Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024

joelg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om joelg

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. ja, men generator är nog ett krav. Krävs även för att "tillverka" vatten. Läste om någon som körde AC på batterier några timmar, med ström från solceller. Kanske inget rimligt kvar för långseglare, men det är väldigt vanligt bland katamaraner. Lite varmare där än i Sverige, så inte allt för ofta. Havet är ganska kallt där, så det lär ju hjälpa en del för att kyla ner båten...
  2. Tack, ja denna båten var fin! Efter mer efterforskning har jag kommit fram till att 39-42 feet känns som ett intervall som skulle passa oss bäst. Det känns som att de har tänkt mer på planlösningen när båten är mindre än 45f. Extra stor säng i en av hytterna var riktigt fint! Att hitta något liknande i Karibien nästa år hade varit fint! Eftersom vi inte kommer tillbaka till Europa förrän dec/jan, är det nog inte så aktuellt med köpa en i Medelhavet. Känns inte som en plats där vi vill börja segla på vintern. Den saknade AC, lite kluven om man behöver AC eller inte. Klart skönt att man kan kyla ner lite på kvällen när man ska sova riktigt varma dagar. En sak jag läste var att med AC är det enklare att hålla båten i god skick från mögel/lukt också. Har iaf anmält mig till att ta förar- och kustskepparintyg och båtmässan i Dusseldorf är inbokad. Båtplats är nog det som är ett av de största problemen... vi får se om det finns någon lösning där!
  3. Min sambo är från Vancouver. Hennes jobb, kompisar med mera. Trevlig skärgård också
  4. Tack för förklaringen 👍 Jo, och det vill jag fortfarande Man måste dock jämföra så att man får det med bäst värde! Väljer man att segla den från Sydafrika sparar man in 400k, men mkt lång segling. Njo, det är nog så jag tror det börjar bli mer och mer iaf, det har inte varit så senaste åren. Högkonjunkturen har gjort att där varit väntetider på att få köpa. Leopard har tidigare haft 1-2 år (nu kan du få en på 4-5 månader). Det har gjort att andrahandsmarknaden har varit stark. Förhoppningsvis är de begagnade båtarna svårsålda denna vinter så att de sjunker i pris till nästa! Fountaine Pajot´s aktie toppade på €146,5 i mitten på 2018, nu €89. Det kan nog vara en bra värdemätare hur het marknaden är.
  5. För hög tyngdpunkt som gör att det kommer gunga på bra eller?
  6. En nyare begagnad kostar oftast mer än än ny båt utan tillbehör. Men ja, en välutrustad båt 2-5 år skulle nog kännas optimalt. Men jag håller helt klart med, tillbehören är väldigt dyra. Frågan är hur lätt vissa saker installeras i efterhand... en generator för 22k euro är också dyrt, men att installera i efterhand känns inte så aktuellt. Solceller skulle man gärna haft lite mer av, vilket kanske är möjligt om man gör det själv och kanske till ett lägre pris. Frågan är vilken utrustning som man ska ha som "ett måste" när man köper begagnad båt?
  7. Ja, jag kollade där. Det verkar gå lite sakta, det håller jag med om. Blir tajt hinna fram i tid!? Tack för din lista, nästan allt (speciellt de elektroniska sakerna) finns på båtarna som man köper, iaf de jag kollar på. Det byggs oftast in på båten från början innan leverans om jag fattat det rätt. Det är väldigt enkelt att lägga till allt på Leopards - bygga båt sida. Bra att kunna se vad allt kostar för att kunna avgöra hur billig/dyr en beg båt är. Nästan alls om ska installeras görs på fabrik tänker jag, eller iaf alltid gjort om man köper en beg båt. Några exempel på de dyrare tillvalen och några av de vanligaste, vet inte helt vad som folk brukar välja men oftast ser man många av dem. Blir snabbt dyrt! 220V Shore Power Pack - €5422 Genset - 6 kW - €22105 Air-conditioning - €14406 Provision for Air Conditioning System - €5144 Winches: Electric Sheet Winches - €4173 4 Solar panels (70w)- €6535 Underwater lights - €3475 Watermaker + water treatment system - Spectra Newport - €23140 HD Color Radar - €4449 Fishfinder/DownVision - €2226 Raymarine Base Pack - €12095
  8. Har varit här och kollat en del: https://www.leopardcatamarans.com/catamarans Förvånansvärt liten skillnad på en ny och en gammal, baspriset på en Leopard 40 är €320k. Sen plus minst 100k för tillvalen. (+skatt) Ni snackar mycket om utrustning på båten, och att det tar lång tid att utrusta båten, vad är det ni tänker på? All den viktigaste utrustningen kommer/finns på båten, sen är det såklart en del extra saker som man vill ha men kom gärna med lite exempel Jag har själv haft en båt tidigare, dock inte segelbåt.
