-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm MJ__
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
-
Sent svar, och nu har ni säkert handlat klart, men jag har en Takacat, med en vanlig akterspegel och stängd för. Tycker den går helt utmärkt att ro, inga problem med tvålkoppande, den går helt riktningsstabilt och är väldigt lättrodd. Kudden är skön att sitta på när man ror, men det är svårt att sitta två när man ror, antingen sitter passageraren i aktern och är ivägen för årorna, eller så sitter man i fören och tynger ner båten. När jag tänker köra mycket motor plockar jag bort kudden. Den är också väldigt rolig att köra med motor. Den reagerar som en katamaran och det känns som att köra gokart, den kränger inte hur mycket man än provocerar den.Den är också otroligt stabil, jag som fullvuxen kan stå på en av tuberna utan att den kränger särskilt mycket Däremot skulle jag inte säga att den är rymligare än motsvarande gummijolle, jag upplever tuberna som tjockare och att de tar mycket plats. Jag har varianten med stäng för och vanlig akterspegel, men jag kan tänka mig att varianten med öppen för är betydligt blötare. Skulle jag köpa en igen? Inte för det höga nypriset, men om jag hittade en begagnad igen så skulle jag göra det. Har inte så mycket erfarenhet av "vanliga" jollar, men är framförallt nöjd med hur lättrodd den här är, och hur trygg den känns med barnen i (i och med att den inte kränger)
- 28 svar
-
- 2
-
Kan ingenting om båten i sig, men håller med om att många varningsklockor ringer. Som ny, fast med risig durk och varit vattenfylld, hur ser det då ut under durken? Uppdragen på cementramp på bilden, hur har den behandlats i övrigt etc. En motor som stått sen 2010 kommer kräva en del kärlek oavsett om den bara gått 46h och startade igår Varför är annonsen sparsam bara för att en kompis son lagt ut den?
-
Det var det batteriet jag bifogade databladet till, och det står inget där om en DC-DC-laddare, och det nämdes aldrig i mailkonversationen, så det tror jag inte heller den har. Jag kör nog vidare på bly, men jag hoppas nån hittat bra info i tråden
- 32 svar
-
- 1
-
Jag förstår inte, på jobbdatorn blir jag MJ och på hemdatorn matt1as... jaja nu har jag fått svar: 1 års garanti, och följande om laddning. "14,6V är normal laddning så kan du hålla dig runt det så bra men sedan går BMS in och skyddar batteriet om det överstiger 15,6V och återställer igen när spänningen sjunker under 14,4V" och ett datablad Fick även tips om att se till att inte generatorn överhettas, och ett bifogat datablad. lilead_datasheet_S110.pdf
-
Det lutar åt det, det har ju fungerat förr. Kan lägga pengar och tid på lite fler solceller, det kanske är mer bang for the buck både tids- och pengamässigt. (egentligen vill jag komma åt den snabbare laddningen i Lithium, men mer kräm i solcellerna kommer också hjälpa mig hålla spänningen uppe) Dessutom kommer min batterimonitor (BM1) fortsätta fungera, det är ju ett plus
-
Har tagit mig igenom den, och pratat lite med några återförsäljare. Få se om jag orkar ta tag i det eller det blir den lätta (men fysiskt tyngre) vägen
-
Jag funderar på att byta ut två väldigt trötta 80Ah blöta förbruknings-blybatterier mot ett 100Ah LifePo4-batteri, med inbyggd BMS. Jag laddar dels med 150w solcell och en mppt-regulator, där är det inga problem, men min fundering är hur det går att ladda från min motor. Jag har en Beta 25 med en 40A-generator, och en gammal Hella-regulator mellan den och batteriet. Jag vet att @Mackeyhar samma motor i nästan samma båt. Jag har stoppat ner näsan i hans och beundrat hans motortassar innan jag monterade min. Jag har kikat på https://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/"12v 100ah Lifepo4" men är absolut öppen för förslag då jag precis börjat kika på batterier. Varför vill jag ha LifePo då? Jag gillar ny teknik och är beredd att ta merkostnaden om jag kan räkna hem det i längden.