-
Innehålls Antal
850 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
5
-
Jag tror snarare att vägen framåt skulle vara att det fanns små, batteridrivna, vattentäta AIS-sändare som kanotister och andra små flytetyg kunde ha. Då skulle nog många skaffa en av ren självbevarelsedrift. Man skulle inte ens behöva registrera dom, utan dom skulle kunna ha ett standardiserat, gemensamt MMSI-nummer som betyder just kanot eller liknande, och för att spara batteri behöver dom inte heller ha speciellt lång räckvidd, kanske bara någon M eller så. Den skulle till och med kunna ha ett MOB-alarm om kanotisten skulle hamna i sjönöd. Kanotuthyrningar skulle till och med kunna låna ut sådana när man hyr kanot.
- 19 svar
-
- 2
-
Men jämför inte med Biltemas startkablar. Enligt @sajjen är detta aluminiumkabel som är kopparpläterad. Jämför priset på vanlig kopparkabel med förtennad kopparkabel. Många av oss har vanlig kopparkabel i båten och visst fungerar det. Den ärgar väl med tiden men om det är om 5 år eller 15 eller 25 får man väl se...
-
Jag har testat med ferriter och det verkar fungera. Har dock inte använt radion på gränsen till dess räckvidd med motor på (har segelbåt). Såg att en butik i Nederländerna till och med varnar för detta: Do NOT use on ships with a VHF radio, the EMC emissions of this device are close to the allowed limit and prevent channel 16 from working properly! Victron har fem års begränsad garanti vilket man åtminstone kan försöka använda sig av om dom skulle komma ut med en förbättrad version om det nu skulle visa sig att ferriterna inte löser problemet helt.
-
Tänk på att Skyllermarks levebröd är att sälja kopparkabel.
- 95 svar
-
- 3
-
Priset på startkitet 19,340 kronor, är absurt. Köper du batterierna löst hos dom kostar dom 4,295 kr styck och en Orion 12/30 (som du antagligen inte vill ha) 3,400 kronor, alltså totalt 11,990 kronor. Lägger du på 1800 kronor så får du en Orion XS 50A i stället. Och ändrar dom på priset på batterierna till 8000 kronor styck som dom hävdar att dom borde kosta, så hade åtminstone jag valt ett annat batteri eller gått till en annan butik. Dom batterierna är inte speciella på något sätt.
-
Du kommer ju inte att kunna justera laddspänningen på ett bra sätt med en omvandlare, den är ju satt på 24V vilket ju vore samma som att ladda ditt nuvarande litiumbatteri med bara 12,0 Volt. Blir inte så mycket med den laddningen alltså. Har du otur (beror på design) så kommer omvandlaren att gå sönder när den får högre spänning på utgången än vad den själv ger. Förutom detta så vill ju laddaren även kunna mäta spänningen över batteriet. Det går ju inte eftersom den bara ser spänningen till omvandlaren och inte hur det ser ut på andra sidan.
-
Du kan räkna på spänningsfallet t.ex i spänningsfallskalkylatorn. Men för att sammanfatta så räcker det bra med 4mm2 eller till och med mindre. Räknar du med att i medeltal få ut halva effekten (60W/18V till regulatorn) så får du för 10 meter 4mm2 kabel ett spänningsfall på 0.3 Volt vilket betyder en förlusteffekt på 0.3V * 3.3A = 1 Watt. Kvar 59W till din regulator. En 6mm2 kabel skulle ge 0.2V spänningsfall besparingen blir minimal men en tråkigare kabel att hantera.
- 5 svar
-
- 2
-
Obs att kalkylatorn dubblar ledningslängden för dig! Den förutsätter att man anger avståndet mellan förbrukare och batteri och sedan dubblar den kabellängden för att man behöver ha två ledare, vilket kan vara förvirrande.
- 16 svar
-
- 1
-
Om du är medlem i kryssarklubben så har Västkustkretsen ett pressverktyg att hyra. Kostar 100kr/dag alternativt om du gör pressningen på plats hos dom så får du låna det gratis.
-
Vet inte om det är exakt samma magi här som med bilen. Men ibland när man parkerar bilen under träd (alar?) händer det att dom släpper droppar från lövverket som gör att bilen blir helt prickig. Att ta bort det för hand är väldigt jobbigt för sörjan sitter hårt, men det har visat sig att om man inte gör något åt det så har allt på något magiskt sätt ändå försvunnit några dagar senare. Det kanske är samma magi inblandad här? Nåja, jag har sett hur magin går till. Då satt massor med småflugor på motorhuven och dom verkade äta det trädet och bladen lämnat. Och några dagar senare var allt borta! Kanske är det flugor som hjälper till även på båten och äter upp allt det goda.
-
Det är ju exakt det jag försöker säga! Problemet är alltså att det är du som kund som måste räkna ut om produkten håller rätt kvalitet eller inte. Beställer man själv - även om det råkar vara samma fabrik som tillverkar dom "finare" märkena som gjort det man köper, så riskerar man att få (rest)produkterna som inte uppfyllt kraven och som säljs som "noname". Man vet helt enkelt inte vad man får. Kan vara top notch, kan vara rena skräpet. Ibland är det värt att chansa, i andra fall inte. Gäller inte bara offeranoder utan även elektronik och mycket annat.
-
Jo, det kan tyckas så. Men den aluminiumlegeringen Penta säljer är betydligt oädlare än drevet så den ska fungera ungefär som zink. Det är just det som är problemet med att handla från okända källor, man vet inte vad det är för legering man får så det blir lite av ett lotteri oavsett om det är zink, aluminium eller något annat. Det enda man kan vara rätt säker på när man köper billigt från långtbortistan är att det är den billigast tänkbara legeringen man får. Sedan får man själv pröva och se om den fungerar. Lite otur bara om den inte var så bra...
-
En fisklina med ena änden fäst i spridarens infästning i masten och andra ändan fäst i vantet en bit ovanför ovanför spridaren, kanske.
-
Det är nog inte temperaturvariationerna i sig som är boven i dramat utan det är att (den relativa) luftfuktigheten ökar vid sjunkande temperatur. Förvaring av blöta kläder och andra fuktiga saker som torkar när det är varmt inomhus är ju bra kanske, men när temperaturen sedan sjunker så ökar luftfuktigheten inne i båten och patronerna kan ta åt sig av fukten och expandera något. Och i något läge har det gått så långt att patronerna expanderat tillräckligt för att göra hål i gaspatronen. Det är väl därför man stämplar ett sista datum på patronerna så att man kan byta dom i tid innan dom expanderat för mycket och riskerar att lösa ut. Men då räknar man nog med "normal" fuktighet i båten, vad nu normal anses vara.