emtor
Medlemmar-
Innehålls Antal
48 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
10 TrovärdigOm emtor
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag drevade med bomullsgarn doppad i tjära där det läckte som mest, satte på extra nitar på båda sidor av läckan og kletade på asfaltmassa på utsidan till slut. Gjorde detta på alla platser där det kom in vatten. Båten blev sjösatt i slutet utav juni och först nu börjar den bli tät. Ek som är satt in med rå linolja sväller verkligen sakta. -Till nästa sesong skall båten i sjön så fort isen är borta.
- 13 svar
-
- 1
-
Min båt är en Herlin pojkbåt, kölvikt 200 kg. På ritningen står det osänkbar. Men så klart om kölen väger 1 ton så åker man på problem. Träbåtar sjunker om veden har sugit åt sig max. med vatten och ägaren inte visste vad linolja var för något. En snipa jag ägde hade innombordsmotor på 250 kg. Två gånger "sjönk" den på grund av stormar men den flöt oavsett i vattenskorpan. Hade Wasa sjunkit om alla kanoner, kölballast och annat metallskrot inte hade befunnit sig i skeppet?
-
Min segelbåt är 87 år gammal. Lika frisk som den dagen eken blev huggen. Undrar hur mycket blä plast kommer vara efter 87 år? Dessutom har en träbåt svårt för att sjunka i fall den råkar ut för att ta in vatten. Egenvikt ek: 0.6. -Sjunker inte. Egenvikt polyester: 1.3 / egenvikt glasfiber: 2.55. -Sjunker som en sten.
- 11 svar
-
- 1
-
Jag har AL-KO gräsklippare och snöslunga. Snöslungan har primer och choke och startar på första rycket. Gräsklipparen har ingen primer men har automatchoke och jag tycker den har varit svårstartad. Det var intill jag fann ut hur den vil startas: -Jag drar sakta i snoren två gånger och hårdt tredje gången. Då startar den. Drar man sakta ett par gånger så får den tillräckligt med bensin för att starta.
-
Linolja gör att limmet i plywooden lossnar. Linoljan är så fet att ingenting annat fastnar till den.
-
Medan du strular med förgasare till Marna R2 så kommer här et tips och en historia om min R2. Tips: Kolvringarna är samma som i Volvo B20 motorn i fall dom behöver bytas i framtiden. Mycket billigare. Startprocedyr: Kortslut magneten (SEM), på med choke och full gas och veva runt tre-fyra gånger. På med magneten, halv gas, veva tills du känner kompression og vrid sakta förbi ÖD så startar den. Ett misstag många gör är att veva full fart vilket gör att klorna inuti magneten löser ut och rotorn får inte fart. Då blir det noll gnista. Rotorn är fjäderbelastad och klorna släpper taget vid en viss belastning och när motorn startar gör centrifugalkraften att klorna hålls i öppen ställning, så veva inte med hög fart. Historia: En Marna R2 är nästan omöjlig att förstöra och tål bra mycket misshandel. Min motor hade legat på havsbotten riktigt länge och var täckt med tjock rost. Bort med rosten, skölja med sötvatten inuti, T-röd och dieselbränsle,-fylla i olja och starta. Den gick i sju år efter det utan ett enda problem intill jag sålde den. Försök det samma med en modern motor . . . Vid ett annat tilfälle körde jag så hårdt att motorn blev överhettad och kolvarna satt fast och motorn stannade. Jag ringde Marnafabriken för råd och svaret var: "Pinka på cylindertoppen så den kyls ner, sen är det bara att åka vidare, våra motorer tål det mesta".
-
Jag har själv haft Marna R2 med en Zenith förgasare. Om du måste köpa ny gasare så gör det. Marna R2 är verkligen en motor att behålla, i motsats till Marna/Volvo Penta MB10 som äter sylindertopp-packningar till frukost. Får man en repa i ytskiktet så ärgar Zenithgasaren sakta sönder under ytan, vilket hände med min. Om din läcker bensin vid luftintaget så stänger inte flottörnålen eller så går inte flottören upp när kammaren fylls med bensin . . . eller så har det ärgat hål från flottörkammaren och in i intaget.
-
På båtens ritningar (T. Herlin) finns storsegel och försegel.
-
emtor började följa Maststöd eller inte?
-
Behöver denna båt vant? Om man provar att tänka själv så tror jag knappast det är nödvändigt. Masten har ju bra stöd i kölen och i bredan. Men . . . skadar det att montera röstjärn och vant för att vara på den säkra sidan eller är det överflödigt?
-
ALLT är pinsamt för en tonårsdotter. Enda undantaget är deras egna dumheter,-vilka aldrig är pinsamma.
- 27 svar
-
- 4
-
Det är nästan säkert att en eller annan Volvo-bil använde samma kolvar/ringar. Ingen båtmotor-konstruktör sitter och ritar något ovanligt när det finns saker på hyllan från förr som kan användas. Ett exempel är Marna båtmotorfabrik i Norge. Motorerna R1 och R2 använder kolvar och ringar från Volvo B20 motorer. Marna/Volvo Penta MB10 använder också kolvar från Volvo bilar. Samma sak med Fredrikstad Motor sina motorer,- Volvo B-20 där också. Sleipner,-en annan gammal norsk innombordsmotor använde kolvar och ringar från Opel Rekord 1900. Har du tur så finns det billiga kolvringar där det INTE står Volvo Penta på asken men som är samma ringar.
- 14 svar
-
- 1
-
Kolla alla kontaktpunkter, allt metall utom rostfritt oxiderar i en båt. När det gäller huvudströmbrytaren så skal det inte gå att starta motorn när brytaren er i läget från. Kolla om startmotoren är kopplat direkt till batteriet.
-
Asfaltkitt håller sig mjuk och vid använding på tak så är den inte beträdbar för efter två månader. När en glipa i en båt sväller och blir tät så trycks massan ut länge före den hinner att stelna. Den låga temperaturen i vattnet gör att massan är mjuk längre än på ett hustak. Farm 80 och 100 är också bestående utav asfalt,- Ettan är tjära och bivax. Sikaflex under vattenytan däremot är döden. Den är elastisk intill en visst punkt men trycks aldrig ut och förorsakar sprickbildning.
-
Jag använde bladet på en tapetkniv för att kolla på flera platser. På dom flesta platser går det inte att få bladet in mellan borden utom vid piss-strålen,-där går bladet rakt igenom. Jag skal försöka att dra bladet fram och tilbaks och går det förbi en nit så är ju niten kass. Då blir det ny kopparspik och bricka.