Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

fundi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om fundi

  • Placering
    Kadett
  1. I mitt fall var det enkelt att separera propelleraxel och koppling från utgående transmission - det fixade sig självt :-) För att få tillbaka "förbandet" köpte jag en haknyckel (Svedol) och skruvade "hakbrickan" ur den delbara inre ringen genom att hålla fast densamma. Du måste då lyfta upp låstaggarna och säkra att den yttre ringen (6) är fast meddelst tex rörtång (med lämpligt skydd) eller dylikt och skruva ur hakbrickan. Sedan bör du kunna dra isär kopplingen ifråga. Lycka till!
  2. Efter att ha haft kontakt med Rodahl i Lidköping kan vi konstatera att min koppling är en gammal variant av Aquadrive som tämligen ovanlig. Rodahl ser inga problem med att medelst en haknyckel skruva isär kopplingen, kolla för ev repor etc, trycka tillbaka den delbara hylsan i den större hylsan och skruva ihop anordningen som via sitt koniska utförande skall bilda ett hållbart förband. Tack för alla tips.
  3. Tack för denna intressanta redogörelse. Återkommer med mina funderingar i morgon.
  4. Tack för detta tips. Håller med om att Aquadrives tyckkoppling ser ut som min installation, dvs den del som sitter mot backslaget. Har kontaktad Rodahl och avvaktar svar.
  5. Har en Compis 28 med (sannolikt) originalmotorn kvar. Problem uppstod när propellern plötsligt inte ville vara med. Det är tur att det finns segel. Närmare undersökning visade att den klämkoppling som förbinder propelleraxeln med utgående axel från motorn hade gått isär. Se bild. Trots idogt googlande och ringande till marina experter kan jag inte få tag i någon information om denna typ av klämkoppling, tex namn, hur är den tänkt att klämmas ihop, finns någon form av säkring för att undvika just vad som hände etc? Tacksam om någon kan berätta något om kopplingen ifråga.
×
×
  • Skapa nytt...