Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Zquar3

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Zquar3

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja den var öppnad. Det var dock lite blött av bensin runt lock/luftning, om det droppat från blåsa eller vad det beror på vet jag ej. Blev dålig felsökning när allt inträffade då åskoväder närmade sig och årorna åkte i
  2. Körde ca 15min innan fiske med motorn avstängd i 30min, sen kördes motorn ca 5min innan 30min vila igen. ”Startläget” är alltså viktigt, bra att veta! Då är en kombo av dessa två saker mycket möjligt orsaken till problematiken då. Tanken tömde jag ut och ersatte med ny bensin och olja, dock ingen ytterligare rengöring. Vad säger ni om att blåsan är hård hela tiden, likaså vid första pumpning, kanske skit i slangen?
  3. Tohatsu 25hk, 2-takt Motorn har precis varit på service och startade då på andra rycket när de gick igenom den, motorn hade inte använts på 3år och innan dess endast gått 1 säsong. Företaget tyckte den var som ny! Nu 1mån efter service var motorn svårstartad, gick igång efter 6-7 drag med chokande. Stannade efter ett tag med båten i ca 30min, motorn startar på 4e rycket. Efter nästa stopp på ca 30min går motorn inte igång på otaliga drag. Efter 5mins paddlande lyckades jag dra igång den och har nu två möjliga fel, om ni kan se några samband eller har andra idéer? Blåsan på bränsleslangen är aldrig mjuk utan ganska hård, går dock trycka till den lite. När jag tryckte till han lite extra så sprutade det lite bensin, vid blåsan. (Såg dock inte exakt var) Tank och slang var ej med på servicen. Alt två så ställde jag gasreglaget exakt på markeringen på rorkulten, om det betyder noll-läge eller om den ska stå exakt där vid start för att få lite gas vet jag ej? Spekulation. Då startade den nämligen.. Som ni kanske kan tyda är jag ny på båtliv och tacksam till hjälp och tips!
  4. Altantak är absolut inte uteslutet, tack för tipset! Ett sånt tält vore ju faktiskt kanon, en tanke var att bygga något liknande men endast halvt då jag ju har planket som skydd åt ena hållet. Har ni några tips eller erfarenheter hur man spänner presenningen på bra vis? Både tillfälligt (kanske med vatten dunkar som tyngd?) men framförallt permanent i ett bygge för att minimera förslitning vid vind.
  5. Jag tänkte förvara min båt på trailer året om och funderar då på presenning eller enklare båthus. Jag har ett plank på ca 2,5m som båten ska stå intill. Vad tror ni om att ha en pressening från planket över båten, som man kan rulla upp och hänga på planket när båten används och sen rulla ner över båten när den förvaras? Då blir det öppet på kortsidorna, bra för vinden? Kommer det bli för mycket vindfång? Eller ska man bygga ett regelverk och fästa presseningen i med öppna ändar, då kan den stå så året om. Kom gärna med förslag, allt är välkommet! Båten är en Crescent 465.
  6. Hej! Första inlägget på forumet och första båten i ägo! Jag har en äldre Cresent 465 som gjort i ordning och behöver nu köpa ratt, styrväxel, gasreglage och vajrar. Har ni något tips för en prisvärd affär? Jag har ju min lokala butik som självklart ska få chansen men hur ser tex Biltemas båtprylar ut? Begagnatmarknaden? Motorn är en Tohatsu 25Hk.
×
×
  • Skapa nytt...