johanihjo
Medlemmar-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm johanihjo
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Om jag vetat så hade jag ju knappas ställt frågan.
- 18 svar
-
- 2
-
Har provat med den, funkar inte.
- 18 svar
-
- 1
-
-
Hej. har tagit bort de gamla stripes som satt på båten, men det verkade som att den delade på sej och jag fick bort den övre delen, det sitter således en del kvar. Och den sitter.....funkar inte med varmluft, inte med kemisk limborttagnings medel. det som tagit en del är när jag använt en färgskrapa så nu är det ingen förhöjande kvar.. Men hur ska jag få till samma färg, behöver ju få bort resterande.. någon som har varit ute för samma?
-
Aha, tack för svar!! Jag inser nu att jag har varit lite otydlig med vilka produkter jag har. Med jordfelsbrytare så menar jag att jag har en godkännd central med jfb, säkring och brytare. Så utifrån den aspekten så är det lungt, då kvarstår ju frågan att hoppa över att ansluta skyddsjord till minus, vilket jag nog avser att skippa för att inte dra på mej onödiga problem.
-
Exakt, övriga förbrukare kommer att vara på 12v systemet. Enda kopplingen mellan land och båt är via uttaget där jag via stickpropp ansluter en 12v batteriladdare. från laddaren går två kablar, en till minuspol och en till pluspol på batteri banken.
-
Så om jag via ett intag vidare via en fast jfb och sedan ett uttag där jag ”bara” ansluter min dubbel mantlade laddare, så blir detta samma funktion som en förlängningssladd fast då ”fast installerad”. om jag har med skyddsjord fram till uttaget, så kommer den ju inte att föras vidare eftersom laddaren bara är kopplad till batteri. Detta bör ju vara en ”säker” installation då då jord finns med fram till uttaget. Men då är denna installation inte tillåten eftersom att jag inte dra vidare skyddsjord till minus på batteriet? Har jag uppfattat rätt?
-
ChristerN. Då bör ju min tanke med ett intag därefter en jordfelsbrytare och ett uttag endast för batteriladdaren nästan räknas som en förlängningssladd? kommer jag att få problem med galvaniska strömmar/korrosion på grund av denna installation?
-
Hej. funderar på att installera landström, eller rättare sagt montera en intagskontakt, jfb, och ett uttag där jag ansluter min batteriladdare. övriga förbrukare tänker jag behålla på 12v. men blir lite fundersam på detta med galvanisk korrosion.... kommer jag att kunna drabbas av detta pga inkopplingen av endast batteriladdare? jag kopplar ju ”bara” på emot batteri poler och inte mot jord, nu är väll förvisso batteri. Kopplat med jord? om risken för korrosion finns, kan jag då ”skippa” att ta med skyddsjord in i båten?, laddaren är ju dubbel mantlad och behöver i sej inte skydda jorden, eller tänker jag fel...? // Johan
-
Hej. Har en Maxim från 79 där hela båten,s gelcoat är/har blivit beige/gul, skulle vilja få en vitare kulör... Köpte båten i somras och förra ägaren har inte tagit hand om utsidan något vidare. Funderar på att tvätta hela båten med oxalsyra, då jag läst att det kan bleka gulnad gelcoat, och självklart göra en riktig polering. Finns det andra medel/till väga gångs sätt för att få den lite vitare?
-
Hej. Jag har i dag ett elsystem med ett startbatteri, två förbruknings batterier, plus ett separat system med 3st batterier som laddas via en solcell. (detta system driver enbart kylskåpet.) Vill koppla in en 220v laddare, främst på förbruknings batterierna med funderar på om jag skulle koppla i hop förbrukning och "kylskåps systemet och då få ett system med 5st förbruknings batterier. Har köpt mej en Ctech M200 laddare. Kommer jag få problem om jag seriekopplar dessa fem batterier och både har 220v laddare och solcells laddning?, blir det galet med två laddare som laddar samtidigt eller funkar det utan bekymmer?
-
Tack, det blir till att införskaffa ett sådant.
-
Ok... Ja jag tycker det är tämligen krångligt att lufta på min då det är trångt.
-
Hej Ove. Tack precis vad jag letar efter!