-
Innehålls Antal
353 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
ThomasVikhog senast vann den dag 11 Januari
ThomasVikhog hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
138 ExpertOm ThomasVikhog
-
Placering
Kommendör
Profile Information
-
Plats
Vikhög
-
Interests
KAD42
Mina båtar
-
Båtens namn
LaBarca
-
Bild
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
ThomasVikhog började följa Flipper 700 svår att gå i planing, Evinrude 30 1997 ingen gnista, Blandade frågor drev 290 DP-E och och 7 andra
-
Jag hade en Johnson 30 som först ärgade upp i kontakten för död mans grepp => ingen tändning. Sen ärgade dödarkontakten upp => ingen tändning. Prova att kortsluta dessa.
-
Porer uppstår sällan ensamma. Det ser ut som ett borrhål. I värsta fall är det galvanisk korrosion inifrån. Utifrån ser det inte ut att vara allvarligt korroderat.
-
Ja, mitt DPE har skäddan i linje med båten botten. Din underdel samt förlängning ser ut att vara i sämre skick än överdel/mellandel. Por som läcker olja, hmm - har du bild på det? Klart oroande - har drevet oxiderat inifrån? Har du konstant landström? Förlängningen är mycket tveksam i denna installation. Vad är det för en gummitätning du har kring skölden?
-
Aluminium är svårt att måla. Jag låter bli att blästra och bättrar punktvis varje år. Det är svårt att få grundfärgen att fastna på aluminium, beroende på att aluminium oxiderar tämligen omgående och färgen fäster dåligt på aliminiumoxid. Det finns kemikalier som passiviserar aluminiumet för att oxidera, men dessa är förbjudna. Dreven ska vara i riktigt dåligt skick innan man blästrar ned dem och tror sig kunna göra ett lika bra jobb som Penta gjorde.
-
Jotack - man får jobba lite med det varje år. Men jag oroar mig inte speciellt för det. Nytt för i år är att den gröna färgen flagnar av, på ställen som jag inte varit och mekat med. Rostomvandlarna fungerar hyfsat bra, några ställen (under upp vid skruvarna) är svåra att komma åt.
-
Vår båt är en MTN 28 DC med KAD42 inombordare (diesel). Nicanders varv i Lysekil byggde knappa 50 stycken på 90-talet.
-
Fundera på vad ni vill göra ombord, vad ska ske mest av tiden: 1. Sitta och sola eller halvligga? 2. Ligga och sola - hur många och var? 3. Sitta och äta, hur många? 4. Sova, hur många - hur ljuskänsliga? 5. Toalett? 6. Dusch - ute/inne? 7. Fiska med spinnspö, lägga nät, flugfiske, pilka? 8. Laga mat, steka grilla koka? 9. Hamnsegla - dsv sitta i båten i hamnen, och dricka kaffe, öl, läsk eller GT. Gå och bada på piren och sen tillbaka i båten och lyssna på en sommarpratare? Fundera på i vilket väder ni kommer att sitta i båten: A. Nästan bara fint och soligt väder? B. I ur och skur? C. Hur ofta är ni ute och vilken årstid? Ingen båt kan allt, alla båtar har sina användningsområden och för/nack-delar. Utombordare är MYCKET enklare att hantera och tiltas upp ur vattnet så att de inte behöver målas. Inombordare (speciellt äldre) kräver att man kan meka själv eller har tillgång till någon kunnig. Drevet kräver mer arbete än hela båten med utombordare. Min båt tex: DC med 4 platser att ligga och sola på. 4 platser att sova på samt toalett. Köket använder vi ganska sällar då vi bara övernattar i hamnar (ingen skärgård i Skåne). Kylskåp är nästan lika viktigt som fungerande motor! Fördel är att olika mycket kapell kan sättas upp, för skugga, vidskydd och ventilation. Nackdel med DC är att kapellet ska av och på varje gång (5-10 minuter) och stuvas bort. Vi kör över 30 dagar per år. Men fördelen är att det finns 2 bra platser att ligga och sola på i båten, även om det blåser. Fördäcket ger även plats för 2 att ligga och sola på. Hamnsegling gör jag dubbelt så ofta - alltså ytterligare 60 gånger som kapellet ska av/på! Men kupé-båtar ger i denna storlek inte ofta plats att ligga och sola, speciellt inte vindskyddat. Ligga på golvet är det ingen som vill. Skriv en lista som ovan och prioritera dem emellan. Fundera sedan på vilka ytor och utrustningar som är viktiga. Lycka till!
- 22 svar
-
- 1
-
Hur blir det med 2-3 parallellkopplade LiFePO4. då har generatorn ännu mindre motstånd att arbeta mot (sen dessutom ett AGM startbatteri)? DC/DC utrustningarna ser ut att bestå av cirka 100 komponenter, som vardera har en felfrekvens på 1 på miljonen (i en båt - jämfört med teori/lab 1 på 10 miljoner). Så du har 1% risk för haveri varje 100 drifts-timmar. Jag köper 3 nya blysyrabatterier...
-
Tack Christer! Då blir det för mycket extra felkällor för mig. Jag misstänker nämligen en extra styrning för generatorn och sen något liknande för landströmmen. Det blir bly igen. Mina nuvarande Varta är från 2013, vilket man får vara nöjd med.
-
LiFePO4 Lithium: Jag antar att man måste styra laddströmmen från generatorn? med 50mOhm internt motstånd vill den dra 280 A ur generatorn. Hur styr man detta?
-
Intressant - vilket jobb! Nu förstår jag varför min KAD42 har 4 delad ventilkåpa. Det borde varit möjligt även här.
-
Jag håller med Rollen, kombinationen att den inte varvar och blir varm kan ha med avgaserna att göra. Är du säker på att gasreglaget verkligen når maxläget? Provar att koppla loss det och vrid på pumpen för hand i friläge. Får du 1,5 bar laddtryck, så fungerar både högtryckspump och matarpump. Skulle bränslepumpar eller filter/slangar vara begränsande, så har detta ingen koppling till överhettning.
-
Jag luftade anslutningen på turbon.
-
Nyheter uppdateras sällan, där tittar jag sällan. Framsidan uppdateras för mig på minuten.
- 1 svar
-
- 1
-
Skrovbeläggning? En båt här kunde inte heller plana 25" med 250hkr. Det berodde på påväxt.