Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Kostra

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Kostra

  • Placering
    Landkrabba

Profile Information

  • Plats
    noforeignland.com/home/map/boat/5410734959755264/
  • Interests
    Solo sailing, liveaboard.

Contact Methods

  • Facebook
    facebook.com/453kostra

Mina båtar

  • Båtens namn
    KOSTRA
  1. Jag har precis beställt av Lundh. Eftersom jag bestämt mig så tycker jag såklart att jag gjort det bästa valet, så du får ta följande med en skopa havsvatten: Valet föll på flera anledningar, varav den tyngsta var att Lundh erbjöd - och kom ut - att mäta upp riggen på båten innan orderläggning. Ingen annan av loften jag pratat var ens i närheten av det, de ville på sin höjd att jag skulle ta tre mått per segel, eller måtta de befintliga seglen. Lundh var själv här, mätte båten, diskuterade hur jag ville segla och gav mig massa olika alternativ på riggning och segeltyp. Som sagt, innan jag ens lagt order. Seriös service/kundvård. För mig är det inte heller helt obetydligt att seglen sys på västkusten, och att jag kan lämna in på service till samma loft som sytt. Ang. materiel så är mina enkla dacron crosscut. De har kämpat med ett tungt påväxt kosterskrov i ett år nu och är såvitt jag kan se vare sig speciellt töjda eller på annat vis slitna. De känns mycket bra i hantering. Det enda jag har åsikter om är att travarna på storen (Lundhs M3/fullatte) inte är vagnar hela vägen, utan mellan lattorna i förliket sitter vita vinyl-travare. Ska lämna in storseglet för att få ett tredje rev, revlöddror och även byta travare till vagnar hela vägen så seglet får mindre friktion i rännan.
  2. Jag har haft just den maskinen (Jula strax under 1000lappen förra året på någon rea) på 40% (lägsta inställning) och "Low" (tystaste gång) i båten sedan förra hösten. Bor året om, så det blir en del fukt, mest från utandning, sekundärt från kaffe och skaffning. Efter en tur eller några dagar utan så går den nästan alltid ett dygn i sträck kontinuerligt på max-inställningar, suger ur 32-fotaren ungefär 3-5 liter, sedan går den på lägsta-settings och "underhåller" torkan. Förra hösten när den var ny körde jag den på 60% (under mögelnivå) men det blev lite väl mycket kondens i stuvar och på genomgående mast som agerar enorm kylfläns under vinterhalvåret. På 40% blir det knappt någon kondens alls. Dock lite torrt för luftrören, min egen vattenförbrukning ökar på vintern med någon halvliter dygnet. Nackdelen med just Qlima (och liknande ombrandade, det är nog samma maskin under huven på de flesta) är formatet: den välter lätt. Jag surrar min med en gummisnodd. Som alla adsorbptionsavfuktare (desiccant dehumidifiers om ni vill googla på engelska) är utluften något varmare än inluften.
  3. Jag har kört en 11C i min båt ett år och ska snart få den urlyft för byte till annan motor. Kommer sakna den tunga penta-maskinen, den känns närmast odödlig, men jag behöver liksom du lite mer tryck i propellern när vinden tar i. Om du hämtar den (söder om Stockholm) den din för ett par tusen. Backslag, sötvattenkyl (limpa och pump ingår, monterade på maskin, helt ny starkare startmotor sedan i somras, generator bytt till 80A och servad med nya dioder i somras). Har du jämfört motorfästena på O21 och MD11C? Det största jobbet lär bli om du måste anpassa fästena, vinkel på propelleraxel eller i värsta fall flytta något skott kring motorrummet... Av bilderna jag hittade ser det ut att vara lite olika mått på fästena. (https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_inst_swe.pdf) lite mer förklaring om fästen och storlekar https://www.nordic-gensets-motors.se/motorbyte-i-segelbatenmotorbaten/
×
×
  • Skapa nytt...