Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Mellgard

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 389
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

59 Expert

Om Mellgard

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Bifogar den rapport från Finland som ledde till att VC 17m försvann från marknaden inom EU. Det faller utanför mitt intresseområde och jag har inte läst rapporten. Svenska Kemikalieinspektionen sekretessprövade rapporten innan man lämnade ut den. Man verkar ha strukit över några personnamn. VC17m-compressed.pdf
  2. Själv i Skravleviken på Öja/Landsort den 15 september. På hösten brukar det finnas så gott om plats att man kan ligga långsides mot kaj och slipper koppla till boj. Frisk östlig vind vid sydspetsen på Landsort. Avstod från att gå till Österhamn där det finns plats för ett par fritidsbåtar. PS. Trådens energitjuvar behöver inte göra sig besvär.
  3. Båtägare på vilkas båtar det efter mer än 30 år finns kvar rester av tennorganiska föreningar som TBT i underliggande färglager efter laglig påmålning med sådant före 1990 har råkat agera miljöskyddande. De har förhindrar spridning av miljöskadligt ämne genom att avstå från bearbetning av båtbotten genom skrapning, slipning eller högtrycksspolning. Samt underhållit befintliga färglager genom återkommande bottenmålning. Men blir bestraffade för detta genom sjösättningsförbud ute på båtklubbar. Att gamla övermålade rester av tennorganiska föreningar som TBT (tributyltenn) på äldre fritidsbåtar blivit en stor fråga i Sverige, men enbart i Sverige, beror i första fas på att miljöförvaltningar, andra myndigheter och båtlivsorganisationer i Sverige satt tilltro till sanningslösa eller vilseledande påståenden från affärsintressena bakom firma Happy Boat AB. I nästa fas spred anställda på Transportstyrelsen och Svenska Båtunionen en vantolkning av AFS-förordningen. Exempel på sanningslöshet från Happy Boat är "TBT är det giftigaste ämne som människan tillverkat, till och med giftigare än DDT. Det är hormonstörande och påverkar fertiliteten, är cancerogent och bryter ner immunförsvaret." https://www.happyboat.se/nyheter/matningen-avslojar-gifter-i-batens-skrov/ DDT är miljöskadligt men inte särskilt giftigt för människor. LD50 för DDT ligger någonstans mellan 87-250 mg/kg. För TBT ligger LD50 någonstans mellan 44-234 mg/kg. Man kan jämföra med LD50 för arsenik som ligger någonstans mellan 0,32-2,27 mg/kg. Arsenik är alltså storleksordningen 100 gånger giftigare än TBT. Grundämnet arsenik är ett välkänt gift men finns inte som sådant i jordskorpan. Det tillverkas ur sulfidmalm. Beträffande påståendet att TBT är cancerogent har jag i mejl till Värmdö kommun skrivit. "Vad är källan till påstående i länken https://www.varmdo.se/upplevaochgora/naturochfriluftsliv/batarochbatliv/miljovanligtbatliv.4.18c983316e0536cb189a333.html att tributyltenn (TBT) är cancerframkallande? Varken tributyltin eller någon annan tennorganisk förening finns upptagen i förteckningen över "Known and Probable Human Carcinogens" i länken https://www.cancer.org/healthy/cancer-causes/general-info/known-and-probable-human-carcinogens.html Det finns tvärtom forskningsresultat som visar att tributyltin har cytotoxisk verkan på cancerceller. Ett exempel här https://link.springer.com/article/10.1007/s13277-015-4524-6 ". Fick svar 2023-02-06 lydandes "Vi har sett över frågan och reviderat viss information. TBT är dock fortfarande förbjudet sedan länge och mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter." Det tidigare påståendet om att TBT är cancerframkallande är numera borttaget i nämnda länk https://www.varmdo.se/upplevaochgora/naturochfriluftsliv/batarochbatliv/miljovanligtbatliv.4.18c983316e0536cb189a333.html Belägg för det jag