  9. Jag har inte varit ombord på en, men det blir ett besök på båtmäsan i Düsseldorf i januari, blir intressant att gå runt på lite olika båttyper. Vi har ju mer eller mindre tänk bo på båten med 2 barn som växer upp (fram till de börjar skolan), då har jag gärna lite plats för dem. Hade det bara varit oss eller mer semesterbåt, hade det varit en annan sak. Angående sängplatserna så kommer barnen ha maximalt ett sovrum tillsammans, och att de får dela säng är inte något problem (tvärt om). Då blir det ett över till oss och sen vill man ju ha ett till kompisar som kommer på besök. Har hellre dubbelsängar än enkelsängar... det lär vara mest par/familjer som besöker och då får det ju plats upp till 2 +2 barn i en dubbelsäng. Enkelsängar skulle vara bra i början när man behöver instruktör och eventuellt en extra i besättningen. Jag är inne mer och mer på en 40 foot, kanske en Leopard 40? Då är sängen i fören mindre. Tror en 40 fot kan räcka och större chans att få plats i en hamn. In om ändra på rum känns inte aktuellt, både för jobbet med det men även andrahandsvärdet. Men har man 4 sovrum kan man ha en som garderob/förvaring. Det är ju inte helt fel. Det är inte 4 sovrum som jag är mest emot egentligen, det är 4 badrum. Det vill jag verkligen inte ha. Helst max 2. Extremt överdrivet med eget badrum till varje sovrum.
  10. Det är 20-20,5 månader tills vi planerar komma till Vancouver, men 14 månader tills vi tänkte skaffa båt och ger oss av. Då har vi ca 6 månaders segling från Medelhavet eller Karibien till Vancouver. Den är i minsta laget, tror jag föredrar Lagoon 40, 42 eller 450. Eller Leopard 40-45. Helst 2012 eller nyare. Ska kolla lite på de märkena som du skickade. nä, det är inte enkelt. Väldigt många är 4 hytter med 4 badrum, det är inte speciellt intressant. Hoppas hitta en 3 hytters, gärna med 2 badrum istället för 3. Det finns ett par stycken ute, men nog bra att inte låsa sig vid en exakt modell.
  11. Jag menade att köpa en EU-registerad båt, för att sedan registrera den i Sverige. Tror du det är billigare att köpa en EU-registrerad båt i Karibien än Medelhavet?
