Gå till innehåll
måndag 18 november 2024

formelker

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om formelker

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tjenare, jag har en evinrude 40 hk 2 takt motor med modellnumret BE40EEDS som vägrar starta. Vi hade lite problem innan den kom i vattnet. Det visade sig vara ett kabelbrott som vi lagade och sedan dess funkade motorn i en vecka utan några vidare problem. Men oturligt nog har han plötsligt gett sig igen. Vi har mätt spänningen i tändspolen och kommit fram till att den stämmer. Vi antar att cdi boxen funkade som den skulle då motorn startade senast och att generatorn är hel då den funkat hela tiden. Kan problemet finnas någon annan stans eller är det cdi boxen och tändspolen som krånglar ändå? Startmotorn går så det är ingen säkring eller dåligt ström. Vi testade att leta efter gnista men såg ingen. Vi har även nyligen lagat en slang som lossnat och sprutat bränsle. Startsprej har även använts. Vår enda förklaring nu är att tändstiften inte vill tända. Vad skjutton kan ha gått sönder under 5 dagars tid utan att motorn inte ens har använts? Då den dessutom funkade korrekt veckan innan... Jättetacksam för svar! Känner bokstavligen att jag provat allt.. Och ja denna motorn har varit uppe i ett flertal inlägg nu...
  2. Hej! vi upptäckte idag efter timmars felsökande att en sladd som har med temperaturmätaren i motorn hade kabelbrott... när vi desperat ryckte och tryckte i bland annat denna sladden startade motorn. och från och med då har den startat utan problem varje gång. dock startade motorn med eller utan denna sladd så frågan är vad sladden egentligen ät till för? Kan det vara denna sladden som är lösningen på problemet eller är det någon större och viktigare funktion också? Det står på motorn att den är från 1996 så antar att den är det då. modellnumret är BE40EEDS. batteriet var dock inte fulladdat, så det är motbevisat att det är det som är orsaken..
  3. Hej, och välkomna till den längsta novellen om en Evinrude utombordare som har tändningsproblem. Innan jag beskriver problemet vill jag bara tacka alla som tar sig tid till att svar och engagera sig! börjar nämligen få krupp på denna motorn. Sommaren 2 år sedan köpte vi (MIN FAMILJ) båten. en styrpulpet med evinrude 40 hk 1996 årsmodell. När vi tillsammans med försäljaren skulle provåka båten ville den inte starta så han fick lämna in den på reparation. samma sak upprepade sig 1 gång till och den reparerades ännu en gång. Efter andra reparationen startade och funkade motorn felfritt (självfallet svårstartad efter lång tid ståendes utan användning, men startade alltid på 3:e försöket). motorn funkade sedan hela sommaren ut utan problem. Förra sommaren (1 år sedan) när vi skulle starta den efter vintern började samma krångel igen. efter att pillat på den i ca 2 veckors tid utan att vetat vad vi gjorde och försökte starta den ca 50 gånger startade den och funkade hela sommaren igen. Dock behövdes 2 säkringar byttas (om det hjälper experterna). det kan hända att vi lämnade in motorn på reparation denna sommaren en gång för att få den att funka. men det är inget jag minns. så de ät 50 50. Denna sommaren... första dagen vi försökte starta motorn fick vi gång den efter ca 15 försök och vi trodde problemet var löst. men när vi la i den i vattnet dagen efter så ville den inte starta. motorn togs då upp igen och teststartades ytligare en dag utan resultat. jag laddade då batteriet och köpte nya tändstift. dagen efter då de var dags att testa med de nya tändstiften och det nyladdade batteriet startade motorn på första försöket (inga problem alls). testade för säkerhetens skull dagen därpå igen. Kan ni gissa? Den startade igen på första försöket. På kvällen när vi la båten i vattnet startade han igen utan problem. 3-4 dagar senare. Jag bestämmer mig för att ta en tur med båten. gjorde exakt allt som man ska göra innan man startar motorn. försöker starta.. inget händer. försöker 10 gånger till innan jag ger upp. Och nu är ni läsare på exakt samma ställe som jag. batteriet fick vi med båten när vi köpte den. Batteriet kan alltså minst 2 år men troligen 3 år plus. jag har gjort ett antal slutsatser och de är: de är inte tändstiften motorn startar då batteriet är fulladdat. en spänning på ca 14 ohm tror jag. men då den inte startar har batteriet en spänning på ca 12.7 ohm, vilket ett fullladdat batteri ska ha... startmotorn går problemfritt. den får tillräckligt med bränsle och olja då motorn går problemfritt när den väl startat. kylningen funkar också som den ska. jag har inte rört död mans grepp och eftersom motorn startar ändå när andra saker påverkar tror jag inte att de är död mans grepp som är problemet men ändå värt att nämna att jag inte har rört den.. min fråga är nog ganska självklar... vad är felet? och vad är nästa del av motorn att felsöka? om vi är säkra på att de har med själva tändningen att göra de vill säga. Jag skulle dock påstå att de är tändningsproblem då startmotorn går. har inte bytt säkring men den ser hel ut och dessutom hade inte ens startmotorn funkat om den varit trasig. är jävligt tacksam för svar som hjälper mig framåt! mission one: find the next thing to felsöka gällande tändningen
