GTI
Medlemmar-
Innehålls Antal
191 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
38 ExpertOm GTI
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Gissar att det är så också, tack för input!
-
Kolla efter pumpen. Kolla värmeväxlaren. Lossa slangen som leder till värmeväxlaren och blås baklänges till impellern (ta loss impellern innan) och se om det kommer några delar ut från pumphuset. Hade samma problem och det löste sig då.
-
Bytte förra hösten inför upptagningen. Olja 15 w 40 enligt manualen
-
-
Har en Monsun med en Vetus 27 hk från 2011. De senaste gångerna jag startat motorn har det varit segare (kanske sämre batteri med) än vanligt samt att det kommer vit rök och blir lite "glansigt" på vattenytan där kylvattnet kommer ut. Röken försvinner efter någon sekund (tio kanske) och sedan går motorn som vanligt utan problem. En vän föreslog att det beror på att det blir kallare och att det är för fet bränsleblandning vid start. Inte haft problemet tidigare. Ägt båten under fem säsonger. Finns det anledning att bli orolig, åtgärda, båten ska upp snart.
-
"Seglade ned" en B&G och kontaktade generalagenten i Sverige. Skickade dit den men de fick tyvärr inte igång den igen utan de skickade den vidare till Europa. Då plottern var mindre år två år fick jag 50 % ny-prisrabatt på köp hos en återförsäljare i hemstaden vid uppvisande av mejl och kontakt med generalagenten. Försäkringsbolaget betalade ut 75 % av av mitt nypris (vid uppvisande av mejlkonversationen med generalagenten). Således en ny plotter för 50%*25% = 12,5 % av nypriset efter självriskavdraget.
-
Slagsida pga vinden och sedan vatten in i fartyget. Kanske en kombination av båda orsakerna. Lucka(or) öppna på däck till hytter och inredning och lågt GM - hög tyngdpunkt - som gjorde att fartyget krängde- Vasasyndromet som Seawolf nämnde ovan. Fria vätskeytor är livsfarliga och försämrar stabiliteten - inte en chans att räta upp - tänk en centimeter vatten på en bakplåt och försök lyfta den utan att spilla.
-
Lärde mig av en befälhavare för länge sedan devisen "Bättre hasa än krasa" dvs, ta det lugnt, sakta ned, ha koll på läget, visa omdöme, och till sist men inte minst undvik "bristande sjömanskap till förekommande av sjöolycka"... + när man anländer till en okänd vik, hamn, trång farled etc, "sätt ny fart" - dra ned till noll - kolla läget och sätt anpassad fart för ändamålet och omgivningen... ++ ha marginal för de som inte har koll på läget...
-
Förstår det, men jag tittar löst på de minsta, vill inte satsa på en större bil så småningom utan endast ha en liten till utflykter i omgivningen, transport med båtprylar, till odlingslotten etc, familjen utflugen så inte nödvändigt med pax-utrymme i större omfattning, nyttomaximera med minsta möjliga driftkostnad. VW Polo är för stor och vill inte satsa på typ Ford Ka som är för liten.
-
Jag undrade inte om småbil som sådan utan närmare mellan de två modellerna...
-
Lösa tankar om bil i småbilsklassen - Toyota Aygo eller Fiat 500, fördelar/nackdelar ....?
-
Har haft motorbåt (hard top) som agerat som tvålkopp. Då går det inte att slöåka till kaj eller y-bom om vinden ligger på utan agera med en bestämd manöver och lita på sin båt och motor. Har segelbåt just nu och mycket tyngre - 4,5 ton - långkölad och bogpropeller. Då gäller "bättre att hasa än krasa" och ta det lugnt och sansat vid förtöjning eftersom den levande kraften är så mycket större än en motorbåt utan köl. Vid losskastning efter långsidesförtöjning är ett spring sträckande från fören till midskepps ett alldeles utmärkt hjälpmedel tillsammans med stort roderutslag och måttlig fart framåt.
-
Så, tvättat med linoljesåpa ikväll och spolat av länge och väl, får se hur det ser just imorgon då det torkat helt -om någon skillnad från gul såpa. Jag tror inte det är så bra att olja in med ren linolja på teak då den suger upp smuts (oljan alltså) och binder den till träet. Någon med erfarenhet? Oljar aldrig in teaken själv utan tvättar med borste och såpa av ngt slag.