  12. Tack för fortsatta svar! Att göra denna resa redan i vår blir för tajt. Det är seglingen från Panama till Vancouver som bör gå via Galapagos - Marquesasöarna - Hawaii. Dessutom risk för upp till 3 veckors väntan för att korsa Panamakanalen. Att segla norrut längst amerikanska västkusten verkar inte vara något man vill göra... som bhemac skriver det är en mkt tuff segling. Har man seglat till Galapagos och Marquesaöarna vill man inte känna att man måste vidare direkt. Nya planen blir är att gå kursen kombinerad förar- och kustskepparintyg på Medborgarskolan i vår. Sen seglingslektioner i sommar, i Vancouver. Efter det hyra en båt och segla runt i skärgården där. Vi tänkte nog redan i januari hyra en katamaran på Kanarieöarna, ska bara hitta någon som kan segla den Om någon duktig seglare vill ut en vecka så hör av er! Sedan hitta en båt i jan/feb 2021, antingen i Europa eller Karibien och anlända till Vancouver juli 2021. Då har vi gott om tid att segla dit den. Blir lite senare än vi tänkte först men samtidigt är det endast 14 månader dit, det ger oss lite tid att jobba på våra skills med mera. Jag håller delvis med om det du skriver Rikard, men att lära sig att laga allt som kan gå sönder (tex motor) är inte rimligt. Vi kommer nog köpa en båt som är 2-6 år gammal, förhoppningsvis ska sakerna hålla hyfsat! Angående flaggning så är det lite lurigt. Vi kan importera en båt till Kanada och momsa den där. Nackdelen är att vid försäljning i BC blir det 7% moms igen när den ska säljas. Dessutom är vi övertygade om att båten kommer seglas till EU, och då måste den nog importeras till EU. Både för att det är krav men även om vi vill kunna sälja den. Det smidigaste är nog att köpa en CE-märkt EU båt från början och köra svenskregistrerad. Någon som måste undersökas mer...
  13. Tack för alla era svar! Svarar er alla i ett inlägg här. Är klart mer inne på starta i Karibien nu. Då bör det räcka att vi kommer iväg senast i månadsskiftet april/maj. Jag håller helt med om att en utbildning innan är bra, jag hade tänkt att minst göra teorin. Jag har kört en del små motorbåtar själv och tänker att om jag hittar en kunnig person som kan både köra och utbilda så har jag gott om tid för det i Karibien för det praktiska? Sen kan jag ta och göra klart någon utbildning när jag är i Vancouver... men ska helt klart kolla på dessa kurserna lite mer som ni tipsar om! Det kanske går att få något klart innan, iaf för mig. Min partner är nog inte så intresserad av en kurs på svenska. Några tips på hur jag bäst hittar en instruktör? Som McLasse skriver så om det skiter sig helt med den extra personen så är Karibien nog bra, så kan man skicka hem personen Vi har en au-pair, så barnpassningen är iaf klar. Helt klart nödvändigt Jag kanske ska ta mig en funderare om det är en katamaran (max 46 fot) eller en segelbåt (max 60 fot) som passar oss bäst. Tänkte ringa runt till de olika marinerna för att se vad som är möjligt att få båtplats till. Jag gillar dock planlösningen klart mer på en katamaran. sy_Alice - ny båt är inte aktuellt. För stor värdeminskning direkt från början och vi vet inte hur länge vi kommer att ha båten. Hade jag vetat det var för 5-10 år hade det möjligen varit aktuellt, men tror inte en sån stor båt är aktuell att ha kvar när ungarna börjar skolan. Leopard verkar dock kunna vara ett alternativ. Ska söka lite ner på den sorten och se vad man kan hitta. Båten ska vara i Vancouver minst 18 månader, och där är regler kring det med hur länge en utländsk båt får vara där (12 mån). Den biten med köp/flagga och registering känns faktiskt som det största problemet. I Kanada är det moms även på begagnat, vilket gör att du förlorar 10% direkt första dagen efter köpet. Därför helt klart skeptisk till kanadensisk flagga. Kan jag ens "importera" båten till Sverige om den aldrig ens besöker Sverige eller får jag problem med det?
  14. Tack, får läsa på om det! Det är möjligt att vi kan välja var vi vill att båten ska vara registrerad. Alla båtar som man tar till BC måste man betala en skatt på 7-12%. Det är lägre än svenska momsen... men samtidigt är det ingen moms om båten redan är registrerad i EU om man kör svensk flagga.
  15. Tack! En fråga som jag inte blir helt klok på. Var ska båten vara registrerad? Till en början, (kanske alltid) kommer båten ha Vancouver som hemmahamn, beroende på hur länge vi har den kvar. Bör den segla under kanadensisk flagga? Har det någon betydelse var båten är registrerad när jag köper den? Jag själv är svensk och min partner är kanadensare, våra barn är alltså en mix 😃
×
×
  • Skapa nytt...