Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Carlsonn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    46
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Carlsonn

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Trodde att ett tecken att batteriet inte mår bra är att det laddas upp snabbt? Jag laddade även med landström i två dagar för 14 dagar sen och inte använt båten sen dess, men batteriet var ändå tomt när jag skulle ut i fredags. Kan åka ut imorgon och ladda det till fredag om det är värt att prova?
  2. Jag testade att ladda batteriet med landström tidigare idag. Efter ca 10 min laddning så var batteriet uppe i runt 12.3V, testade sen starta kylen och dra ut strömmen, då gick kylen i ca 10 min och sen stängdes av. Batteriets laddning låg då på ca 10.4V. Vad tyder detta på?
  3. Regulatorn är en som på bilden. Tyvärr funkar inte skärmen på den så man ser inte om det är någon särskild inställning som du nämner, skärmen har aldrig funkat så länge vi haft båten. Min förhoppning var att solcellen inte vill ge ström för att batteriet är för dåligt, så det kan lösa sig med ett nyköpt batteri. Jag kan ladda mobil i båten men kylen säger ifrån, antar att det handlar om att mobilen kräver mycket mindre ström. Vad betyder det att en cell trasig jämfört med att batteriet är totalt urladdat? Ska testa ladda med landström när vi kommer till marinan senare idag.
  4. Min solcell visar att den ger spänning (V) men den genererar ingen ampere (A). Som ni kan se på bilden så ger solcellen 17,33V men 0A. Man kan också se att förbrukningsbatteriets status är 9,86V, betyder det att batteriet är slut? Det är fyra år gammalt och vår kyl vill inte starta i båten, den startar men stänger av efter ca 10 sek, antar att det beror på att batteriet är för dåligt laddat? Kan batteriets dåliga status ha något att göra med att solcellen inte genererar någon laddning (A) till batteriet?
  5. Hej, Ska ut med segelbåten idag och ser att det kommer åska inatt enligt prognosen. Valet står mellan att åka ut till en skyddad naturhamn som vi känner väl eller sova kvar vid marinan. Är det inte rekommenderat att ligga i naturhamn under åskoväder eller hur tänker ni att vi bör göra? Ska dock inte blåsa så värst mycket i ovädret, 3(5).
  6. Verkligen, man lär sig väldigt mycket när det blir problem 😊 Vatten. Det droppar ca 2 droppar i minuter precis under nedersta vingmuttern i kanten till locket. Vet inte om jag borde öppna upp och kolla till papperspackningen som följde med under bytet av impeller?
  7. Idag var jag ute igen och bytte ventilskruv på bränslefiltret och sedan luftade hela motorn och den startade!! Gick sedan bra och tog båten på en kortare tur i viken. Stort tack för all hjälp! Nu återstår bara en sista sak som jag måste ta tag i och det är droppet från impellerhuset…
  8. Okej, är det vid luftningpunkt 7 enl bilden som du menar det borde va högt tryck på bränslet som man inte borde missa? Vart sitter trycknippeln du nämner? Är det luftpunkt 6 i bilden?
  9. Nej, ingenting. Min tipsare sa att det borde ”sprätta till” med bränsle där, men för mig så märks inget bränsle. Vad jag förstår så borde bränslet komma med ganska högt tryck där? Ska jag strypa sjövattnet till pumpen? Är det inte dåligt att starta motorn utan sjövatten?
  10. Men det finns ingen kopparpackning där? Det jag hittat från Pentas reservdelar är en ny ventilskruv och en gummipackning som ska passa till MD5A. Det borde väl gå bra? Finns det något annat jag kan göra för att få igång motorn? Jag fick tipset om att skruva lös luftpunkt 7 litegrann och sedan testa starta, då ska det sprätta ut bränsle där, för att sedan stänga den snabbt.
  11. IMG_1387.movDå har jag vart ute vid båten igen; Började med att ta loss glaskoppen från vatten avskiljaren och tittade till packningen, den såg väldigt bra ut, jag fettade in den och skruvade åt glaskoppen igen. Luftade sedan från bränslefiltret och det kom rent bränsle ut, samt att glaskoppen fylldes till toppen: Check! Som jag tidigare nämnt är avluftningsskruven på bränslefiltret ganska dåligt och man kan inte knipa åt den riktigt, därför rinner det lite bränsle ut där när man dragit så hårt man kan. Jag testade iallafall att lufta från luftningpunkt 3 som sitter vid insprutningspumpen, där kom det också ut rent bränsle. Sen luftade jag luftningspunkt 7 som sitter i slutet av tryckröret. Där fick jag aldrig fram något bränsle, trots pumpande. Då testade jag att gå tillbaka och lufta 5 och 6, tryckventilförslutning. När jag lossat dem så flödade helt plötsligt bränsle vid luftpunkt 7 i slutet av tryckröret(?), då stängde jag den. Efter allt detta hade jag förhoppningen att motorn skulle starta, men icke. Min sista livlina är att det är luftningsskruven vid bränslefiltret som inte är helt tätt som gör att motorn inte startar, ska köpa en ny skruv på onsdag. Min fråga är om det kan orsaka att motorn inte vill starta även om jag får fram rent bränsle på de andra punkterna? Om inte så är fallet behöver jag nog anlita hjälp.
  12. Okej, ja det känns ju som att vattenavskiljaren borde vara boven i dramat varför jag aldrig får ut rent diesel ur luftningen på finfiltret, eftersom det är bara där jag gjort något ingrepp. Står nu i valet och kvalet om jag ska investera i ett CAV-filter istället eller byta packning. Dock är det 40 minuter till båten och jag vet inte dimensionen på packningen, känns sådär att åka ut för att bara ta dimensionen på packningen.
  13. Bilden var dock tagen förra sommaren när motorn fungerade felfritt, så antar att det normalt ska finnas lite luft mellan dieseln och toppen? Kan kika om det finns någon luftskruv där. Får väl kolla så att slangen från tanken också är tät.
  14. Ja, kollade igår och det är helt fullt i tanken. Du menar att jag måste ha något läckage mellan tank och luftpunkt 2 som jag måste lösa? Det enda jag gjort däremellan i vintras är att monterat bort glasskålen från vattenavskiljaren och gjort rent den, därefter skruvat tillbaka den (se bild). Kan det va att det är otätt mellan glasskålen och metallen? Tycker dock den sitter riktigt hårt monterat nu
  15. Var ute vid båten idag igen och luftade från behållaren där bränslefiltret sitter (luftpunkt 2 enl. Dummies), pumpade nog i 30-40 minuter och det sprackade hela tiden ut diesel och luft, det kan inte vara normalt? Detta förstår jag inte, för det är väl nästa stopp efter vattenavskiljaren? Varför får jag inte ut luftfritt diesel där efter 40 minuter pumpande? Sen testade jag efter tips att lossa lite på muttern vid insprutningspumpen samtidigt som jag försökte starta motorn, enligt tips ska det då spraka ut diesel men det var helt torrt där, ingen diesel. Bör jag ge mig på dom andra luftningspunkterna också? Är problemet att det är luft vid spridarna?
×
×
  • Skapa nytt...