JOLO725M
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
8 NeutralOm JOLO725M
-
Placering
Kadett
Profile Information
-
Plats
Kungälv
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Svarar på min föregående fråga, slarvigt förarbete har gjort att det delaminerade väldigt enkelt. Man har bara smetat på polyester på befintlig yta, det gick utan problem att riva bort med enbart handkravt på väldigt många ställen. Har även hittat genomgående sprickor där vatten har kunnat läcka in, INTE imponerande. Detta, mitt första båtprojekt börjar kännas som att man köpt en gammal Volvo där trettio artonåringar kommit på patentlösning efter patentlösning.
-
Skrovdelningen bjöd på en del inte så förvånande brister. Att den har tagit in vatten fick sin förklaring i att det de facto inte har varit tätt mellan skrovhalvorna. Vid renskrapningen från lim så hittade jag lite delamineringar, körde ner en mejsel å bröt upp det som satt löst. Ser ut som att någon bara plastat på någon slags förstärjning, symestriskt på båda sidorna? Förutom slarvigt arbete, vad kan ha orsakat detta?` Även i akterspegelns innerhörnen så skulle det gå att trycka ner en mejsel i glipan och bända till. Kan vatteninträngning göra så det delaminerar? Tar gärna emot alla ider och tips!
-
Detta blev en vild chansning, mätte lite å snurrade fram ett verktyg! Jättebra, nästa problem, hitta skruvar till denna förbannade jänkemotor. För den som behöver veta så är det 5/16 UNF, dvs fingängad tumgänga. Till slut så kom ju motorn av iaf! Slutet gott, allting gott? Nej, inte idag. När relinglisten monterats av så fylldes lokalen av den mysiga doften utav ättickssilikon. Man undrar hur den inte kan ha torkat där under, jag har ju haft båten i två år, och föregående ägare flera år. Vad tror herrskapet är lämpligt att fylla i spalten mellan skrovhalvorna vid återmontering? TEC7 har jag hört gott om, är här någon som testat det till denna uppgift innan?
-
Sista tiden har varit mycket, och nu börjar jag fundera på om man verkligen hinner få fixat båten innan det blir ohållbart att vistas på sjön? Är där någon som vet hur man lyfter en Evinrude utombordare? Finns där några avsedda lyftpunkter/fästen? Har bara hittat lämpliga gänghål ovanpå svänghjulet.
-
Jag är glad för precis alla råd! Skrovet kommer att bli sladdrigt, jättesladdrigt befarar jag. Ett spännband på halvlösen runtom är nog vägen att gå, det håller formen på ett sjyst sätt. Listen tätar och håller nog ihop till viss del. Jag vill dock ha av ovandelen av skrovet av flera anledningar, bland annat för att slipa av hela båten invändigt, lägga ett lager epoxy & glasfiber i underhalvan, förstärka överhalvan, samt måla invändigt. Idag sitter överhalva och underhalva ihop med små aluminium-popnit rakt i plasten, utan bricka på "baksidan", ännu ett perfekt utfört jobb av Knarkarhasses Specialinstallationer.
-
Idag blir ett till sådant där bilddagboksinlägg Planen var att lyfta av motorn, det blir dock inte alltid som man tänkt sig märkte jag. Rev ut "elinstallationen" i fören, här är tanken att plasta ordning och bygga något lite sjystare. Motorn är numera helt lös och det får nog bli en ombyggnad av baljan. Den både tar in vatten mellan överhalva/underhalva skrov, är sprucken och ful. Mycket mer än så blev inte gjort idag. Jag bjuder på en rövarbild på ett jobb från "Knarkarhasses special-installationer AB", här skådar man hur det ser ut när man slängt in 128 meter slang/el i ett utrymme som är 2.5 meter.
- 12 svar
-
- 1
-
Jag önskar verkligen att jag hade sluppit, men det är inte tätt mellan skrovhalvorna längre, relingslisten är även den helt "stendöd". och stenhård. Både akterspegeln och cirkus en halvmeter framåt tar in vatten när man gasar på från stillstående, även när man saktar ner då det sköljer över relingslisten. Tanken är även att lägga ett extra lager glasfiber+epoxy invändigt, just nu är skrovet lövtunnt, hela skrovet väger in på 100 kg (strax under) .
-
Din lösning låter mycket bättre, med en gummitutte i ena ändan som tätar mot höljet. Allt blev dessutom mycket lättare av att det är vajerstyrning, inte hydraulik som jag först trodde!
- 12 svar
-
- 1
-
2 år för sent så är den slutligen på plats, inomhus! Idag blir det mest lite bilder för dokumentationen, och en fråga till er där ute. En bild på insidan, ser riktigt tråkig ut både invändigt och utvändigt. Lite hål och sprickor finns att plasta om, inget särskilt märkvärdigt, däremot har denna ypperligt fina spackelkaka irriterat pedanten inom en under en längre tid. Till frågan. Jag håller på att ta lös motorn för att dela skrovhalvorna, vart är mest brukligt att lossa hydraulstyrningen, vid motorn/styrväxeln och låta den hänga med ratten+övre skrovhalvan? Tänker vad som är mest fördelaktigt, jag har inte pysslat med hydraulstyrning förut, så det är nytt för mig. Är det brukligt att plasta fast hydraulslangen på så vis som tidigare ägare gjort, detta verkar vara en rätt märklig lösning?
-
JOLO725M började följa Flammor på båtfönstren!, Rooster 16 renovering, Koppla bort VRO på Evinrude 90 och och 2 andra
-
Hej allesammans! Köpte en Rooster 16 för 2 somrar sedan, på premiärturen visade sig båten ta in vatten och vara drabbad av allehanda konstiga fel och dåliga snabbfixar. Tummen satt allt för långt upp förra sommaren, men nu är tanken att fixa iordning den till nånstans mellan tipptopp och perfektion. Denna tråden kommer bli lite av en dokumentation på vad jag själv gör, dela med mig av bilden under resans gång, och få lite hjälp ifall jag stöter på problem som jag inte tacklar själv. Har än så länge bara en bild från uppställningen, men så här ser den ut.
- 12 svar
-
- 2
-
Hur gick det för dig? Fick du kopplat bort VRO, eller fortsatte du köra med VRO? Intressant såhär långt senare om du fortsatte köra med VRO, med eller utan problem?
-
Ja men precis, Hydroscand har ett rejält slangutbud. Du hittar dom bl.a på Ruskväders, dom har ett rejält slangsortiment. Även Swedool i backa har en del slang, dessvärre med inriktning entrepenad.
-
Jag har alltid använt Loctite packningsmassa till bilar, den jag använt heter SI5980, oljeresistant, tål -55 till 200 grader. Denna används som flänstätning, till en topp så är jag dock osäker. Hör med verkstan vad dom använder, dom kanske kan peka åt rätt riktning eller sälja dig det dom själva använder.
-
Är den skadad, eller vill du ha annan data på propellern? Du har Propellerservice i Surte som renoverar propellrar, fanns tidigare i GBG.
-
Det finns ett speciellt polermedel för plexi/akrylplaster, minns dock inte namnet. Grovt polermedel till bilar fungerar också ihop med en hård trissa, det är dock en flerstegsprocess, du måste efterpolera med flertalet medel och olika trissor.