Hej på er!
Båt: Sea Ray Seville från 1988 med original motor. Mercury 90 hk utombordare, tvåtaktare.
Problem: Larmet från nivågivaren i tråget för automatisk oljeblandning piper.
Tanken är fylld till rätt nivå. Det börjar pipa direkt när man slår igång tändningen. Även när motorn inte kört på ett dygn, så det kan inte va överhettning av motorn. Kylvattnet sprutar ut som vanligt ur motorn också när man startar den, så det måste va nåt med flottören, kontakten för flottören, eller koppling därifrån till alarmsignalen. Jag testade att suga ur olja ur tanken och det såg ut som flottören åkte ner fint och sen fyllde jag på med mer olja igen och flottören åkte upp fint till sitt övre stopp.
Jag har just ringt lite verkstäder i Stockholm, men de verkar ha några veckors kö, så tänkte se om det går att komma lite längre på egen hand. Gärna med goda råd från er!
Jag tänkte åka ner till båten nu. Det jag själv kan komma på att testa är följande:
Dra flottören upp och ner med en ståltråd när tändningen är på och se om det alltid piper
Torka av all olja från ledningarna till givaren och rucka på eventuella kopplingar för att se om larmet går bort
Följ ledningarna från flottören och öppna kretsen någonstans för att se om larmet går bort
Mät med multimeter om det är kontakt igenom nivågivaren när flottören är uppe eller nere. Om ingen skillnad är det ett fel!
Mät att det ligger spänning på en av ledningarna till givaren när tändningen är på.(det ska det väl, visst?) Var mäter man mot? Doppa ena mätsladden från multimetern i vattnet eller lägga mot motorblocket?
Kolla efter serienummer på motorn för att få fram ritningar etc.
Kom glad med goda råd och kommentarer! Tack!