-
Innehålls Antal
44 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm ErikL1
-
Placering
Fänrik
Contact Methods
-
Webb
https://youtu.be/vhM5vetk5TU
Profile Information
-
Plats
Stuvsta
Mina båtar
-
Båtens namn
Askeladden 585 freestyle
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Det finns i alla fall norska manualer. Jag har sett fotostatkopior på några sidor. Men håller med, en bra scannad/fotad manual i pdf format hade varit toppen. Norsk helt ok.
-
Har du kört in i en brygga och skadat avrunningshålet från ankaröådan i fören? Och täckt över skadan med ett stålbläck? 😉 Då kan det ev vara samma båt.. har precis upptäkt och lagat skadan 🙂
-
Nja... inte helt snyggt blev det. Men funktionellt tror jag det blev bra och stadigt. Får kanske ge mig på med lite mer gelcoat så småningom Men iom att detkom så mycket in på det blåa så kommer jag nog alldrig få det riktigt snyggt. Jag har otroligt svårt att hitta färgmatchning på gelcoaten också. Srandardfärgkoden blir bra mycket ljusare än på min 22 år gamla båt. Kan ju nämna att jag mycket riktigt var svårt stt slipa epoxy och gelcoat precis som någon skrev ovan. Nu blir detnog ett finare skyddsplåt ovanpå. Något tipps på plåtslagare som kanske gör ett sådant jobb i stockholmstraketn? Gärna söderort?
-
support@askeladden.no (Ledsen för sent svar)
-
Att slippa slipa vore ju trevligt, men nog ofrånkomligt. Om polyester är enklare att härda runt 5-10 grader så tror jag att jag ska överväga det helt klart. Jag väntar nog till mars innan jag börjar. Det jag tänker i form av skydd är typ en sån här https://www.gator-guards.com/products/bowshield-bow-guard Men jag vet inte om det funkar/håller, och huruvida det går att få bra. Tänker att det kanske ändå blir snyggare än eventuell lagning jag lyckas få till själv. Ska dock försöka laga på riktigt också, inte bara tejpa över en ny bricka som förra ägaren. Det hade varit intressant att se hur det ser ut på andra Askeladden 585. Jag misstänker att det inte är någon metallbricka (ventilatorkåpa) framför.
-
tack. Det här med glasfiber på epoxy verkar vara väldigt fram och tillbaks. Här är en video (bifogad länk) som "typ" verkar säga att det troligen är helt OK ändå.... Jag har redan 206 epoxy hemma sedan en tidigare lagning så jag tror jag kanske chansar på det. Det enda med epoxyn jag är lite rädd för är att det är för kallt ute för att det ska härda. Hur temperaturkänsligt är polyesterbaserat spackel? Och att köra 2 färger gelcoat mitt i skarven kommer jag nog aldrig få snyggt ändå är jag rädd. Och att ha bara ett hål rätt ut känns ju konstigt också. Men den tidigare sortens bricka är jag rätt tveksam till man skulle ju ha en stadigare bricka/skena av något slag istället tänker jag (Stävskydd heter det kanske?), något som också skyddar om man går på bryggan. Någon som provat detta?... Frågan är dock om det blir svårt att få till när det ska vara ett hål mitt i också. Det är lite utmaning med formen också. Det går lite från platt till rundad mitt i skadan. Ska man forma med någon mall av något slag eller är det "bara" slipandet som ska sätta formen efteråt? Tror ni att jag behöver spackla igen hålet och "gå upp lite" i det och sedan borra om det? Jag funderar på att eller ska jag bara stoppa ett sugrör i, medan jag spacklar istället så att det inte kommer i så mycket.
-
En skada som förra ägaren tydligen slarvat endel med. Satt bara en ventilbricka framför. Jag visste förvisso om lagningen men jag hade inte tittat bakom brickan förrän nu. Var lite sämre gjort än jag trodde. typ inte alls gjort egentligen se bild. 😞 Så frågorna 1. Vad gör jag för att laga? Min tanke bar epoxyspackel med någon bra fiberutblandning (206/207?) och sen gelcoat ovanpå det ? Eller behöver jag köra på en bit fiberremsa tror ni? Det är väl typ inte strukturellt men det är ju rätt utsatt precis där man smäller i bryggan 100ggr om året. 2. Är det någon som har en Askeladden 585 som kan visa mig hur det ska se ut i original. Det är ju rakt på avrinningshålet från förvaringsluckan i fören så det borde ju vara tänkt att det ska vara någon pip eller skydd för hålet tänker jag. Kanske borde man passa på att förstärka med någon stålplatta eller gummilist när man ändå håller på. Tror jag sett något i den stilen någonstans. Något annat jag borde tänka på i detta läge?
