Gå till innehåll
måndag 18 november 2024

Mewsen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Mewsen

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Huddinge

Mina båtar

  • Båtens namn
    Combinor 28
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Okej då var det som jag misstänkte. Tack!
  2. Hej, jag väcker en riktigt gammal tråd här... Är det någon som vet om det går att lägga till sitt MMSI nr själv i en Simrad Shipmate RS 8300? Jag har kollat själv i manualen men tolkar det som att bara tillverkare kan göra det. Efter att ha kollat enheten så verkar den i alla fall sakna MMSI nr helt idag... Men som sagt, hur lägger jag till mitt.
  3. Tack alla för er input. Bingar helt klart rätt. Ska prova att lufta av igen imorgon.
  4. Hej alla, Tänker att jag beskriver mitt motor problem nedan så får vi se vad ni landar i 😀 jag har dubbla KAD42 i båten och dom har alltid startat så fort man vrider runt nyckeln. Det är mer eller mindre separata system bortsett från batteribanken som på något sätt ånger ihop (4xLFS75 batterier). Men efter vintern när jag startar så där maskinerna på en gång. Jag startar upp igen och dom mullrar till och dör. Sen tredje gången går båda igång och går skitbra. jag har bytt bränsle-filter och förfilter på båda maskinerna och luftat. Men varför är dom så segstartade? Spontant tänker jag att det är batteribanken. Men jag har mätt alla batterier och alla utom ett var i bra skick. Efter att ha bytt det som var uselt så är problemet fortfarande detsamma. har ni några idéer?
  5. Faktum är att tanken slagit mig att jag faktiskt bara tappat propellrarna. Så jag ska ner idag och sticka ner huvudet under vattnet för att kolla för säkerhetsskull. Men samtidigt känns det så jäkla otroligt att det hänt. Man har ju först fästringen för inre propellern, sen konformade fästningen och bult för yttersta propellern. Känns som att det inte ska kunna släppa. Men jag känner att jag behöver felsöka grundligare. Börjar med propeller check idag.
  6. Hej, i båten har vi två KAD42. Vi marchade i ca 24knop (3200rpm) när ena motorn tappade fart. Vi slog av på farten och gick ner i ca 1500rpm. I vanliga fall brukar båten göra ca 7,5knop då, men nu låg den på 6 ungefär. Jag försökte gasa upp igen, men det är bara varvräknaren som går upp. Bifogar film när jag drar upp från 1200 till 2100. Filmen är kanske inte är så bra. Men tänker att ni som har koll här inne kanske vet på rakarm vad som hänt. - Jag har kollat så att det klonkar till när jag lägger i växel (vxl kona byttes i drevet i vintras). - Jag har kollat så att alla remmar är hela. Jag förstår att min felsökning ännu så länge är rätt tunn och jag behöver såklart ut och provköra mer för att jämföra mellan motorerna. Men Men tiden var knapp igår, familjen ville hem. men min förhoppning är att någon här ser/hör på en gång vad det är.
  7. Absolut! Var också nyfiken på om det fanns någon liknande lösning. Tycker att Marex lyckas komma på en hel del smarta saker. Jag gillar verkligen deras inbyggda gardin-kapell. Otroligt smart och smidigt. Låter mer som om jag vill köpa en Marex. Lite för dyrt bara. Jag får nöja mig med bordsbenet med pall.
  8. Hej! Är på jakt efter ett bordsben med inbyggd pall. Jag har sett att Marex båtar har dessa och inser att det skulle vara extremt smart. Hade en liten tanke på att bygga det själv först, men vill kolla om det finns att köpa. Någon som vet?
  9. Hej, Tack för svar! Jag var nere idag och kollade oljan via stickan och den såg fin ut. Ska dock pumpa ut all olja på lördag, så jag misstänker att domen kommer först då. Tänker också att impeller och pumphus borde klara sig fint, eftersom detta "bara" stannar, eftersom remen inte längre driver impellern.
