Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025

en_finne_igen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om en_finne_igen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. AMT är bäst byggd mellan AMT/Yamarin/Flipper (eller så brukar man tänka i Finland), men jag gillar Flippers layout mest. Känns rymlig och modern och det är lätt att röra sig mellan olika utrymme i båten. Man sitter inte så djup ”inne” i båten (lägre fribord, särskilt på aktern) som minst till mig är en plus i denna typ av båt. Men Flipperns vindruta är också något lägre som för längre människor (>185 cm, kanske) kan känna lite obekvämt och förhindra sikt. Min kompis har dock AMT och han är väldigt nöjd med den. Sedan har du ett val mellan Honda/Yamaha/Mercury också men i stort tror jag att dom alla funkar lika bra.
  2. Hej, Själv är jag inte så sugen på Jeanneaus större båtar. Det hände en olycka i Finland där en Prestige-modell från år 2010 var involverat i, där båten sjönk i bara ca. 15 minuter efter bottenkontakt. Vet inte om hur tillämplig är det till Leader-modeller men ändå: https://turvallisuustutkinta.fi/sv/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/Undersokningsrapporterperar/havaintojavesiliikenneonnettomuuksistajavaaratilanteista/c32010mjeanneauprestige42sa-58990finuppoamineninkoonedustalla28.5.2010.html (det finns flera bilder i större rapporten i pdf-format som är på finska) I undersökningen hittades att balkar i båtens botten var inte fastnat ordentligt, dom var dels loss och där dom var i kontakt med botten var dom limmad ihop med spackel i stället av laminerat. Dom kunde ha lossnat även utan någon misslycka, kanske efter 10-20 år på sjön och vågor. Det fann inga separata avdelningar i botten så då vatten kom in via hålar vid drevet (hålar orsakades av slagkraften till drev som sönderslit plast vid den) fyllde hela båten med vatten - men även ett pyttelitet hål nånstans under vattenlinje skulle ha kunnat sjunka båten. Område vid drev kunde/borde ha varit starkare laminerat för att kunna förhindra att den blir slet. Båtens akterspegel var mycket dåligt fastnat med botten och dom lossnade. Osv. - det verkligen fann flera såna ”småsaker” där man definitivt kan se att båten var ”built to price” och ”you get what you pay for”. Alla där mans öga aldrig ser till utan att båten faktiskt blir ”torn apart”. Och sist hade Jeanneau en dålig attityd emot utredningen. Tyvärr brukar man göra såna utredningar bara efter nånting går sönder och inte vid båttester, och de flesta båtägare själv har ingen aning hur har deras båtar byggts. Jag har ingen aning om en motsvarande svensk, norsk, finsk eller polsk båt har byggts mycket bättre - men det vet jag att när det kommer dags att byta min 8-meter dc till större kabinbåt eller sportcruiser ska den inte vara Jeanneau. Antar att detta var inte den info och åsikter du villde höra...
  3. Yes, that’s correct: Uttern = Quicksilver, Askeladden = Parker. I wouldn’t import from Poland, but Germany. The price quotes you’ll get from the biggest retailers in Germany are very, very competetive because of the volume (I presume Bootcenter Kiel sells like a hundred Quicksilvers a year) and the transportation costs will be lower (depending on where you live of course).
  4. Vill man en ca. 8 meters DC med fyra kojplatser och separat toa samt köket ute i stället av inne i salongen (såsom i amerikanska Sea Ray, Bayliner etc.) så har man inte så många alternativ. Några kan jag tänka på: Finnmaster T8 Yamarin 81 DC Uttern D77 Quicksilver 805 Cruiser ...men dom är alla ganska nya modeller och det kan vara omöjligt att hitta en för 500t. Helt nya motsvarande modeller inkl. Yamarin 88 DC och Silver Raptor, men dom kostar över 1 milj. Uttern/Quicksilver (den är samma båt) är väl närmast 500 tkr om man kan hitta en 3-5 årig. En Bayliner 265 eller motsvarande från 2010-2012 borde man väl kunna hitta för 500 tkr.
  5. Det fann en ny 600 DC, ritat av Espen Thorup, från ca. 2014 till 2018. Den var ingen stor succé som jag har förstått, precis eftersom planlösningen med stora sittbrunnen och liten kabin (för liten att faktiskt sova i) var lämplig bara för dagsturer och då känns hela kabinen onödig. ST-modell är bra och känns mycket rymligare, men den är förstås ingen DC. 640 DC (ca. 2014-2018) eller 650 (fr.o.m. 2019) fixar de fel som fann i lillebrodern. Men som sagt, den är en mycket dyrare båt som kostar ca. hälften mer än under 6 meters Yamarin.
