Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

sdrmi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om sdrmi

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack båda för svar! Reglarna är massivt trä och nästintill orörda av möglet. Ni ger mig en gnutta hopp om att jag inte behöver riva alltet.
  2. Så här ser det ut direkt under mitt teakdäck, och därmed ut mot kanterna i rufftaket. Detta har då uppstått efter att det läckt in från däcket. När det regnar som bara den under en kort period så var det droppar i taket, inga jättemängder men tillräckligt. Jag har arbetat nu flera säsonger med att försöka täta och tror nu äntligen att jag hittat läckan efter mycket arbete. Hur skulle ni fixa till detta nu? Jag vill verkligen inte riva upp däcket.. Däcket ser bra ut för övrigt.
  3. Jag tror inte att det är där vattnet kommer in, utan stannar.
  4. Har skickat nu! Jobbet tog över allt efter jag skrev sist. Sen tycker jag inte att det är fel att det syns att man arbetat på båten, det kan vara vackert det med.
  5. Ja, väldigt gärna. Det skulle jag uppskatta. Det var ju oväntat nära. Jag skickar mitt telefonnummer via meddelande.
  6. I Stockholm, Slagsta. Jag ska testa denna metod. Har tidigare bara gjort på inredning och kändes som att lacken satt djupt i fibrerna.
  7. Jag ska testa det nästa gång, tack för tipset! Förra gången jag använde värmepistol tog det dock så lång tid per kvadratdecimeter att få lacken tillräckligt varm, trots att jag hade på väldigt varm temperatur(jag började på en lägre). Jag ska testa igen dock.
  8. Jag satt precis och kollade på den videon Boanjohan! Jag har även pratat med glasmästaren, 1500kr för två rutor skulle han ha. Jag tror det är värt det för att verkligen få det bra gjort så kan jag även ägna tankarna åt annat.
  9. Ok, fast fernissa är kul! Det är en av mina favoritgrejer att göra på båten. Slipa däremot... När jag kollar på de verktyg du nämner får jag känslan av att man bör ha gjort det några gånger för att få det bra alt. inte kämpa så mycket. Vill gärna undvika fler läckor då de har varit min nemesis i 3 år tillbaka.
  10. Absolut, jag har själv aldrig gjort det och skulle nog hellre vilja lägga tiden till att måla rufftaken, slipa, olja och lacka sidorna, nåta om 50% av båten osv.. Jag har hamnat i för många fällor där experimenterande ibland tar upp 50% av fixartiden, sånt är dyrbart som småbarnsfar. 😅 Jag kommer utan tvekan kolla på om glasmästaren är där och fixar och göra andra fönster på egen hand nästa gång.
  11. Jag börjar med att kolla hos närliggande glasmästare. Tack för svaren!
  12. Jag vet ju detta egentligen, och att det ni säger är sant. Det var min ursprungliga plan hela tiden men letade nog efter ett sätt att fuska. 😅 Har arbetat ikapp detta område nu, har varit mycket att fixa sen jag tog över båten nu. Det jobbigaste kommer onekligen bli att lyckas slipa ytan under fönstret(utan att ta bort listerna). Har hört att det är fruktansvärt att få dit de där listerna om man väl tar bort dom.
  13. Hur hade ni gjort? Bara slipa de uppenbara slitageskadorna och sen punktolja och därefter lacka hela ytan(efter uppruggning av bra lackytor), eller slipa bort all lack även där lacken är bra(om än tunn), sen olja och lack på allt? Detta är solsidan i hamnen så den får ta lite extra stryk. Tar också gärna emot tips om hur jag lättast kommer åt att slipa den smala delen under fönstret utan att ta bort fönsterlisten.....
  14. Som Peter_K sa, och i detta fall var jag inte säker men jag oljade för säkerhets skull, plus att det blir lite mörkare och finare. Det är ett område som får ta lite stryk.
  15. Tack för att du påminde mig om tråden. Det fick bli olja och sen 8 lager lack.
×
×
  • Skapa nytt...