Överväg materialvalet också. Det har mest diskuterats serieproducerade plastbåtar med bultade kölar. Många olyckor har inträffat ute på haven att bultade kölar seglats av och båten vänder på 1 sekund och flyter på sin luftficka tills den sjunker. Integrerad kölkonstruktion i ett gediget stålskrov med oceanrigg är i min värld det säkraste man kan segla på en långsegling. Sen är interiören av stor vikt eftersom man lever på båten 24/7. Umgängesytor - hur ser salongen/delade utrymmen ut? Man vill ha bra sovutrymmen, välplanerat och sjödugligt pentry, stuvning av all utrustning osv.
Det får inte vara för stort heller. Om båten är av storleksklassen att det är så stort och öppet inuti, är det ett problem i sig. Man måste kunna röra sig säkert inuti båten i kraftig sjögång - hålla sig i stabila detaljer som lejdare, hantag, bord osv. Båtar med salonger som är så stora att du från mitten inte når någonting hade jag absolut inte velat gå ner i under kraftig sjögång..
Det är också viktigt hur båten är isolerad vid kallare breddgrader, om man vill pipa över till ex Svalbard, Island, sydpolen eller dylikt..
Men, man kan ju segla runt jorden med yrvinds båt också. Så högst subjektivt vad som är funkis..
Jag ger en tumme upp till välplanerade salongsbåtar i storleksklassen 32-45 fot. Det går att få mycket fina sådana båtar för under en mille med dagens båtmarknad. Hittade till exempel en Långedrag 41 i stål som låg i Australien för 400k som var välplanerad, välbyggd och välutrustad och hade seglats 3 år på världshaven. Ägaren kände sig klar och nöjd. Så man kan ju också tänka i banorna att man börjar sin resa någon annanstans än i Sverige för att bredda vyerna och hitta en bra båt. Kolla upp vad för båtar som finns på internationella sajter och säljs på typiska överfartsdestinationer. Lite research där kan lära en mycket.