Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

RookieMariner

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RookieMariner

  • Placering
    Landkrabba
  1. Äntligen är säsongen igång! Jag var ute idag med min Flipper och en Tohatsu 2t 40hk från 2005 och puttrade iväg i några minuter. Efter ett par minuter drog jag på full gas och han plana i några sekunder innan det hördes en smäll från motorn och den la av. Mycket märkligt tyckte jag och var tvungen att kolla att propellern var kvar (så lät det nästan). Den gick igång direkt när jag provade någon minut efter att den dog och jag kunde köra tillbaka som vanligt till båtplatsen. Min fråga, vad kunde det ha varit? Var den helt enkel kall och la av när jag började gasa? Vad var det för smäll jag hörde? Motorn har gått fläckfritt i övrigt. Tacksam för svar!
  2. Uppdatering! Var vid båten med en mer motorvan vän som konstaterade att det inte blev någon gnista i tändstiften (stiften är sprillans nya). Iom att startmotorn går igång verkar det inte vara något problem med eltillförseln till själva motorn utan snarare till tändspolen. Han misstänkte att det kan vara något fel med kopplingen på dödmansgreppet så vi kopplade bort det men det hjälpte inte. Kan det vara fel på PowerPack/CDI-boxen?
  3. Hej och tack för svar! Ja, det har jag gjort. Jag har vid tidigare tillfällen när motorn gick igång råkat få motorn sur, när jag sedan inte pumpar har den gått igång. Dessvärre gör den inte det denna gång.
  4. Hejsan! Mitt första år med båt gick sådär... Jag har noll erfarenhet av vare sig motorer eller marinlivet men ville lära mig så fort jag fick intresset. Köpte polarens Flipper 450HT med tillhörande 70hk Evinrude från -83 och satte igång. Några saker hände dock som gjorde att min motor numera inte går igång och jag kan inte riktigt komma på vad det är, även om jag är ganska övertygad om att det beror på mina nybörjarmisstag. Motorn dog nämligen senast vi åkte ut (i början på juli) precis när vi lämnat hamn (efter ca 5 min på tomgång) och vi fick bli bogserade av några vänliga själar vid båtklubben tillbaka till vår båtplats, sedan dess går startmotorn igång men den kommer inte igång av sig självt. Jag misstänkte tidigt att jag blandat i för mycket tvåtaktsolja men insåg senare också att jag skulle köra med öppen ventil på bensindunken. När jag vrider om nyckeln går startmotorn igång men motorn klara inte av att hålla igång av sig självt. Detta är alltså efter försök vid 4-5 olika tillfällen i ca 30 min varje gång. Det beror troligtvis på: 1. Jag visste ej att ventilen på bensindunken skulle vara öppen under körning. 2. Jag blandade i runt 5-6% tvåtaktsolja i bensinen när det skulle vara 1-2%. Jag har bytt tändstift och har ett fulladdat batteri samt bytt ut bensinen och öppnat ventilen när jag försöker starta - men den går inte igång. Kan jag ha förstört något? Isf vad? Ingen mekaniker har tid att laga båten och jag vill gärna ta vara på sista dagarna vi har på sommaren. Är det tack o hej för den motorn eller går den att rädda? Tacksam för svar! Mvh, Nybörjare som lärt sig en läxa
×
×
  • Skapa nytt...