-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm larlan
-
Placering
Kadett
Mina båtar
-
Bild
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för tipsen Georg! Jag vet inte om de är anslutna på samma krets, skall kolla det nu under vintern och också fixa till en permanent installation med ett relä. Jag fick tipset om nödlösningen och ville prova om det funkade först, innan jag gjorde en mer avancerad lösning. Eftersom båten är 33 år gammal så finns det säkert lite spänningsfall både här och där.
-
Problemet löstes i somras genom att dra en kabel direkt från generatorn till tändspolen och som jag satte en vippströmbrytare på. Det rådde bleke när jag accelererade upp till 27 knop och provade att öka farten efter att jag slagit över vippströmbrytaren till ON. Båten fortsatte att öka farten och jag hann också med att prova tiltpumpen som funkade perfekt, utan att hacka som den gjorde tidigare. Jag avbröt accelerationen vid 36,7 knop, hade nog kunnat få ut 2-5 knop till.
- 28 svar
-
- 1
-
Tack för svar, men enligt specen har jag HEI-Delco tändsystem. Men jag skall prova med bränsletrycksmätaren.
-
jag har under sommaren provat med de gamla aluminium propellrarna med högre stigning och med de rostfria med lägre stigning, men tyvärr med samma resultat som tidigare. Motorn vägrar att varva ut och jag når inte över 30 knop. Jag har lyft bort alla dynor och täckskivor för att se vad som händer när motorn har fri luft, men tyvärr samma resultat som tidigare. Jag har också provat att varva upp motorn i friläge när jag ligger fast vid bryggan och DÅ varvar den snällt upp till 4800 rpm. jag har för någon dag sedan pratat med en V8-tekniker som misstänker att tändningen är felställd. Kan det stämma?
-
Ja, det har jag. Ja, det är ju en praktisk lösning. Din analys är korrekt, den når inte max varvtalet och det "retar" mig lite. Båten som är en KMV 2300, se sista sidan i bifogad PDF (från slutet av 80-talet....), ska ju prestera mer än vad den gör nu, eller hur? Jag har dessutom tagit bort all gammal giftfärg och epoxi behandlat botten, så den borde prestera bättre än vad den gör. Nu tänker jag i och för sig inte köra fullgas, det är ju inte speciellt miljö- eller bränsleekonomiskt. Men jag har vill kunna få den till att varva ut ordentlig. Broschyr KMV 2300.pdf
-
Tack, det låter som en bra idé. Men kanske jag ändå skall börja med bränslepumpen, den är ju också över 10 år gammal?
- 28 svar
-
- 1
-
Jag har ingen aning. Jag bytte trimpumpen på hösten 2019 några månader efter båtköpet. Den gamla pumpen orkade inte hålla inställt läge på drevet. Men det gör den nya och indikatorn för drevets läge visar korrekt position.
- 28 svar
-
- 1
-
Tack Gelis, intressant slutsats. Jag är själv förundrad över propellrarnas inverkan i detta. Tror dock att jag skall gå på bränslepumpen i höst och se om den behöver bytas. Skall också kolla om det finns någon "bränslesil" på vägen mellan bränslepumpen och förgasaren som behöver rengöras.
-
Ja, med de gamla propellrarna kom motorn upp i max 4300 rpm vid full gas och båten nådde 28-29 knop. Med de rostfria, med lägre stigning kommer jag som bäst upp i 32 knop, strax över 4300 rpm och då har jag inte full gas. Det är sedan när jag försöker gasa på mer detta fenomen inträffar.
-
Hittade denna instruktion hos Holly. Se sidan 4 högst upp, "Note".... jag kan inte se något bränslefilter mellan bränslepumpen och intaget till förgasaren. Kan det sitta något filter i slangen? Förgasaren Holly 4150-600 CFM.pdf
-
Nej, fotot är gammalt, före jag bytte bränsleslangarna. Så allt från tanken till bränslepumpen är nya grejor. Nej, jag har inte bytt tändstiften i år, bytte förra året och motorn hann bara gå cirka 20 timmar förra året. Vad är isolatorfoten? Var sitter den?
-
Ja, allt köptes som ett paket enligt förra ägaren, se sidan 2 i bifogad PDF. Motorn har aldrig varvat ut i min ägo. Förgasaren är en Holley/4150-600 CFM). KMV 2300 motor.pdf
-
OK, jag får plocka av den och inspektera den, bra förslag. Nog läge att köpa en ny.
-
Tack Georg för svar. Ja, det kan det kanske vara. Jag pratade med båtens förra ägare och han sa att bränslepumpen fanns med vid leverans av motorn. Så den borde ha rätt dimension, men kanske är full av skit?
-
larlan började följa V8 som inte vill varva ut
-
Jag har en 5,7 L V8 med förgasare från 2011 som inte kan varva ut till de 4800 varv som leverantören har angett som max varvtal i sin spec. Det är samma motor som Volvo Penta, men av fabrikatet Indmar (USA). Tidigare satt det propellrar med högre stigning i DP290, vilket jag misstänkte var orsaken. Nu har jag bytt till rostfria propellrar med lägre stigning men får inte motorn att varva ut. Det känns som när man var 15 år och åkte moppe, motorn tappar kraft vid fullgas. Först när jag drar ner på gasen kommer kraften tillbaks. I övrigt går motorn jämnt och fint, från tomgång upp till 4300 varv. Jag har bytt bränslefilter, bränsleslangar och monterat bort ett gammalt vattenavskiljarfilter (båten byggd 1989) som satt på bränsleslangen, mellan tanken och bränslefiltret. Bränslefiltret sitter på motorn och är ett Volvo Penta bränslefilter "kombi" med inbyggd vattenavskiljare. Någon som har någon bra idé om vad det är för fel?
- 28 svar
-
- 1