillbaka några gånger varje säsong. Drevet håller sig nere och jag har inga höga varvtal när detta inträffar. Maxum 3.0 Mercruiser lx från 94. Någon idé? Samma problem? // J