

Normaister
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Normaister
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ville bara meddela att tändstiften var helt nedsotade och oljan luktade lite bensin. Bytte olja, filter och stift och därefter gick allt bra igen. Tack, ni räddade min midsommar! 😊
- 12 svar
-
- 1
-
-
Okej jag förstår. Ska kolla oljan och stiften idag efter jobbet. Kanske drog lite mer än vanligt, körde dock bara på 1000 varv (vet inte om det gör någon skillnad iofs) Tack för all hjälp Gelis, verkligen uppskattat!!
-
Ja, jag menade fördelarlocket. Han tyckte rotor och ”kolet” så slitet ut. Vet inte hur långt kolet ska vara. Ska åka dit efter jobbet och kolla stiften och spjället. Stort tack för snabba svar och hjälp!
-
Okej, jag förstår. Jag är ganska ny med motorer så jag uppskattar alla dina tips. jag märkte att en av slangarna som går upp till flamskyddet var lite oljig. Beror detta på att choken varit stängd? Kanske får ta dit ett proffs som kollar på förgasaren. Ska köpa ett nytt topplock, rotor och tändstift och se om det blir bättre kanske. Stort tack för din hjälp!
-
Tack för ditt svar, min kompis sa att han kanske hade satt in den fel (inte uppochner) men att den satt 180 grader fel. Vi försökte med tomgångsskruven men den bara bubblade till och dog vid 700-500 varv. Vet inte om vi kanske kom åt något vid ”gångjärnen” vid förgasaren. Han tryckte på gasen medans jag stod vid instrumentbrädan och så fort han släppte under 700-500 varv så dog den. La till lite mer info vid förra inlägget, Volvo Penta V8 5.7.
-
Hej! Stort tack för svaret, jag var lite snabb på att få iväg inlägget! Det är en volvo penta V8 5.7 l som sitter i en Maxi 680 DC. Blocket och toppar är nyköpt 2015 av förre ägaren, en del grejer blev överflyttat från gamla motor men förgasaren var ny. Det är en brytarlös fördelare som jag förstått det. Tändstift bytta i år Lägger till lite bilder på motorn 🙂 Mitt första inlägg så det är bara hojta till om jag missat någon info
-
Normaister började följa Volvo Penta hög dör vid låga varv
-
Hej! Mitt ursprungsproblem var att min motor inte orkade komma upp i varv. Den började köra ryckigt och kom knappt upp till 2000 varv. Låga varv var inga problem, kunde köra omkring bra. Värt att veta att jag tog båten på 3 st 1-timmarsturer med detta problem Min polare kikade på den och trodde det var fördelaren som var lös/felinställd. Han lyfte av fördelarlocket tog ut rotorn och sa att den såg slut ut och att kolet såg lite kort ut (var kanske slitet) Sen upptäckte vi att en kabelsko till förgasaren hoppat ur (den som reglerar luftinsuget antar jag) Vi satte in den och motorn lät riktigt kry igen!! Dock så dör motorn om jag inte gasar över 700 varv. Detta problem var alltså inte innan. Efter vi lämna båten så sa min kompis att han kanske satte tillbaka rotorn fel. Jag har inte åkt tillbaka än och undersökt detta, ville höra med er vad ni tror kan ha hänt? Tack på förhand!