  10. Hej, Hade ett litet missöde idag när jag skulle köra motorn varm innan jag skulle pumpa ur oljan. Jag låg och maxade båten i ca 28knop (4000 varv) och motorn är en VP 5.7 Gxi-G. Men helt plötsligt började motorn larma pga av överhettning. Så jag stängde av motorn och öppnade luckorna ner och det kom varm rök ut från motorn i cirka 10 minuter. Det som hänt var att drivremen lossnat och drev inte längre runt pumphus osv. Allt blev överhettat och verkar ha kokat över både här och där, eftersom all glykol låg under motorn. Men jag lät motorn svalna av i 30 minuter och sedan spännade jag tillbaka gamla min gamla rem. Sedan fyllde jag på med ny glykol. Jag startade upp motorn och körde ca 10 minuter för att komma hem. Temp höll sig bra och oljetrycket var fint. Men nu till min fråga: kan något ha skadats av detta eller räcker det att jag fyllt på glykol och att jag till helgen byter till ny rem? Det enda jag hörde när jag körde tillbaka var ett tjutande ljud. Men känslan var att det kom från remen. Men jag funderar också på om impeller kan ha tagit skada av överhettningen? Vad tänker ni?
  11. Hej alla och tack för glada tillrop eller tillrättavisningar Jag ska inte hymla kring att detta är helt nytt för mig. Men det som började med att två torkarmotorer som lagt av, till att inte förstå varför jag hade ström fram i kabeln men ändå inte lyckas driva motorn (som gick bra när jag kopplade den direkt till batteriet). Vid det tillfället provade jag att koppla en 12v lampa till samma kabel som lös med halv styrka, därav mitt förklaring "svagt 12v". Jag tror mig förstå att felet ligger i minuskabeln (eftersom multimetern visar 12.8v när jag mäter) och tänker att jag ska följa kabeln tillbaka och försöka hitta vart felet ligger. Visst kan jag göra som Hybro säger och leja bort detta till någon. Men samtidigt är jag nyfiken och vill verkligen lära mig. Jag vill lära mig och föra den kunskapen vidare till andra båtägare. Vi får hoppas att jag inte bränner ner vare sig båten eller mig själv...
  12. Hej! All el i båten fungerar bra. Men sen började vindrutetorkarna gå långsammare och tillslut la dom av. Jag provade då att koppla loss en 12v lampa som lös med fast fint sken och kopplade in den på vindrutetorkarens sladd. Då lös lampan med hälften så mycket styrka. Hur kan jag mäta detta och vad kan vara fel? (Jag har kollat säkringen och bytt). Är det gamla kablar?
  13. Ok, tack för era svar. Blev förvirrad när jag hittade en båt på just 12meter, där man bytt ut båda orginalmotorerna á 320hk till två stycken nya á 575hk. Något som förvirrade mig. Kan orginalmotorerna varit så underdimensionerade? Men jag tror jag släpper den här tråden. Det är alldeles för många faktorer som spelar in
  14. Hej, Jag har kollat lite på Volvos olika diesel motorer och jämfört specar. Lite för att jag också kollar på ny båt. Låt säga att vi har en båt som väger 9ton. Man vill kunna glida fram i 8-12 knop. Gör motorstyrkan någon skillnad då, eftersom man kör på låga varvtal. Enligt spec ovan och om man klickar in sig på t ex D11, så har den bara ett topp varvtal på 2100. Medan t ex D4 260hk har en topp på 3500 varv. tänker jag rätt att det krävs lägre varv för en D11 att driva båten i t ex 10knop, än vad en D4 gör? Jag förstår, men ändå inte. Hur ska man tänka kring bränsle förbrukningskostnad i glidarfart på dom olika motorerna.
  15. Hej, har ju helt glömt att återkoppla på min tråd. Jag ogillar ju när man inte får veta från trådskaparen om problemet blev löst eller vad som hände. Så här kommer min återkoppling. Problemet är löst. När jag bytte bränslefilter, så har jag förmodligen kommit åt kabeln som sitter alldeles intill filtret. Kabeln satt inte helt ihop och så snart jag klickade ihop den så var allt frid och fröjd. Så båten har använts hela sommaren. :)
×
×
  • Skapa nytt...