DonMega
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm DonMega
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Bara för lite info, min båt har DP-C1, 1,95 med B5 propellrar, den varvar 4600 rpm och gör då 33 knop. Seaco 780, med Volvo Penta 5,8 Fi ca 275 hk på motorn.
-
Hej, nu har jag varit nere vid båten och kopplat om anslutningarna på generatorn enligt bifogad bild. S direkt till B+ istället för att vara hopkopplad med EXC. Laddningen går nu direkt upp till 14.1 volt på tomgång och lägger sig på 14,5 volt vid högre varvtal. Jag lät motorn gå i ca 30 min, generatorn och remskiva blir nu bara ljumna istället för att vara brännhet som de blev innan. Ingen rök eller bränd doft av remmen. Så det verkar som om det hela är löst. Skall ta en längre tur till helgen för att kolla att allt funkar ordentligt. Tack så mycket för hjälp och tips.
-
Jag skall kolla batterierna, får koppla bort ett i taget. Generatorremmen är pn: 3853713 som det skall vara enligt Volvo Penta. Har testat att spänna den hårt dock med samma resultat. Tack för alla hjälp.
-
Yep, skall kolla detta. Räcker det att mäta på EXC när tändning slås på eller visar detta batterispänningen? Jag har kopplingsschemat i båten får hämta det imorgon. Tack för hjälpen.
- 14 svar
-
- 1
-
Hmm, nu kanske vi är något på spåret. Båten har ingen kontrollampa för laddning. Jag köpte båten i höstas och då berättade säljaren att han precis bytt varvräknare, då den gamla Volvo original varvräknaren hade gått sönder. Han satte dit en Biltema variant. Kan det vara så att den gamla Volvo varvräknaren pn: 3851969 hade denna lampa inbyggd? Jag har kvar denna varvräknare, vet inte om det var display'n som gått sönder eller vad som var felet.
-
Nej har inga lithiumbatteri, Tudor Marine 115AH, de är anslutna till landström när båten inte används så de borde inte behövas så mycket laddning för att toppa upp dem efter start. Vad jag har förstått så är EXC direkt anslutning till tändningslåset för att få magnetiseringsström vid start. S är "sence" kan till exempel anslutas tillsammans med EXC och då mäter generatorn mot batterierna. Ansluter man S till B+ så mäter generatorn på utgående spänning från B+. Jag förstår att generatorn går tungt i början men den skall ju inte slira så hårt att remmen ryker och går av. Det är ny rem som är korrekt spänd.
-
Hej, Jag försätter att remskivorna är lika stora, då remmen passar perfekt på båda generatorerna. Remmen är spänd enligt instruktionsboken. Jag har spänt den hårdare för att se om de blir någon skillnad. Men det spelar ingen roll. Vad jag kan se så sitter remskivorna i samma plan och remmen ser bra ut, inga konstiga vinklar. Jag klurar åt att generatorn på något sätt får för mycket magnetiseringsström vid start vilket gör att den går trögt.
-
DonMega började följa Generator går trögt, remmen slirar och ryker.
-
Hej, Motor: Volvo Penta 5.8 Fi 1996. Jag har problem med att generatorn går mycket trögt i början när motorn precis startat, Remmen börjar slirar och det ryker. Jag fick problem i höstas när generator remmen gick av på en tur, jag bytte rem och då gav generatorn upp mer eller mindre direkt. Jag bytte generator och rem i vintras. Den nya generatorn höll i 10 timmar sedan gav den upp. Samma problem som innan. Går ordentligt trögt i början. laddar då runt 13,5 volt och efter ett tag verkar den gå lättare och laddar då 14,7 volt. Jag fick en ny generator på garanti, jag bytte + kabeln till en 25mm2 då den gamla var väl klen. De är ingen skillnad, generatorn går lika trögt och blir mycket varm. Första är en bild på hur min gamla generator var inkopplad. EXC och S anslutningarna sitter ihopkopplade i min båt. Så ser det ut i den verkstadshandbok jag köpt. Den andra är den nya generatorn. Den tredje bilden visar ett kopplingsschema och där har man kopplat ihop S på B+. Varför gör man så? Någon som vet vad som kan vara fel? Kan det vara något batteri som gett upp? Jag har tre stycken 115Ah batteri och alla verkar hålla laddning och visar på c:a 12.8 volt vid vila. Ett batteri är anslutet som start batteri den andra två sitter ihop som förbrukning. De är sammanlänkade med ett skiljerelä.