A23
Medlemmar-
Innehålls Antal
38 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
5 NeutralOm A23
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag är ny med inombordare och har just bytt vattenpump, anod och termostat i en Yanmar 1gm10. Packningar till impeller, termostat och anod är ju gjorda av något slags papper på Yanmar 1gm10 och på många andra motorer också vad det verkar. Hur fungerar packningar av papper? Antar att de fungerar bra med tanke på att Yanmar säljer dem i original? Varför använder man sig inte av någon sorts plast eller gummi? Borde man använt någon slags packningslim eller något annat? Jag bara satte packningen på sin plats och skruvade åt rejält. Något mer man borde ha gjort? Tacksam för svar.
-
Decathlon har sjukt billiga vattentäta kläder. Jag har inte köpt regnställ där, men har iaf inte haft några problem med andra grejer jag köpt därifrån hittills. Om man googlar kan man hitta sidor som säljer gammalt militärmaterial väldigt billigt. Både begagnat och oanvänt. Det kan nog vara bra grejer för mycket lite pengar, men man får leta och eventuellt chansa lite. Extra långkalsonger eller tights är bra att ha om det är dåligt väder. Funkar under vanliga byxor om det är kallt men torrt, och under skalbyxor. Tar ingen plats varken i packningen eller på kroppen.
- 17 svar
-
- 1
-
Mitt filter sitter med skruvsidan uppåt, så plastpåse kan nog fungera. I ditt fall, med skruvsidan nedåt, förstår jag att det inte går!
-
Jag gjorde nyss mitt första byte av olja och filter med den enkla handpumpen som Mackey skrev om. Lite mer än en liter var det, och det var inga problem. Motorn var rejält varmkörd så det var inte mycket svårare än att pumpa vanligt vatten. Nästa gång ska jag vara mer noggrann med att placera ut trasor under oljefiltret innan jag skruvar bort det, eller trä en plastpåse runt det innan jag skruvar, för det var ganska mycket olja som läckte ut ur filtret.
-
Ja, mitt intryck är att de som långseglat i regel rekommenderar att ta med sig massa böcker, film, etc. Jag älskar att bara sitta och ta in naturen, men inte all ledig tid tre veckor i sträck. Min favoritunderhållning till sjöss är podradio, mycket just eftersom man kan titta på havet och naturen samtidigt, eller underhålla en motor, diska, laga mat, städa, osv. Att ha uppkoppling hela tiden och en ständigt plingande telefon har aldrig varit tanken eller trådens tema. Det skulle inte heller jag vilja ha på en sådan här resa (särskilt inte när man vet att varje pling kostar en 1 dollar/MB!). Kanon med alla tips, jag får kolla in SPOT och Inreach, och möjligheterna att hyra utrustning, eventuellt i kombination med kontantkort. Och framförallt ladda upp med en massa poddar innan avfärd.
-
Oj, så pass. Då får det nog vara. Man kan ju som Silverfox skriver hämta en del program innan man ger sig av. Hur är det med att skicka korta textmeddelanden till sina anhöriga, finns det någon billigare lösning där? Mackey: Har du samma inställning till böcker, eller har det att göra med typen av medium? Personligen uppskattar jag att kunna ta del av samhället och kulturen, som också är en del av verkligheten, även till havs. Dessutom kan man lyssna på radio och segla samtidigt. Men alla är olika.
- 27 svar
-
- 1
-
Hej alla långseglare, Jag ska eventuellt följa med som paying crew över Atlanten. Därför undrar jag om det finns några hyfsat ekonomiska sätt att kunna ha tillgång till internet ute på havet? Användningen för mig skulle i princip bestå av att ladda ner podcasts till telefonen (kanske en 50mb fil per dag) och att skicka något kortare textmeddelande om dagen. Men det kanske är smidigare att göra direkt i en satellittelefon än att göra via internet? Hur som helst ska internet in i en iPhone, inte in i en dator. Är det bara satellittelefon som gäller, eller finns det andra sätt? Har någon här erfarenhet av internet via satellittelefon? Vilka saker finns det att tänka på och vad kostar det? Vad är det billigaste alternativet? Tacksam för svar, A23
-
Ja, då borde det ju vara enkelt och kladdfritt att tömma filtret i alla fall. Mer knepigt att byta det - jag har ju ingen aning om vilket märke det är eller ens om det säljs längre. Hoppas att det går att rengöra på något sätt! Hur gör ni andra? Köper ett likadant som ni redan har och byter ut?