ovan framfört angående påstådd giftighet och påstått cancerframkallande finns i bilaga Toxicitet. Svenska Båtunionen, som är samverkansorganisation för båtklubbar, skriver på sin sajt Båtmiljö att "Det är förbjudet att sjösätta en båt med tennorganiska-rester på sin botten". https://batmiljo.se/mala-baten/valja-bottenfarg/tbt-och-andra-biocider/ Men något sådant förbud finns inte. Att en del kommunala miljöinspektörer anser att det ska finnas sjösättningsförbud medför inte att det finns förbud. Se bilaga Rönnow. Men båtunionen vidhåller sjösättningsförbud. I omvärlden hålls inte gamla övermålade TBT-rester på fritidsbåtar för att vara ett problem. Miljöproblemen upphörde efter förbuden att sälja och använda bottenfärger innehållande TBT. Se bilaga Gladsak och bilaga Häxprocess. Bilaga Häxprocess är från ett inlägg av signaturen Lintott i den låsta tråden "Funderingar ..." Toxicitet.pdf Rönnow.pdf Gladsak.pdf Häxprocess.pdf
  4. Falsariet med att den för internationell sjöfart relevanta AFS-förordningen även skulle gälla för mindre fritidsbåtar är kort beskrivet i tidigare länkade bilaga HF. Mindre båtar som min är vad gäller tennorganiska föreningar som TBT i stället föremål för nationella eller regionala förordningar eller direktiv. I Sverige gällde Kemikalieinspektionens föreskrift KIFS 1988:3. Se bilaga. Kemikalieinspektionen fick frågan om den föreskriften är i kraft. Svaret löd att KIFS 1988:3 ersattes av KIFS 2022:3 den 1 maj 2022. https://www.kemi.se/lagar-och-regler/lagstiftningar-inom-kemikalieomradet/kemikalieinspektionens-foreskrifter-kifs/kifs-20223 Men vad jag kunnat se står det inget om varken KIFS 1988:3 eller tennorganiska föreningar i den länken. Bortsett från att vid val av växtskyddsmedel ska företräde ges för annat än (lång lista). I den listan nämns tributyltennföreningar. Förstår någon här vad jag inte förstår? HF.pdf KIFS 1988 3.pdf
  5. Borde kanske preciserat vilket TBT-ärende som är vid vägs ände. För det finns andra. 😀
  6. TBT-ärendet är nog snart vid vägs ände. Högsta förvaltningsdomstolen har i dag fått texten i bilaga HF. HF.pdf
  7. Vet jag inget om och det intresserar mig inte. Tråden skulle handla om TBT.
  8. Det finns tydligen enkomponents epoxi som ska härdas i värme. För att fästa nytt röstjärns plywood-fästplatta använde jag vanlig tvåkomponent epoxi från WEST och glasfiberväv.
  9. Desperat undanflykt men ny och rolig! 😀 Glad midsommar. 😊
  10. Bilaga 9 från år 2003 till AFS-konventionen visar hur XRF-mätning ska användas för att kontrollera efterlevnad av konventionen. https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.104(49).pdf Sök på XRF i länken ovan. För att identifiera fartyg som har eller saknar aktiv TBT-beläggning mäter man på prov tagna från yttersta lagret bottenfärg. HappyBoat började tio år senare arbeta med förenklad XRF-mätning på samtliga lager bottenfärg. Märkligt att regeringen gav rättsverkan åt mätresultat från sådan förenklad XRF-mätning genom att hänvisa till AFS-konventionens implementering (AFS-förordningen) inom EU.
  11. Peter_K har uppfattat att om han skriver något uppseendeväckande galet får han ibland veta något nytt och intressant! 😀
  12. 1991 installerade jag nya röstjärnsfästen för aktra undervant. Med epoxy och glasfiberväv. Det håller än. Befintliga hemmabyggda konsoler - fyrsidiga och inte triangel - i den då nyköpta begagnade Comfort 30 klarade inte kryss i havssjö. Blev spricka i däcket.
  13. Länk finns i första inlägget i tråden.
  14. Varför skulle jag lita på någon som börjar prata om tvåkomponentfärg när spärrfärger är enkomponent? 😀 Ser förresten att tråden haft 2000 visningar senaste dygnet.
  15. Självpolerande färg är inte särskilt mjuk. Den är ganska hård, utom när den är blöt.
×
×
  • Skapa nytt...