  6. +1 på Flipper över Yamarin, men Flipper 600 DC (som säljs inte längre) är en väldigt liten båt om man tänker på kabin/sovplatsen. Det finns ju gott om utrymme i sittbrunnen. Flipper 640 (eller kallas den 650 nu) är en annan sak, känns mycket större på alla sätt, men det är ju i annan klass prismässigt och annars. I allmänt gillar jag Flipper bättre över Yamarin, t.ex. eftersom man sitter så hemskt ”djup” i Yamarin med dess höga fribord, begränsad tillgång till badplatform m.m. Och nyare Flipper syns modernare och snyggare än Yamarin.
  7. Hej, Jag skulle nästan rekommendera en ca. 6 meters HT-båt för mans första båt med såna behov. Varför? - Man kan fiska (nåja, vill man kasta så är den inte perfekt, men att trolla med några spö funkar utmärkt), - Man har en plats i skugga under taket för hunden (och/eller frun) om hon inte vill ligga i solen hela dag då mannen fiskar eller nånting - ...som också funkar som en plats man kan lägga sina grejer (eller sig själv) till om/då det regnar - Man kan även övernatta om man vill. Ja, idag vill de allra flesta ha lite mer bekvämligheter, men på 80-talet var det vanligt att använda en sån båt även som hela familjens bobåt, nästan. En natt funkar bra med bärbar grill, Trangia osv. Och om man noterar att man gillar båtliv kan man alltid byta till större. - 6-meters båt känns trygg och tillräcklig stor för ett par, även om ni tog 2-4 kompisar med. - ...men den är inte för stor för en nybörjare att hantera - Eftersom en HT-båt är en ”mall i mellan” öppen och kabinbåt, är ni mycket vettigare om vilken väg vill ni köra näst: öppen eller stängd, om/DÅ ni vill byta båt efter 1-4 år. Det finns hur som helst erbjudande för dessa båtar från 70-talet till nya. Vill man köpa nytt finns där t.ex. Flipper 600 ST. Men äldre modell såsom Flipper 630 funkar lika bra. Jag skulle nästan rekommendera att inte köpa nytt.
  8. Japp, håller med att ca. 7,5 meter skulle vara den minst man vill ha, annars blir det inte kul: även om kojplatser kunde räcka på papper om man bygger en kojplats från soffan och matbord osv., blir det snart jobbigt att hitta plats för alla väskor och andra grejer som alltid är på väg och behövs röras nånstans annars. Det är därför jag skulle nästan rekommendera en båt med midkabin till personer som inte ens har barn (och speciellt för familj med barn) - det blir en jättebra plats att hålla mans väskor, bärbar kol/gasgrill m.m. Och ang. Antares, är den nya Antares 9 definitivt imponerande när det gäller pris/utrymme/funktionalitet. Mycket intresserande båt i lite större klass. Tror att Antares 7 och 8 är fortfarande äldre generation än de under år 2018 förnyade 6 och 9, och man kunde vänta lite vad Beneteau kommer upp med dom, kanske de presenterar nånting redan under hösten eller i Düsseldorf i januari för nästa års lansering? Jag förväntar att Antares 8 ska få en midcabin när modellen förnyas. En ytterligare kommentar avseende Quicksilver: samma båt 755 WE, också säljs som Uttern C77. Båda är Brunswick Marines varumärke. Båtar är identiska och byggs i samma fabrik i Poland. Men minst i Finland verkar det har varit så att Brunswick pushar Uttern i märkes vissa större båtmodeller, över 7 meter, kanske för att kunna hämta premiumpris över QS eftersom motsvarande Uttern brukar vara flera tusen euro dyrare än QS. Man behöver fråga efter vissa QS modeller nästan under bordet, eftersom QS återförsäljar inte listar dessa modeller på deras nättsida t.ex. Det kan vara det samma i Sverige - eller man kan glömma QS och kolla Uttern strax.
