Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Davkar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Davkar

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ser ut som en Silver Hawk? Min har det äldre mercuryreglaget, och det sitter med just tre st genomgående skruvar. På baksidan sitter det 10mm låsmuttrar som man kommer åt med en fast nyckel, även om det är lite tight.
  2. Japp, det är den trasiga nippeln jag tidigare var på jakt efter som är boven i dramat där, och antagligen även skyldig till lagerhaveriet i löprullen. Har sölats sjövatten från längst upp på motorn och ner
  3. Its alive! Hann bara med att skruva dit löprullen och kolla att det funkade. Så hoppas på bättre lycka vid nästa båttur.. 20210722_194527.mp4
  4. Löser nog även detta. En okulärbesiktning idag visade att löphjulet till remspännaren "försvunnit", och att remmen som driver luftpumpen och generatorn därmed hade lite besvärligt med sin uppgift. Kvar fanns bara den inre lagerbanan, och var resten fanns vete fasen. Lär väl ligga längst ned i vid sidokåporna antar jag..
  5. Min hjälpsamme granne på landet fixade en nippel hos en lokal förmåga med gamla båtar stående, så det problemet löste sig. Men. Never ending story. Båten åkte i sjön nu ikväll. Tänkte oss en liten kvällstur och det gick fint i cirka 5 minuter. Motorn gick fint och lät normalt, men dog därefter helt plötsligt. Fick igång den några korta sekunder, men därefter dog den igen. Väntade nån minut, kollade att blåsan var hård, och fick igång den igen. Dock varvade den kanske bara 1500 trots full gas. Rök en hel del också, så slog av och tog oss ibland med paddel för vidare bogsering iland. Blir nog en meck som får ta sig an detta, men båtsäsongen ser inte ut att bli så lyckad. Men det var en fin kväll 😉
  6. Ingen dum idé, finns ju några här i krokarna(Norrtälje), så ska ringa runt lite idag och se om jag har tur
  7. Joo, det kan man tycka, men verkar inte vara nån pryl som ligger på hyllan direkt. När jag sökt på originaldelen har ingen av de vanliga handlarna denna överhuvudtaget. Därför jag kallt räknar med att få lösa detta med nån generiskt nippel med rätt gängstigning.
  8. Men säg den lycka som varar! Såg i samband med uppstart att den rann vatten från ovansidan motorn nånstans, som snabbt identifierades som en knäckt plastnippel Verkar gå kylvatten in luftpumpen. Nu är frågan var man får tag i nån sådan lite raskt? Nån som har koll på vad det kan vara för gänga?
  9. Som många misstänkte var det en felande tändspole som var boven i dramat! Fick äntligen en stund över ikväll och bytte denna. Ny går den fint igen 20210713_182002_1_1_1_1.mp4
  10. Tackar! Det rör sig dock om 90hk i mitt fall, dvs den 3-cylindriga versionen. Så det är kanske inte samma spolar?
  11. Kändes bara lite märkligt att en tändspole gått och självdestruerat under vinterdvalan. Tänkte att det snarast borde gå att härleda till dålig bensin eller liknande. Vet någon om det går att mäta upp en tändspole med en vanlig multimeter, dvs om det finns Ohm-värden dessa ska visa för att vara OK, eller om det inte går att avgöra på detta sätt? Nåväl. Ska försöka jaga rätt på en spole imorgon eller tisdag, så får vi se om allt sedan är som det ska
  12. Nu har jag testat skifta tändspole från 2:an till 1:an. Och då följde felet med, så då är det nog spolen som spökar trots gnistan?
  13. Inte helt lätt att bedöma, men när 2:an är ryckt beter den sig ungefär likadant som när den får vara med. Skifta stift mellan cylindrarna för att testa kanske? Eller flytta spolarna?
  14. Jaha. Då är gnista konstaterad på samtliga burkar. Då återstår väl bränslet? Tänkte testa med separat tank med ny bensin.
×
×
  • Skapa nytt...