Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Marinbla

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Marinbla

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Bumpar upp denna tråd då jag har samma fråga men där sjövattenfiltret sitter innan pumpen. Alltså - går det att konservera en D3-220 genom att hälla glykolblandningen direkt i sjövattenfiltret (när det sitter innan pumpen)? Jag har alltid konserverat från drevet tidigare men nu har vi ny båt som har axel - så jag vet inte riktigt hur jag skall göra detta annars.
  2. Ok, den klarade uppenbarligen inte polvändning. Nu fungerade det. VIT lampkabel gick på SVART i båten och RÖD lampkabel på VIT i båten. Då kommer nästa lampa... Där är en GUL och en SVART kabel i båten. Wtf liksom? Vad är vad här då?
  3. Det är väldigt tydligt vilken som är bluetooth. Det är inte felet.
  4. Hej Jag skaffade nya LED Nova till båten. Nu sitter vanliga lite äldre Nova-lampor med vipströmbrytare. Medan de nya är dimbara med bluetoothstyrning (Nova BLE). Fråga 1: Går de att byta rakt av utan någon dimmerenhet emellan? Anledningen att jag frågar är att den första brann när jag kopplade in den. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta... Fråga 2: Den gamla hade två vita sladdar. En kopplad till en vit i båten och en kopplad till två svarta. Den nya har en vit och en röd. Jag kopplade vit till vit och röd till svart. Var det fel? /Sopan på el...
  5. Tack! Inget jag kan inspektera okulärt misstänker jag och de sitter väl som berget om jag rycker i dom trots navsläpp? Ska nog ta och polera upp dom också. Är inte helt blanka nu. Lite svagt korroderade (finns några få, små bubblor) och aningen sträva. Vad polerar ni med? Och först dubbelkolla farten med mobilappen - tänk om det är SÅ enkelt! 😉
  6. Vad menas med att naven släpper i propparna?
  7. Hej. Ja precis, samma varvtal vilket jag nu inser ter sig märkligt. Då borde ju inte motorn vara problemet. Eller... Samma varvtal men långsammare fart (både marsch och topp) låter väl mer som något annat? Typ bottenfärg (men samma tendens nu på våren som senare på hösten) eller liknande? Det är inte någon skillnad på båten i övrigt. Tänker jag fel här?
  8. Hej Jag har en Volvo Penta D6-350 från 2008 (ca 350 gångtimmar) som har börjat tappa kraft. Inte supermycket men tidigare marschade jag i ca 30 knop och toppade 38. Nu ligger marschningen typ 26 och toppar knappt 34. Uppmätt med GPS. Detta oavsett vår eller höst, samma båt, och varvtalen på max är de samma (ca 3600). Motorn är servad varje år (nya filter mm) men inget annat är gjort typ spridare mm. Inga katastrofsiffror såklart men orimligt mycket ändå. Jag undrar vart tappet kan ligga?
×
×
  • Skapa nytt...