MarBoHell
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm MarBoHell
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej. Hoppas att ni kan hjälpa mig med min båt, som överplanar. Jag har en örnvik 690 Cobra med en 300hk etec på manuell bracket. Motorn är bultad på nedersta hålet och bracketen är skruvad Max i topp. toppfarten ligger på ca. 48 knop. Vilket jag tycker är lågt med tanke på motorstyrkan och prop som är en 23 tums pitch, rostfri av okänt fabrikat. Jag har även testat en 24p hydromotiv prop som tyvärr ventilerade för mycket och inte hjälpte den överplaning heller. Trots allt detta överplanar båten. All lös vikt ligger i aktern. Om jag trimmar ut börjar den galoppera. Tankar och idéer tas tacksamt emot.
-
Inte DC, för dåligt vindskydd. Men jag tackar för tipset för när jag googlade på Uttern 6200 fann jag även CCn och ACn. Dessa är mer intressanta
-
Nu börjar det likna nåt. Ryds 695 hamnar på listan. Tack för tipset!
-
Fina båtar men jag vill ha någon typ av Hytt, behöver inte vara hårda väggar på alla sidor, men definitivt mer skydd än ett kapell.
-
Utombordare vill jag ha av flera skäl: Dels är jag mer bekant med utombordare. Lättare att sälja motorn och byta upp sig. Lättare service: inga bälgar som behöver bytas periodiskt eller som kan gå sönder och vattenfylla båten. Klarar grundare vatten. Trenden, speciellt i USA och jag tycker mig kunna se det här i Sverige också, är att utombordare blir allt vanligare på större båtar. Mer framtidssäkert. Mer subjektivt är att av alla de båtar jag åkt i, så har båtar med utombordare varit snabbare än båtar i samma storlek med motsvarande styrka på inombordare. Jag vill dock inte skapa en hätsk debatt om detta. Jag förstår att inombordare har många kvaliter som en utombordare inte har. Utombordare är dock min preferens.
- 9 svar
-
- 1
-
Vad tror ni om en firally? Den behöver fortfarande konverteras till utombordare (jag kommer bli hängd av firally klubben😰), men den skulle funka tror jag. Jag har aldrig åkt i en firally, men ryktet är ju gott. Vad tycker ni?
-
Jag ska köpa båt och alla tips mottages tacksamt. Jag är ute efter en ca. 7m båt med plats för småbarnsfamilj för längre pendling ut i stockholms skärgård turer på ca 27+ distans. Tanken är att vi ska slippa bil&Wbåt. Mina krav är följande: • marschfart på ca 25-30 knop • utombordare • ska klara Ingaröfjärden och Nämdöfjärden i blåsigt väder. • Mycket gott vindskydd för hela familjen min drömbåt att klara ovan lista är en utombordskonverterad Nimbus 22Coupé. Dessa är dock svåra att hitta. Jag har också tittat på en Albin Shuttle, men nimbusen är trevligare invändigt. Budget är max 200 000kr inkl eller 100 000kr utan motor.
-
Skulle vara intressant att se hela texten i ritningens spec-ruta. Bilden har för dålig upplösning för närmare granskning. Skulle du kunna ta en ny närbild av den rutan? Skulle vara intressant att se ett årtal, bl.a. Spekulation men det finns ett franskt varv: RM Yacht som bygger segelbåtar, din båt kan ju vara ett tidigare expriment av dem??
-
Om motorn behöver ett nytt svänghjul ska ett proffs göra det. Skälet är enkelt. Svänghjulet behöver balanseras efteråt. Om du gör det själv kan motorn börja vibrera.
-
Är det någon som har en säljbroschyr, instruktionsbok eller privata bilder på en Albin Shuttle, som de vill dela? Jag har inte kunnat hitta någonting på internet förutom en artikel i Båttnytt från 1990, men bilderna där är dåliga och svartvita. Albin Shuttle ritades av Ocke Mannerfelt och är en öppen motorbåt, ca. 7m lång. Mycket tacksam för svar!
-
- albin shuttle
- albin
-
(och 2 mer)
Taggad med: