Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024

Familjefadern

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Familjefadern

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svaren. På den gamla proppen är det instämplat -19K; men inget angåeende diametern. Kanske har den gamla proppen dock blivit knackad? Det kan nog stämma att det kanske är en "black steel" propeller. På den nya proppen är det instämplat RED3R19PYM90, och av detta kan man utläsa att det är en 13,25 x 19. Motorn går jättefint i övrigt. 700rpm på tomgång och inga felmeddelanden. Om jag skall vara ärlig så är jag inte helt hundra på hur varvtalet var i förra säsongen då jag köpte båten sent i höstas. Jag kollade bränsleledning från tank till motor men hittade inget konstigt; inte heller något vatten i botten på bränslefilter. Tänkte dränerat ångseparatorn men det fanns ingen "plastslang" och ville inte skruva upp dräningsskruven med risk att fylla botten på motorkåpan med bensin... Motorn är nyservad på firma med nya filter, ny impeller, nya termostater och zinkanoder. Är väl inte jätteimponerad över denna firman pga tidigare erfarenheter så man vet väl inte 100% om de har gjort ett bra jobb eller klantat sig. När jag bottenmålade båten så var det ganska mycket rester efter gammal färg som hade släppt på sina ställen, varför botten inte är helt slät. Detta kanske kan ställa till något men trodde inte att det skulle påverka så mycket. Jag tror kanske att jag nöjer mig över nuvarande prestanda, barnen gillar ändå inte att åka fort *hehe* . Må väl!
  2. Godmorgon, Var nere i hamnen 06:00 och bytt tillbaka till den "gamla" propellern igen. Motorn varvar nu 5400 rpm och gör då 31 knop. (trimmat upp max) Med den rostfria propellern varvade den 4400 rpm och 28 knop. Känns som att varvtalet nu ligger bättre. Dock är jag lite besviken på toppfarten; då det är en 6 meters Ribbåt med 115hk motor tycker jag att den borde gå lite bättre. Vad tycker ni att jag skall göra härnäst? Skall jag leta problem på motor / bränslesystem eller försöka optimera med annan propeller? Det var så lågt vatten idag så kunde inte dra upp båten på trailern för att kolla motorns monteringshöjd på akterspegeln, men finns kanske möjlighet att hissa upp den ett pinnhål med den rostfria propellern men frågan är om den rostfria propellern som jag har kommer att funka ändå... Må väl!
  3. Grymt forum det här, tack för all hjälp! Har tyvärr inte hunnit byta propeller ännu men återkopplar med bilder så fort jag gjort det. Den nya propellern som sitter på är denna: https://www.ozpropellers.com.au/outboard-propellers/yamaha-t50-60-70-75-80-85-90-100-115-130-140hp-3-blade-powertech-red3-stainless/ Tilläggas kan väl också göras att båten är en 6meters RIB-båt, så den torde väl vara ganska lättdriven kan man tycka. 🤔 Må väl!
  4. Tack för era svar. Jag har den gamla propellern kvar och skall byta tillbaka till denna och testa. Anledningen till propellerbytet var att den gamla propellern var lite sliten (en del skav samt färgsläpp), och tänkte att om jag ändå skulle byta så vore det lite coolare med en propeller i Rostfritt. 🙂 Läste i trådar att om man skulle byta propeller till Rostfritt skulle man byta till samma diameter och stigning; jag hittade dock en i nästan nyskick begagnad på Blocket med något större diameter (13,25 istället för 13) men tänkte väl att det inte spelar så stor roll..... Återkommer efter att jag testat den gamla proppen igen.
  5. Godmorgon, Bytte i vintras från en Aluminium propeller till en propeller i Rostfritt stål. Aluminiumpropellern hade storlek 13x19 och med denna varvade motorn (yamaha F115) 5800rpm. Den nya propellern i RF har storlek 13,25x19 men nu varvar motorn inte mer än 4400 och båten känns tung och orkeslös. Tror ni verkligen att propellerbytet kan vara orsaken till mitt problem? Funderar annars på om jag fått något skit i bränslesystemet under vinterlagringen. 😞 tack för synpunkter och svar.
  6. Tack så mycket ChristerN, jag är glad att jag hittade till detta forum. Jag skall se om jag kan få fram motornumret, tack för tipset.
  7. Hej, Jag håller på att titta på en Nidelv 24 med denna motor i (Volvo Penta MD2040) Enligt ägaren är motorn från samma årtal som båten, dvs 1980 vilket väl inte kan stämma? Har läst mig till att Volvo Penta gjorde: MD 2040 A - 1993-1994 MD 2040 B - 1995-1998 MD 2040 C - 1998-2000 MD 2040 - 2000-2005 10.000kr frågan är vilken motor det är på den bifogade bilden?
×
×
  • Skapa nytt...