  9. Jag tror, men kan inte påvisa, att Finnmaster är byggt lite - men bara lite - bättre än Jeanneau. Men skillnader finns där man kan inte se dom, och de flesta båtägare kommer aldrig att notera eller uppskatta dom. FM är ju ingen Botnia Targa dvs. ”built like a tank”, men i jämförelse med Jeanneau kan man notera t.ex. att även om Jeanneau 795 är 20 cm bredare och 20 cm längre, är skillnaden i båtarnas vikt bara 80 kilo (Jeanneau är lite tyngre). Då det inte finns stora skillnader i båtarnas layout eller utrustning, måste det vara Finnmasters skrov som är tyngre, dvs. mer material. Jag är också i uppfattning att Finnmaster använder hög kvalitet båtdelar såsom gasfjäder m.m. som kan eller kan inte påvisa sitt värde i längre loppet. Men som sagt, det är nånting som man ska troligtvis aldrig notera. Också, Finnmasters bottenvinkel är ”bara” 16 grader som till mig berättar att den är inte behagligast eller kanske inte ens bättre än Jeanneau i tuff väder, och aldrig lika bra som t.ex. Targa 23. Having said that, man ska omedelbart notera extra 20 cm i båtens bredd i en 7 meters kabinbåt. Jeanneau måste då vara den behagligare bobåt, nånting en finsk båtmagasin också noterade ett par år sen i en test mellan Finnmaster P8 och Jeanneau 855. Om det var jag som letade efter en sån båt, skulle också titta på Beneteau och Quicksilver 755, som i tillägg till motsvarande layout och utrymme har en extra midcabin för ett par småbarn (under 10 år) eller en vuxen. Quicksilver 755 har mottagits väldigt bra på finska marknader och tror att den säljas nästan lika mycket som de flesta konkurrenter tillsammans. Men om det är Finnmasters design med negativ vinkel i vindruta m.m. som man gillar så är det den enda alternativ, för Jeanneaus Marlin- serie tappar de fördelar som bobåt som Cruisers har.
  10. Då jag köpte min första båt några år sen var jag skitdålig i manövering i hamnen. Försökte köra båt såsom en bil, som ledde till att jag kunde inte tolka och missade båtens driftsmoment och det var alltid svårt att förstå vad som båtens akter och för gör. I tillägg till att förstå att ”det tar en stund”, dvs. båten alltid fortsätter röra sig i den riktning den rör, var den största ”a-ha” för mig att i stället av bilar, där man styr bilens för, ”kör” man båtens aktern. Man kan pusha och dra den för, backat och sidled. Båtens för bara reagerar till vad man gör med aktern. Min utveckling som båtförare blev mycket snabbare med denna tankesätt. Det är en bra idé att ta någon erfaren med dig för en timme eller två och låt honom/henne observera dig och visa några tips.
  11. Hej! Ber ursäkta på förhand, svenska är inte mitt första språk... Men åtog att registrera mig till forumet för att kunna svara ändå, hoppas jag kan vara av hjälp: Vi precis funderade mellan Uttern/QS och Askeladden/Parker i fjol. Samt Finnmaster, alla i 7-8 meters dc-klass. Så det var T7, T8, D70, D77 osv. som alla var på vår lista. Slutligen gick vi med Quicksilver 805 Activ Cruiser. Samma båt som Uttern D77 men det blev över 10.000 euro billigare tills slut, nästan full utrustad. Ja det finns skillnader i utrustningen, t.ex. golvet är teaklaminat i Uttern och syntetisk Flexiteak i QS om man bara betalar extra över standard-glasfiber i den sistnämnda (själv gillar jag Flexiteak bättre över laminat). Och cockpit bord i QS är hemskt fult vit plast och det inte ens går att uppgradera det till bättre via Quicksilvers utrustningslista, men man kan beställa Utterns teakbord från Uttern-återförsäljare - precis vad som vi gjorde - för 500 euro. Båten sjösättes i maj och nu har vi kört den ca. 30 timmar och stannat 13 natt, vår familj av 4 + hund. Vi är jättenöjda - båten kör bra, känns trygg och stabil, har många fiffiga lösningar med dess utrymme. Det märks ju här och där att den är av lite sämre kvalitet än Finnmaster T8 - men de är pyttelilla saker såsom hårdare madrasser osv., inte ens ”fit” men ”finish” - frågor. Själv gillar jag dock Verado V8 bättre över Yamaha. Så när skrovet, utrymme och motor är bra i QS och det har inte varit en fel eller brist i byggnadskvalitet - och prisskillnaden till T8 blev över 20 tusen euro enligt de offerter jag lyckades få - kan man väl vara nöjd. Så även om jag kan inte kommentera på sjumetersbåtar från personlig erfarenhet, eller på att köpa direkt från Poland eftersom vi köpte lokalt, kan jag ge tummar upp för QS. Jättebra pris/kvalitet. Dock kan jag inte kommentera på svenska marknader för begagnade båtar och vad som händer när du vill sälja: uppskattar man Uttern över QS så att man förlorar då? Har ingen aning.
×
×
  • Skapa nytt...