  4. Hej, och välkomna till den längsta novellen om en Evinrude utombordare som har tändningsproblem. Innan jag beskriver problemet vill jag bara tacka alla som tar sig tid till att svar och engagera sig! börjar nämligen få krupp på denna motorn. Sommaren 2 år sedan köpte vi (MIN FAMILJ) båten. en styrpulpet med evinrude 40 hk 1996 årsmodell. När vi tillsammans med försäljaren skulle provåka båten ville den inte starta så han fick lämna in den på reparation. samma sak upprepade sig 1 gång till och den reparerades ännu en gång. Efter andra reparationen startade och funkade motorn felfritt (självfallet svårstartad efter lång tid ståendes utan användning, men startade alltid på 3:e försöket). motorn funkade sedan hela sommaren ut utan problem. Förra sommaren (1 år sedan) när vi skulle starta den efter vintern började samma krångel igen. efter att pillat på den i ca 2 veckors tid utan att vetat vad vi gjorde och försökte starta den ca 50 gånger startade den och funkade hela sommaren igen. Dock behövdes 2 säkringar byttas (om det hjälper experterna). det kan hända att vi lämnade in motorn på reparation denna sommaren en gång för att få den att funka. men det är inget jag minns. så de ät 50 50. Denna sommaren... första dagen vi försökte starta motorn fick vi gång den efter ca 15 försök och vi trodde problemet var löst. men när vi la i den i vattnet dagen efter så ville den inte starta. motorn togs då upp igen och teststartades ytligare en dag utan resultat. jag laddade då batteriet och köpte nya tändstift. dagen efter då de var dags att testa med de nya tändstiften och det nyladdade batteriet startade motorn på första försöket (inga problem alls). testade för säkerhetens skull dagen därpå igen. Kan ni gissa? Den startade igen på första försöket. På kvällen när vi la båten i vattnet startade han igen utan problem. 3-4 dagar senare. Jag bestämmer mig för att ta en tur med båten. gjorde exakt allt som man ska göra innan man startar motorn. försöker starta.. inget händer. försöker 10 gånger till innan jag ger upp. Och nu är ni läsare på exakt samma ställe som jag. batteriet fick vi med båten när vi köpte den. Batteriet kan alltså minst 2 år men troligen 3 år plus. jag har gjort ett antal slutsatser och de är: de är inte tändstiften motorn startar då batteriet är fulladdat. en spänning på ca 14 ohm tror jag. men då den inte startar har batteriet en spänning på ca 12.7 ohm, vilket ett fullladdat batteri ska ha... startmotorn går problemfritt. den får tillräckligt med bränsle och olja då motorn går problemfritt när den väl startat. kylningen funkar också som den ska. jag har inte rört död mans grepp och eftersom motorn startar ändå när andra saker påverkar tror jag inte att de är död mans grepp som är problemet men ändå värt att nämna att jag inte har rört den.. min fråga är nog ganska självklar... vad är felet? och vad är nästa del av motorn att felsöka? om vi är säkra på att de har med själva tändningen att göra de vill säga. Jag skulle dock påstå att de är tändningsproblem då startmotorn går. har inte bytt säkring men den ser hel ut och dessutom hade inte ens startmotorn funkat om den varit trasig. är jävligt tacksam för svar som hjälper mig framåt! mission one: find the next thing to felsöka gällande tändningen
  5. Ska kolla på det. Var för att försäkra mig om att jag fattat rätt, men du menar stången som motorn vrids kring?
  6. Tjenare. Har en 40 hk evinrude från 1996. Den har en Manuel trim/tilt som blivit jätte trög. Med trim/tilt menar jag alltså en bromscylinder som ska hjälpa till i uppdragningen av motorn och bromsa den när den ska fällas ner.. förra året klarade jag av att lyfta upp motorn. Men i år har den blivit jätte tung. De är nästan som att den blivit för trög så att den håller emot när jag ska lyfta upp den.. är det någon som vet hur man kan smörja upp en sådan bromscylinder så att den inte är lika trög?
  7. Tack för all hjälpen. Vi fick igång motorn tillslut vara av att köra så det kanske var tätt i förgasaren eller något. Har nu ett annat problem med motorn.... säkringen har gått 2 gånger på ungefär en vecka, vad kan detta bero på?
  8. Jag körde motorn med vatten blandat med ickefrysningsmedel så som t röd eller liknade. Kommer tyvärr inte ihåg vilket. Jag oljade också in tändstiften. Nu till sommaren torkade jag bort oljan på tändstiften så att det inte skulle finnas kvar också störa
  9. Jag har testat både att choka motorn och att inte göra det. Har också pumpat bensin till motorn så att den ska vara full innan man startar. Tack för svar!
  10. Hej! har en Evinrude utombordare på 40 hk från 1994 som krånglar... efter att ha ståt en hel vinter ute skulle vi göra i ordning den för vattnet. Först tänder motorn inte alls men efter att ha vridit på en liten grej under nyckeln och nåt annat med en röd pil på sig som satt på motorn fick vi tillslut igång den. Den var segstartad och motorn gick först på neutralt läge bara i 4- 5 sec. Efter en massa fortsatta försök drog vi på framåt gasen i rätt hög fart. Då gick motorn bra i 30 sec innan jag sänkte gasen för att se om den gick bra då. Detta borde jag inte ha gjort då motorn dog direkt. Hur fixar man tändningen så att den inte krånglar? Varför dör motorn i låg gas både i neutralt och framåt läge? Kan det vara förgasaren fastän att den byttes föra året då vi köpte motorn? eller är det bränsleblandningen? Och vad gör den grejen under nyckeln som man kan skruva på? (reglaget se bilden) Samt vad gör den röda pilen på motorn som man också kan skruva på? När vi köpte båten och motorn föra året var det liknande problem.... fast när vi lämnat in den till marin och fritid 3 gånger fick vi den att funka. Därefter funkade den galant hela sommaren inte ett minsta problem. men nu är det liknade problem igen.... känns orimligt att det skulle gå sönder så fort igen bara över en vinter. Eller gjorde marin och fritid ett dåligt jobb? kommer det som inte funkar gå sönder eller ändra på sig efter varje år? Är tacksam för alla svar! Ps är inte så motor kunnig av mig😂
×
×
  • Skapa nytt...