Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

niedzwiedz_f

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om niedzwiedz_f

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Inget mer än att det fungerar helt suveränt, inte en droppe olja har läckt ut. Har dock funderat på att köra en "inre motortvätt" med följande medel, har dock inte gjort det än på båten. https://www.kullagret.com/product/omega-907-rengoring-vid-oljebyte-250ml https://www.kullagret.com/product/omega-909-motoroljeadditiv-forbattrare-all-motorolja-250ml Orsaken till fenomenet tror jag är kolvringarna som koksat. Samma orsak anger Toyota till att jag fått större oljeförbrukning i Toyotan, där har jag nu testat dessa medel och väntar på resultatet, det tar några tusen mil innan jag vet säkert. Först har jag kört 907 vid oljebytet och sedan satt till 909 i oljan. Försiktighet med dessa medel är nog bra, om man lyckas för bra finns det väl risk att oljekanaler kan sättas igen. Jag har också gått över till helsyntetolja (tidigare delsyntet enligt Toyota rekommendationer) på bilen eftersom koksning är ett fenomen kopplat till mineraloljor. Kommer förmodligen gå över till helsyntet även på båten.
  2. Igenkänningsfaktorn är hög avseende installation, rensning pågår. Däremot känner jag mig säker på att det är jord den lösa skall till. Det är en kort stump från antennen med ringkabelsko och de övriga två går till + på radion (påslagen) och antenningången.
  3. Hej Tack för alla tips. Jag plockade bort sumloggen och då kunde jag följa kabeln till radions antenningång. Jag har aldrig sett lysdioden lysa men det beror nog på att jorden hänger i luften, ska väl kopplas till ett jordplan och till radion för bra funktion. Sumloggens funktion är idag endast att täcka det stora hål den sitter i, det finns ingen fungerande givare till den. Funderar på om man kan sätta dit något annat bra istället. BNC kontakten är till förra navigatorns GPS-antenn, ingen funktion och ska bort.
  4. Någon som vet vad den avlånga detaljen ovanför sumloggen är?
  5. Tack Karatekenta, bygga om ventilationen till ventilkåpan gjorde susen, kanon.
  6. Tack Flippermannen, ska söka där. Det är just det där att den "tuggar" sig upp i planing, det verkar vara en seg köttbit, om du förstår vad jag menar.
  7. Tack larban. Det låter som goda råd. Är det A7 propellrar jag har menar du?
  8. Jag provar att aktivera det här inlägget igen. Nu har jag tagit bort propellrarna för vintern och kollat vad de är märkta med, så hittar jag en märkning på ena propellern, 13854791. Jag har sökt på internet efter vad det är för propellerkombo men har inte hittat något som stämmer med denna märkning. Den förliga propellern är 3-bladig och den aktra 4-bladig. Någon som har ett tips om vilken propellerkombo jag har och vad jag borde prova för att få snabbare planing och så att motorn orkar varva ur vid låg last? Lägre toppfart gör inte något.
  9. Hmm, då får man ju oljedimman i motorrummet. Inte så kul.
  10. Hade en idé om att ta bort filtret, göra en adapter till en slang och koppla till en catch tank. Kommer alltid att fungera. Ditt förslag Karatekenta gör ju det lite enklare och bättre, men hur fungerar oljesepareringen om det är som några föreslagit att kolvringarna är slut? Har testat och kännt på flåset vid oljelocket, tyvärr har jag inget att jämföra med, men det kändes en lätt luftström ur hålet för locket som dock minskade med ökat varvtal.
  11. Thomas-1, tack för tipset. Tror inte fjädern brustit i oljeventilen då allt fungerade normalt efter förra filterbytet, men något får ju filtret att sätta igen snabbt. Den konstruktion som du beskriver för senare modeller av AD31 verkar ju vara bra för att slippa oljespill, så den ska jag titta närmare på, men grundproblemet finns ju tyvärr fortfarande kvar.
×
×
  • Skapa nytt...