Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Perrr

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    207
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

22 Expert

Om Perrr

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

2 100 profilvisningar
  1. Skaffa Cykel istället. Här är en Dansk som inte får sin såld: https://www.dba.dk/cruiser-monterey-cruiser-3/id-1056655759/
  2. ? tja, man kan undra.. Jag undrar oxå varför många Beason31 ägare blir sjuka...
  3. wtf..? (jag hade en Beason31, men fick rigghaveri, försäkringsbolaget löste ut båten, längesedan nu, vid Hanö)
  4. En annan Beason31 ägare som tydligen blivit sjuk?! https://www.blocket.se/annons/goteborg/familjebat___langseglare_med_nyare_motor__rigg_och_segel/106028538
  5. Trimaraner är de snabbaste segelbåtarna. http://smalltrimarans.com/blog/classic-supernova-trimaran-brochure-and-pictures/ ( Någon beta-testare i kommentarsfältet påstår att "Supernova" kan gå sönder, Tom Bøjland: ".. More than 10 knots – still break to pieces! .." ) Vore dock kul att testa farkosten, om nu inte Göteborg var så lång borta. Fråga, vilken "båt" har införskaffats istället??
  6. hmm.. borde ha bytt den tampen oxå... För den tampen gick av i höga vågor, vilket fälde masten.... (så nu har jag ingen båt)
  7. Samma båt, till salu? https://www.blocket.se/annons/goteborg/supernova_trimaran/101800615
  8. Den läckte max 2liter, per säsong, kan leda rören, till separata byttor på golvet:
  9. Oki, en annan detalj (om man åter ska våga nämna något utanför ämnet), en mässings sak som istället är kromad på utsidan:
  10. Blocket.se är stort lokalt, i Sverige. Här är en bra båt: https:/www.blocket.se/annons/goteborg/beason_31/94283330
  11. Näe, jag struntar tillsvidare att byta vakuumventil. Satte istället förlängningsrör (6mm plastslang, mha buntband fast), så ev droppande försvinner ner till kölsvinet/bulgen. Har även rensat värmeväxlaren som var igensatt, -förmodligen därför vakuumventilen hade droppat. Har av någon anledning icke något sjövattenfilter. Har av någon anledning varmvattenberedare, som dels värms ifrån land -El (220Volt), samt spillvärme ifrån motorn. Denna tar ganska stor platts, och jag anv ändå inte varmvatten.. Varför skulle man behöva varmvatten till sjöss?? Har Dieselvärmare, Eberspächer (D3W). I eget slutet system. Funderar om det är möjligt att rycka bort varmvattenberedaren, och koppla in Dieselvärmarens system på spillvärmen ifrån motorn, istället. Finns sk bättrings -färg för Volvo Penta motorer, med kulören "Penta -Grön". Läst på någon tråd här på forumet, att någon verkstad som servar mototer bla även bättrar färgen. Vissa detaljer på motorn påstods på något håll vara av aluminium, varför de ärjar, tyx fälla vitt-pulver förstår jag isf icke. Borde isf vara förzinkad -plåt typ. Min motor -märkning, flagnar snart bort, på en detalj (som jag fått förmig) vara av aluminium: Men prio kanske är sjövattenfilter? (men då blir det utrymmet mer belamrat, och man vill ju kunna underhålla motorn)
  12. Eng: VDO Sumlog Sensor? Jag har ingen aning vilken kabel den/dessa använde. Vet dagens Nmea Seatalk är sortof derivat på CAN -bus.
  13. Whoops, vad det går undan med att plasta? Bananbåt? Bli kvitt den gamla brädan måste ha varit ett eländigt plit&plet jobb?
  14. Tja, men skivmaterialet kanske används till något, och är inte självändamål isig. (en hammare spikar man med, skruvmejsel skruvar skruvar, osv) Noterade att det sitter en distans ring innerst, eller rättare sagt ett kort rör. Detta rörets ytterdiameter är större än någon av innerdiametrarna på de breda låsringarna. Alltså skulle det kvitta om jag spänner muttrarna (skulle ändå inte greppat mer i den insjunkna plywooden), se bild:
×
×
  • Skapa nytt...