Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

hoppaispat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om hoppaispat

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Panamas regler så klart. 💡 Risken är ju liten att det är "Loffe" i Göta kanal, eller vad tror du? Med lite eftertanke är det nog faktiskt Karl Bildt (Tror han iallafall), -Han brukar vara ruggigt snabb att lägga näsan i blöt i utlandsfrågor.
  2. Tack för ett seriöst och konkret svar! Håller med helt och hålet i "good to have", ska absolut fixa dessa intyg under resans gång. Men det var bara vad jag absolut måste ha jag var intresserad av, för det finns ju både ett och annat ställe där tid & pengar behövs som du förmodligen känner till. Inför en sådan resa behöver man absolut pengarna till annat än sådant som inte är ett absolut måste. Ja en och annan timme arbete på båten också för den delen, för att rusta den för en sådan seglats. Så att slänga en massa timmar/dagar och tusenlappar på en massa onödigheter känns inte så aktuellt just nu. Tack än en gång för ett bra och konkret svar. 🙏
  3. Tack! Precis som jag trodde då, Eftersom fartyg går efter de regler som finns i dess hemland. Jag ville bara vara på den säkra sidanm så att detta även gällde fritidsbåtar.
  4. Toppen tack! 😃 Då finns ju en anledning till att jag fixar ett förarbevis innan avfärden. Det var precis vad jag fiskade efter. Tusen tack. Nu har jag fått ett svar som till och med jag begriper.. 👍
  5. Tack för svaret. Japp! Jag har planerat att ta alla intyg tids nog, det jag undrade var vad man måste ha. Samt om man måste ha det, så måste man ju inte ha det i Sverige för båtar under 12x4m och i så fall behöver det ju vara ett internationellt intyg för något annat land i vilket de svenska intygen då inte gäller, så vad ska jag då med ett Svenskt förarbevis till? Tydligen är de ju inte internationella enligt diskussionen ovan.
  6. Härligt! BINGO! Nu äntligen fick jag ett svar "Måste". Du skrev "Måste" så nu vet jag att jag måste ha ett Svenskt inte internationellt förarintyg utomlands.. Innan borde man och tyckte man men nu måste man, och jag TROR det va vad man MÅSTE ha jag efterfrågade? Eller? Jag tror ju det är fel på inställningen någon annan stans om jag ska vara ärlig. Om man inte vet skillnaden på bör, tycker och ska. Sedan va väl diskussionen att det Svenska förarintyget inte var internationellt, så varför måste man då ha det utomlands? Ursäkta inställningen men om du rattar lika illa på VHF:en så förstår jag att inställningen inte fungerar. Sedan kan jag ju påpeka för herr Lååångseglare att vi har 3st världshav och inte 7st, de är i Pippi långstrump dom seglar på de sju haven. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ocean#Antal_v%C3%A4rldshav. Men tack! Det satt långt inne, och tydligen behövde folk bli otrevliga (Som vanligt med svensson bakom sina skärmar). Ha det gött så seglar jag och familjen ut på de tre världshaven som finns på riktigt utanför sagornas värld, utan landkrabbor och bryggseglare ombord. Tjingalong! 🤣
  7. De var just dem jag efterfrågade. Och jag har nog fått allt på rätt köl just nu för utom den utdragna frågan angående förarbevisen. Det verkar ingen veta vad som gäller med. Men i Sverige får jag ju framföra båten, och eftersom båten är svenskflaggad/sxk registrerad borde ju Svensk lag gälla ombord, precis som på skeppen. Ville bara vara säker, men det verkar ju lummigt.
  8. Men det verkar ju inte spela någon roll btf. förarbevis, då dessa handlingar enligt diskussionen ovan ändå inte är internationella. Det får bli som planerat att jag tar dem på vägen. Skaffar mig SRC, en flaska rom och guppar iväg. Den som lever får se, och dör vi så slipper vi dessa bekymmer ändå. Kör för övrigt på instruktionerna från Peka67, verkar stämma med det jag lyckats konstatera tidigare för utom förarbeviset. Tack för alla svar! Och får jag frågan om förarbevis så lovar jag att fråga om de tror jag tagit cyckeln dit. Skulle vara kul att se minen på ufot som frågar något så dumt som om man kan framföra båten efter en färd från Sverige via Danmark, Tyskland, Frankrike, Holland och sedan över atlanten som bara den är på dryga 2700 NM. Om man då får frågan efter ett bevis på att man kan framföra båten då. Hah.. Då kan man väl inte mer än ruska på huvudet, och fråga vederbörande om han/hon är riktigt funtad? Näh! Segla? Sådant kan inte jag, jag cycklade hit svarar jag då. 😂
  9. Alltså behövs inget förarbevis eller skepparexamen om jag förstått det hela rätt!? Fast man "bör ha", ja det bör man. Men jag frågade om vad man måste ha. Har för övrigt inga som helst planer på att hyra varelse båt eller helikopter eller permobil. Sedan har jag föga intresse av vad andra länder tycker om min båtstorlek, klagar dom så kommer jag farande i dingen nästa vända.. :) Ähh det är väl bara till å åk, så att säga. Undrar någon om något förarbevis på att jag "kan" framföra båten, så kan jag ju alltid komma med motfrågan: Hur fan tror ni jag tog mig hit? Med cyckel?