-
ni i denna tråd kan väl ändå inte missat en av mina favorit-youtube-kändisarnas båt:
- 52 svar
-
- 1
-
tack för svar. du råkar inte ha något bra tips på bra rostkonverterare och vilken sorts färg man borde köra på? Är det svårt att byta muttrarna annars? Går de att få tag på? Jag behöver ändå lite nya muttrar och brickor till drevet då jag upptäckte att några var skadade. Är det standard muttrar från bygghandel eller måste man köpa någon viss marin kvalite på något visst ställe?
-
Jag har noterat en del rost på min utombordare, Mercury v6 135hk, -98. Se bilder. Verkar heta "lower mount nuts" enligt maualen. Själva muttrarna är väldigt rostiga men det verkar som att det går i själva godset de sitter i också. Se bild. Hur illa är denna rost? Hur viktiga är dessa delar? Är det något som man måste fixa omedelbart? Är det ett stort ingrepp att fixa? Min tanke var att det kanske är bäst att byta bultarna i alla fall (om jag nu kan få av dem). och sen kanske bara slipa och måla godset till att börja med. Vad tror ni om?
-
just där skruven sitter igenom från undersidan ser det ju ut att vara ganska tjockt, så jag skulle gissa att det är någon form av "core" skiva mellan fiberglaslager. Jag måste nog plocka bort skruv och stolpe för att titta in lite hur det ser ut i så fall. kan ju så klart vara att denna kärna blivit skadad, eller ännu värre.... blöt/rutten... I så fall blir det väl lite mer reparation innan man prata om någon bricka. Det här med "hylsa" förstod jag inte riktigt. låter komplicerat. Det är ju inte jättemycket tryck ändå på denna stolpe utan mer nötning med tiden, och den har klarat 22år som den är, så kanske det är overkill med hylsa?
-
jag funderade lite på en sån här https://www.verktygonline.se/verktyg-pa-natet/bult-och-skruv/brickor/fyrkantbricka/a4/s4b-m10a4.html eller denna https://www.verktygonline.se/verktyg-pa-natet/skarandebearbetning/spannverktyg/fastspanningsutrustning/t-sparselement/brickor/planbrickor/bricka-5.html
-
låter ju vettigt kanske då att satsa på en alu-bricka... 10000kr frågan är då.... vart får man tag på dessa brickor då? vore ju jättetrevligt om det finns något färdigt man kan beställa. Även om det kanske egentligen är till för något annat och bara behöver lite enklare modifiering känns enklare än att börja helt från ingenting. Kanske någon bildel eller möbel-grej man kan återanpassa. Jag har inte jättemycket verktyg och så själv att tillgå heller. En annan fråga 3-4 mm som föreslaget ovan låter ganska tjockt... då behöver jag nog definitivt modifiera stolpen också för jag kan inte lyfta rutan 4 mm utan att det t.ex. påverkar dörren mitt i rutan. Har någon erfarenhet av Alu-brickor? hur tjocka man behöver ha dem. låt säga att man vill att de ska klara lite över 100kg utan att böjas. Jag kommer behöva göra samma modifikation på högra stolpen också. men där är det om möjligt ännu tightare med plats. jag tänker mig antingen en helt rund bricka på typ 3-4 cm diameter alternativt en fyrkantig men som får själva stolpen "off-center". så att den sticker ut typ 1cm akterut men 2-3 cm mot fören.
-
aaahhhh ... vilken felskrivning.... och det märker jag nu.... kan intyga att 1,5mm är fullt tillräckligt 🙂 hade troligen blivit ännu bättre med 22mm rör istället också... men men... det blev billigt, och i alla fall just nu tillräckligt bra...
-
lite uppföljning på en gammal tråd. för den som är intresserad så gick det så här för mig till slut... gjorde en video.
- 10 svar
-
- 1