-
Tack för svar! Ja ingen glaskopp är ju synlig i alla fall. Märkligt. Jag kanske får skruva isär filtret. Eller skruva på den vita förskrivningen och se vad som tappas ut. Okej, förfilter alltså. Finns det förfilter som inte har en vattenavskiljande funktion? I så fall kanske det är ett sådant? Nej det finns inga fler filter innan bränslepumpen. De filter som finns är det på bilden samt finfiltret efter bränslepumpen.
-
Ja precis, efter dieseltanken men innan pumpen som går till finfiltret!
-
Upptäckte den här prylen i Yanmardieselns motorrum (se bild) och antar att det är ett förfilter till dieseln. Någon som vet hur man ska underhålla ett sådant filter? Ska det bytas? Rengöras? Köpte båten det här året och vet inte vad tidigare ägare gjort, så det kan vara många år sedan filtret fått någon uppmärksamhet. Vad är det vanligaste namnet på dessa filter? Har sett många varianter, bland annat vattenavskiljare, förfilter, grovfilter. Tack på förhand
-
+1 på kortisontabletter som nämndes ovan, tex betapred. I alla fall om man har långt till sjukhus. Tror att brist på solskydd är det som allra flest dör av. Man tänker mindre på risken att bränna sig på sjön där det ofta blåser och är lite svalare.
-
Vi (2 pers) gör två pressokannor på morgonen och häller upp den ena i varsin tät termosmugg med snäpplock som man kan dricka direkt ur. Då har man kaffet klart sen när man är på sjön och man behöver bara koka vatten en gång. Minimalt med disk och man slipper hälla upp kaffet i en mugg. Bra på kryss, man kan bara stänga snäpplocket när det är dags att slå.
-
Jag har bara kollat snabbt på blocket och sailguide, men jag tycker det ser ut som att Sunwind 26 är så pass dyra att en för max 40.000 antagligen kommer vara i dåligt skick. Man kan såklart ha tur och hitta riktiga kap såhär på hösten. Men om du inte hittar en Sunwind 26 i bra skick, så är mitt råd att hellre köpa tex en IF, Albin Viggen, Amigo 23, Misil 2, eller annan billigare men välbyggd modell som är i riktigt bra skick. Hellre en Misil 2 i riktigt fint skick än en uselt skött Sunwind.
-
Det är inte särskilt svårt att lära sig att segla på egen hand. Inte allt det andra praktiska som kommer med båtägandet och att vara på sjön heller. Särskilt inte om man närmar sig 50, då man har livserfarenhet. Jag lärde mig själv som 18-åring och det gick bra. Vill du segla själv så välj en båt med fallen neddragna till sittbrunnen och särskilt rullfock. Och en pålitlig motor. Jag tycker även att lazyjacks är skönt att ha när jag seglar själv. Och någon bra förvaring i sittbrunnen för vatten, kaffe, osv. Man kan tex sätta upp en fallpåse om det inte finns något bra fack. Har ingen erfarenhet av Sunwind 26. Den är inte särskilt stor vilket är bra för en nybörjare, även om det finns många ännu mindre och lätthanterade båtar. Jag tror nog ändå att det kan vara värt med ett visst mått av utrymme (vilket är lika med mer komfort) även för en nybörjare. I alla fall om du inte bara seglar solo. Segelbåtar är billiga nu och man får väldigt mycket för pengarna. Särskilt underhåll, uppgraderingar, renovering, etc har man väldigt lite tillbaka för som säljare. Köp därför en båt i bra skick. Att köpa en risig båt och rusta upp kostar väldigt mycket mer än att köpa en fin båt från början. Hade jag varit nybörjare hade jag köpt en båt i bra skick, med fallen neddragna till sittbrunnen, rullfock, och en bra motor. Har du en ungefärlig budget? Hoppas du gillar seglingen!