Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Aerofinn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Aerofinn

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Om man jämför en Draco 1800 med en Draco 1700: är det så att en 1700 går mjukare i lite sjö och högre vågor? Jag lärde att en 1700 har en mer djup v-botten än en 1800? Jag har tyvärr inte haft chansen att testa någon av dessa båtar. Det skulle vara fint om någon som har åkat båda båtarna kunde ge tips ! Tack, Artto
  2. Tack Makro Mitt drev är DB-B1. Vet inte hur mycket annorlunda det är jämfört med 290 drevet..? Jag hörde att man hade problem med Biltema anoder några år sen men naturligtvis rykten är rykten.. Änvändar du alu eller zink anoder?
  3. Hej, Jag har en Volvo Penta AD41B och har alltid använt bara äkta Volvo penta anoder. (zink, jag använder min båt i Åbo skärgården) - "for peace of mind" Nyligen har Volvo Penta slutat sälja zink anoder, minst några av dom jag behöver. Därför undrar jag om jag kunde börja använda anoder av någon annan tillverkare? Hittills har jag tvekat att byta från äkta Volvo penta anoder för att jag vet att inte alla zink anoder på marknaden är av samma bra kvalitet som äkta Volvo penta delar.. Jag vill inte riskera med låg kvalitet anoder och fick korrosion som jag kunde undvika bed hög kvalitet anoder. Vad tycker ni om saken? Finns det någon varumärke eller tillverkare av zink anoder av samma hög kvalitet som äkta Volvo Penta? tack
  4. ok - ungefär samma som Vator, tycker jag. Tack!
  5. Tack för ditt svar, FiatX19! Bra att båten passar ganska bra till vattenskidor fast motorn skulle kanske bli liten starkare, t.ex aq151. Vet du vad en Draco 1700 väger?
  6. Hej på alla, Jag tänker att köpa en små båt för att dra vattenskidor med mina barn och att åka runt bara. Jag tycker att alla dessa båt kan "do the job" men hur är dom annorlunda av varandra? Vator 17 och Draco 1700 har båda djup V botten men hur är saken med Ockelbo 17? (jag tycker ha läst båten har halv-djup V botten?) Om man jämför Vator och Draco: vilken är bättre at åka i liten högre vågor? Och kommer båda båten i planen på samma sätt med samma motorn och båtlast? Jag försökte kolla vikten på båtarna med kunde inte inte hitta någon tillförlitlig information - kanske 700kg ? Eller väger Draco mer än Vator ? Hurdan är saken vid Ockelbo? Och Vator & Draco bränsleekonomin: kanske 08-09 l/mil vid 20-25 knop och inombordare 115-140hp? Eller hur? Och vad kan man säga om Ockelbo bräsleekonomin? Ockelbo och Vator finns också som utombordare - Dracon ej. Kan man säga något om bränsleekonomin vid utombordare? Finns det en stor skilnad vid 2 man ombord när man jämför utobordare och inombordare av samma storlek, dvs 115-140hp ? tack, Artto, Åbo
  7. Hej, Jag har sprickor i däcket på grund av ett problem (fukt i balsa sandwich strukturen). För denna sak däcket är också något inomhussjunkit, du kan se ett hörn av ruffen och sidodäcket (se bilden) Naturligtvis behöver man reparera däcket på någon dag men jag undrar om jag borde nu försöka göra någonting för att täta sprickorna så att mer vatten kommer inte inne i sandwich kontruktionen via sprickorna? Kan till exempel någon mycket tunn cyanoakrylatlim som penetrerar bra i sprickorna användas? Jag värderar alla tips! Tack, Artto / Åbo
  8. Hej Cobalt, Tack för ditt svar! Kanske det bästa alternativet är ju, som du säger, måla gelcoaten med en bra kvalitets färga som International 2-K perfection etc. Jag vill inte ha jobb att ta bort gelcoaten etc. För mycket jobb, tycker jag.
  9. Hej, Jag frågade denna sak också i "Coronet Club" forumen men kanske kunde folken här beretta om bra erfarenteter, också: Min Coronet 27 Seafarer från 1971 har mikrosprickor i gelcoaten (see bilden) Jag försökte polera eller rengöra gelcoaten med dubbeloskillerande poleringsmaskin. Som polerings produkt testade jag båda "Lefant NanoPolish "och "Korrek Boat Cleaner wax" https://www.lefant.se/produkter/nanopolish/ https://www.korrek.com/product/korrek-boat-cleaner-wax/ Polersvamp var halvhård: https://www.biltema.fi/sv-fi/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/polersvamp-2-st-halvhard-2000041609 Poleringsmaskin var kopi av denna: https://www.biltema.fi/sv-fi/bilvard/maskiner-for-bilvard/polermaskiner/dubbeloscillerande-polermaskin-pd-95a-2000042154 Tyvärr lyckades jag inte: smutsen i mikrosprickorna kom inte bort. Jag undrar om jag borde använda någon mer agressiv poleringsmedel? Jag är tacksam av alla tips! Tack, Artto / Åbo
  10. Jättebra! Min båt är en coronet Seafarer 27II som är en planade båt men jag tycker mycket om att åka runt -7 knop och sen åka vid mer hastighet ibland.. tack!
  11. Jag undrar om någon med mer diesel motor kunskaper kan belysa: samma båt och motorn (AD41 med duoprop): -propeller alternativ A3: marschfart 22 knop och motorn varvar 3500 (max varvar 4000) -prpeller alternativ A4: marschfart 22 knop och motorn varvar 3350 (max varvar 3800) Frågan är: Spelar storlek på propellrar ingen roll med avseende på bränsleförbrukningen i marschfarten? För att mängd energin behövs är det samma i båda alternativen? jag värderar alla kommentarer..
  12. Ok, bra att höra av din praktisk erfarenhet. Vilken typ båt har du?
  13. Hej Daniel, hoppas ju att någon med mer erfarenhet "chimes in" - men vad du skriver låter vara någonting man behöver tänka på.. tack!
  14. Hej Rollen, Du har rätt att jag kunde kaske gå upp en storlek på propellrar. Men den 4000 är med halv tank bränsle och 2 personer. Om jag har ful tank och 7-8 personer är båten mycket tungare. Jag läste i någonstans att AD41 borde varva min 3900 med last?
×
×
  • Skapa nytt...