Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

ingen_alls

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ingen_alls

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Nordkapp Noblesse 720

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Lysande! Tusen tack för hjälpen! Bara att beställa och hoppas att våren är på ingång 😀
  2. Det är kopierat direkt från instruktionsboken Ser nu att laddaren har tre utgångar för + och en för -. Hur löser man det?
  3. @bhemac Tusen tack för snabba svar. Att ladda med solpaneler hade varit optimalt med då det rör sig om en "day cruiser" med kapell så finns det inte plats till detta. Laddaren med flera utgångar ska kunna ladda olika bankar samtidigt, och tror att det är bra då mitt husbatteri och startbatteri är isolerade från varande i alla fall utom om startbatteriet börjar bli tomt. Denna konfigurationen har tillverkaren valt och det är inte något jag har kunskap att ändra och vet inte om det är något som skulle påverka garanti och annat om jag börjar lägga till/plocka bort relä. Denna ska även vara smart nog att att kunna ladda olika typer av batteri (möjligen samtidigt) sålänge som man håller sig till samma batterityp i samma bank så borde det gå. I mitt fall så har jag samma typ så det ska inte vara några problem. Med elschemat ovan borde det vara lätt nog att koppla svart till svart och rött till rött? Har jag missat något? Borde också vara lika lätt att koppla på startbatteriet?
  4. Hej! Ny på forumet och relativt ny som båtägare efter många års uppehåll. Skulle vilja ha lite tankar om installation av batteriladdare i ett tvåbatterisystem (start & förbrukningsbatteri). Jag kommer inom kort att beställa en batteriladdare och det lutar just nu åt en Victron Bluesmart IP22 20A med utgångar för tre batteribankar. Tankar kring val av märke/modell? Jag är dock lite osäker på om jag behöver mer än en utgång men då priskillnaden mellan en och tre utgångar är försumbar så tänker jag att det är mer framtidssäkert med tre utgångar? Jag bifogar elschema nedan för att förklara det min bristande elkunskap inte kan förklara i ord. Min tanke är att slippa gå via fast monterad landströmsutrustning då allt jag behöver i båten utom just batteriladdaren går på 12V och tänker mig en lösning med batteriladdare, portabel jordfelsbrytare och förlängningssladd till elstolpe i bryggan. Är detta en dum tanke? Borde jag överväga att få fast utrustning för landström monterad? Har blivit skrämd av andra trådar här på forumet med anläggningsägare, ansvar, priser m.m. Är det överkurs att köpa en laddare med tre utgångar för att primärt ladda servicebatteriet? Är det smartare att koppla så att service- och start batteri laddas på samma utgång eller kan/borde jag koppla så att start och servicebatteri laddas separat? Hur påverkas detta av att en eller båda huvudbrytarna är på eller av? Motorn laddar ju under drift så batteriladdaren ska primärt användas då jag själv är i båten så förbrukning och laddning kommer att ske samtidigt.
  5. Tusen tack för ett utförligt svar, precis vad jag var ute efter. Din båt ät ju ganska mycket större men förhoppningsvis håller kvaliteten samma standard över hela linjen. Tror att detta fick mig att fatta ett bra beslut. Tusen tack för hjälpen och ha en trevlig sommar!
  6. Hej, Ny på forumet och är i slutspurten med att införskaffa en day cruiser i "7 meters-klassen". Har kollat på både Askeladden C65 cruiser samt Uttern D70. Någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller? Fördelar och nackdelar? Har också kollat på att direkt-importera från Polen där båda dessa båtar byggs, i Polen finns dessa modeller under nya varumärken och modellbetäckningar men ska vara producerade i samma fabrik som båtarna för den svenska marknaden. Någon som har erfarenhet av polska båtar? I Polen byter båtarna namn till Parker 690 Day Cruiser samt Quicksilver Active 755 Cruiser. Någon som har erfarenhet av dessa båtar? Vet att det skiljer en del när det kommer till färgval på skrov, kuddar osv. men utöver detta verkar det vara en exakt likadan båt. Sist men inte minst, någon som har importerat från Polen och kan ge lite tips och fallgropar att undvika? Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...