Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

JoacimH

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JoacimH

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för alla svar! Har nu provat ställa in allting men får den endå inte att gå. Känns som gnistan är svag och drar dåligt runt. Provade mäta + vid tändspolen och där var det endast runt 8-9volt, vilket sjunkte ännu mer när jag provade dra runt motorn 🤔 Från batteriet till solenoiden hade jag ca. 11,5 (dåligt laddat batteri när vi hade provat antal gånger)
  2. Kollade igår hur rotorn snurrar så har nu nr1 dit rotorn pekar när motorn är i övra dödläget. Någon som vet vad rätta brytaravstånd är? Glömde säga att ja har ny tändspole. Hade beställt ny brytarspets men den var sönder när den kom.
  3. Ja lag dem 1-3-4-2 , 1a cylinder in mot båten å sista mot drevet
  4. Uppdaterar lite om läget. Får inte alls igång motorn nu. Detta är gjort: - tagit lös förgasaren och haft den på ultraljudstvätt - byt rotor,kondensator,tändfördelarlock och stift. - har endast ett år gamla tändkablar och tändspole. Den har gnista även om den är lite svag och den får bränsle. Någon som har nån ide' vad felet är?
  5. Det är visserligen en möjlighet tändningslåset känns lite glappt,men det är som problemet sku uppstå vid samma varvtal varje gång. Tänkte tvätta fögasaren och kolla accpumpen.
  6. Hej! Har en Mercruiser 4cyl 2.5l 120hk från -89 som går dåligt/inte alls vid gaspådrag. Har hela sommaren haft problem med att den "suckar" eller "tvekar" när man ska dra upp i planing. Speciellt när den är kall. Men igår när vi var ute och skulle dra upp den i planing lät det "poff" och motorn stannade. Startade den på nytt och då var det inga problem att gasa på,tvekade en gång men kom upp i planing. Samma sak hände på hemfärden, lätt "poff" och motorn stanna, bara att starta igen och åka iväg. Idag provade jag felsöka, kollade igenom tändkablar,strömfördelar och stiften, allting ok. Provade starta (brukar alltid ha lite handgas på när den är kall) den gick igång sakta men när den började ta upp varven lät det "poff" igen och den stannade,kollade då att jyst när den stannade kom det ordentligt med rök ur flammskyddet på förgasarn? Någon som har en aning om vad problemet är? Mvh.Joacim
  7. Tack för svar! Har ingen laddningslampa på båten, men volt mätare finns. Säkert dum fråga, men går det att testa koppla in B- till örat uppe i vänster hörnet och B+ till BAT och se om den laddar som den ska? Eller finns det risk att ha sönder nåt?
  8. Hej! Har en Mercruiser 2,5liters 4-cylindrig med 120hk från -89 Förra helgen slutade generatorn att ladda så beställde en ny Protorque generator 12v 61a. Skulle byta den idag men problemet är att den nya generatorn har bara en märkning BAT+. (se bild) Till den gamla generatorn kom 4 trådar, ORANGE (vilket säkert är bat+), SVART (bat-), RÖD/LILA (har spänning när huvudströmmen är på) och LILA (har endast spänning med tändning på) Någon som vet nåt? Är ny på forumet så hoppas allt blev rätt 😄 Mvh. Joacim
×
×
  • Skapa nytt...