Hej på er!
På vår primeärtur glömde vi öppna kranen för sjövattenkylningen. Tidigare har den kranen inte fungerat så vi har alltid haft den öppen men inför förra sommaren byttes impellerhuset och intaget fick en ny genomföring med fungerande kran som vi nu glömde öppna. Startade motorn en MD 21B, åkte ut en bit och larmet går, tempmätaren är då på slutet av det gröna och jag kastade mig ner och öppnade kranen och temperaturen började sjunka. Körde motorn dagen efter och det sprutade ut vatten ur avgasröret, körde ca 10 min utan att tempmätaren steg.
Det står överallt att impellern inte får gå torr mer än 18 sek och nu körde vi 10 min.
Någon annan som gjort nåt liknande och det gått bra?
Vad gör man efter en sån här händelse?
Någon som kan ge tips om hur impellern byts. Innan bytet av huset satt det vingmuttrar nu är den skruvad och sitter på kanten av motorn under något stort så man ser inte vad man gör och kommer knappt ner med händerna. Kan det funka med en kort skruvmejsel eller behövs det nån special för att komma åt?
Hjälp önskas med lugnande råd men med bra fakta till en mycket okunnig mamma som är rädd för att ha pajat hela motorn!