Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

Maximen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Maximen

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag har en VPmd21a i en Maxim 26. Jag har missat att ha koll på vätskenivån i värmeväxlaren pga okunskap helt enkelt. Det sitter två expansionskärl bakom bordet. Slangarna går ner mot dieseltanken vilket gör dem lite svåra att följa. En slang kommer ut till värmeväxlaren, vet dock inte vilken av behållarna det är ännu. Vad kan de andra expansionskärlet vara kopplat till? Min okunskap har gjort att det inte funnits vätska i expansionskärlet på länge med risk för för lite vätska i systemet? Vad händer om det är för lite vätska i värmeväxlaren? Hur märks det? Vågar jag nu fylla på med glykolblandning 50/50 i expansionskärlet? Kan det bli för mycket? Locket på värmeväxlaren går att skruva upp men är liksom fastkilat och går inte att lossa. Ska man fylla på så att det precis syns vätska i expansionskärlet? Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur sjövattnet och sötvattensidans kylning funkar för mig som inget kan om motorer men vill kunna sköta min båt!
  2. Puh va skönt, låter ju som vi vågar åka ut i sommar trots allt!
  3. Hej på er! På vår primeärtur glömde vi öppna kranen för sjövattenkylningen. Tidigare har den kranen inte fungerat så vi har alltid haft den öppen men inför förra sommaren byttes impellerhuset och intaget fick en ny genomföring med fungerande kran som vi nu glömde öppna. Startade motorn en MD 21B, åkte ut en bit och larmet går, tempmätaren är då på slutet av det gröna och jag kastade mig ner och öppnade kranen och temperaturen började sjunka. Körde motorn dagen efter och det sprutade ut vatten ur avgasröret, körde ca 10 min utan att tempmätaren steg. Det står överallt att impellern inte får gå torr mer än 18 sek och nu körde vi 10 min. Någon annan som gjort nåt liknande och det gått bra? Vad gör man efter en sån här händelse? Någon som kan ge tips om hur impellern byts. Innan bytet av huset satt det vingmuttrar nu är den skruvad och sitter på kanten av motorn under något stort så man ser inte vad man gör och kommer knappt ner med händerna. Kan det funka med en kort skruvmejsel eller behövs det nån special för att komma åt? Hjälp önskas med lugnande råd men med bra fakta till en mycket okunnig mamma som är rädd för att ha pajat hela motorn!
×
×
  • Skapa nytt...