  10. Det bekymrar mig inte nämnvärt vad de tycker om storleken, de finns de som seglat jorden runt i betydligt mindre båtar. Vet tex. många som seglar ensamma i 20-23 fotare. Fransoserna får väl vara bistra då, det skulle jag förvisso också vara om jag blev tvungen att transportera röven i en Citroen.. :)
  11. Tack för svaret! Ska kolla upp ansvar med Pantaenius. Det verkar vara en djungel just det där med ansvarsförsäkring som gäller globalt, och priserna verkar variera ordentligt. Det kanske finns någon annan som har koll på vad som gäller beträffande förarbevisfrågan. Det borde ju vara globala lagar som gäller, men det är ju alltid bäst att vara säker. Jag är absolut inte emot att skaffa förarbevisen, men just för tillfället skulle jag helst lägga korvörena på båten samt att komma iväg, men det känns ju tryggt att även vara på den säkra sidan i vad som fodras i andra länder innan. Sen kan jag ta tiden (när jag har den i båten) och studera kustskepparn etc. i lugn och ro. Jag vill bara inte riskera problem p.g.a. detta innan jag skaffat dem. Man har ju sett en del på youtube etc. som bara skaffat en liten båt och seglat iväg utan att ens kunna segla. Att göra så känns i min värld som att man inte vet över huvud taget vad man ger sig in på. Sjön skall man ha otrolig respekt för, men jag är uppväxt i skärgården och känner väl att det finns tillräckliga grundkunskaper för att ge mig av, sedan ta intygen under färden under förutsättningen att de inte behövs så fort man lämnar Sveriges gränser. Annars finns ju tiden på ett annat sätt ute på haven för dessa studier tänker jag. Misstänker bla. att det finns mer än god tid under vindstilla dagar på ex. atlanten, då man till och med kanske önskar sig lite studier för att "något" skall hända. Där av mina funderingar på om det är lagligt så att säga.
  12. Hej! Tack för svaret. Att man bör ha kunskapen om tidvattnet är ju ganska självklart. Kan ju va lite frustrerande att vakna på torra land som en annan flygfisk på däck heh.. Nej jag undrar snarare över kraven. Får man tex. framföra en båt på 30 fot utan förarbevis globalt eller behövs det förarbevis i vissa länder? Btf. kanalerna är väl kiel kanalen den som är fokus nr 1 och där behövs det ju inte, så då är ju nästa (förmodligen för vår del om ett par år) Panama kanalen där det däremot behövs. Den dagen, den sorgen.. Panama kanalen kostar ju dessutom skjortan, mössan, kepsen och till och med kallingarna att fara igenom så den ligger inte inom planen ännu på lång sikt. Det jag fiskar efter är de "måsten" och krav som finns så man inte möter på kustbevakningen i något land och blir krävd på licenser eller förarbevis som man inte innehar etc. Något som även är av intresse är ju ansvarsförsäkring. Båten behöver jag ingen försäkring för, det är billigare att köpa en likvärdig om den skulle brinna upp, sjunka eller bli stulen. Men vad jag förstått är ansvarsförsäkring ett krav i många marinor etc. Var finner man en sådan till ett rimligt pris? Något du kanske känner till av ovanstående?
  13. Tack! Toppen, då har man fri lejd där igenom iallafall. Ska kolla Noonsite. Hur är det med förarbevis? Är det internationellt att man inte behöver något förarbevis/skepparexamen för att framföra båtar under 12x4m vet du det?
  14. Jag har försökt kika runt utan att hitta något direkt matnyttigt just på dessa frågor, Finns säkert i spridda skurar i typ femtioåtta olika trådar men då tappar man ju kursen totalt
  15. Hej alla glada långseglare! Är det någon här som kan hjälpa oss lite på traven med lite frågor angående alla intyg och elände man måste och inte måste ha? Vi har en 30 fotare och planerar att ge oss ut på obestämd tid över världshaven med destination "okänd", eller dit vindarna bär oss. Seglatsen är modell "Budget" då vi planerar att leva ombord, och då främst tänkt oss att ligga för ankar och undvika marinor etc. i största mån. Vi planerar en första etapp från Svedala över till Danmark sedan genom kielkanalen för att sedan korsa atlanten, alternativt väntar vi med atlanten och "kanalar" vidare mot kanarieholmarna. Men så till frågan. Vad behöver jag som skeppare för båten? Vilka intyg behövs för båten etc. Båten är en Comfort 30 från -77 Jag har läst skräckhistorier om skatter, en massa intyg och elände där folk fått resa land och rike runt på afrikanska slätter i jakt på korrupta myndigheter, som i sin tur inte låter fullt så lockande. Några frågor jag specifikt undrar: Måste jag inneha förarbevis/skepparexamen? (Kunskapen finns men ej intygen, då dessa inte behövts i Sverige) och båten överstiger ju inte 12m x 4m Måste jag inneha kanalintyg, vad krävs för att få ett sådant? Sedan skulle det vara av intresse med lite kött på benen beträffande inklarering och sådana rutiner. Är det någonstans man kan kolla upp vad det kostar i olika länder och hur vida det hänger på båtstorleken eller inte etc. Vore jätte tacksam för svar på dessa frågor. Tack så mycket på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...