-
Innehålls Antal
47 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm Johan75
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej. Ifall du inte listat ut var vattnet kom ifrån har vi åtm. haft två orsaker till att ha fått in vatten. 1) regnvatten, 2) från vattentanken. 1) I vår båt fuskade vindrutan längst bak, den var inte tajt fastsatt mot skrovet (ca 15cm längst akterut) så vatten sipprade in då det regnade. Vet inte om det skett långsamt eller om det var så original, men det var lättfixat med lite vit silikon. Eftersom båten lutar lite åt babord så rann vatten in på styrbords sida bakom aktersoffans siddyna. Det rann inte ner i kapellgaraget som det verkar vara planerat utan sipprade långsamt ner under ryggdynan. Minns inte mera hur, men därifrån rann en del vatten ner i styrbords förvaringsbox varifrån det tog sig till kölsvinet. Vi har ett par små hål i mellandurken så vattnet rinner ner. 2) Vattentankens kork var dåligt fastskruvad ibland eller så var den lilla luftningsskruven öppen så vatten rann ut vid tuff körning. Därifrån ner i kölsvinet via ett litet hål vid batterierna på babords sida. Hittils har vi inte märkt att genomdragen (självlänsen, toa-in, septi-ut) skulle läcka, men om du har konstant långsamt läckage bör du kolla upp dem. Kanske ni har nåt annat eftermonterat genomdrag också, eller nåt med bogpropellern? Intressant att du säger att länspumpen inte pumpat ut vattnet. Det har den aldrig gjort för oss heller. Jag fyllde en gång upp vatten med vattenenslang för att testa om den funkar, men den gjorde ingenting. Vill minnas att den var kopplad så att den ”var på” då kylskåpet och kokplattan var på, men är inte helt säker. Det torde vara dokumenterat i manualen för båten. För oss funkade den iallafall inte. Jag har haft det på min långtids-todo-lista att byta ut pumpen men inte orkat än. Vi får in väldigt lite vatten nuförtiden efter att vindrutan tätats. // Johan
-
Hej, Om du ännu inte fått tag på bord och dynor så borde det gå att fråga en återförsäljare eller ett service-center. Jag har inte prisuppgifter på bordet eller dynorna, men de finns listade i reservdelskatalogen. Bordsskivan tex tycks ha koden YM76DC-65, bordsben långt BG75342 osv. Var noga med att kolla vilken färg dynorna har. De har ju bytt med åren. Jag behövde för nåt år sen ett par originaldelar och hade lite svårt att ens få svar från de stora båtcentren. Sen kontaktade jag ett litet service-ställe 40 mil bort och fick grejerna på ca en vecka. Mvh, Johan YAMARIN_76DC.pdf
-
Har under några år tillsammans med båthotellet båten står på under vintrarna funderat på hur man kunde underlätta processen med att borsttvätta båten under sommaren. Dilemmat är att ekolodsgivarna tenderar att lossna eller böjas fast man säger åt borstaren att se upp med aktern. Vi har tidigare haft fästen för givarna som går att dra upp, men man måste simma för att komma åt skruvarna så det är ju inte så optimalt då det oftast är blåsigt och kallt den dan man har beställt tid för tvätten. Jag kunde heller inte hitta nån färdig produkt som skulle passa 76 DC, men vem vet, kanske det finns... Här är en möjlig lösning till att enkelt kunna dra upp givarna, utan skruvar eller annat krångel. Släden i skenan låser sig i nedesta läget då man trycker ner den, samt hålls uppe i översta läget under tvätten. Jag hade sen tidigare Sternsaver-klossar för de förra skenorna, så de nya är fästa i dem också för att inte i onödan behöva borra genom skrovet. Det är nån lokal typ, som om jag förstod rätt också gör andra beslag, som tillverkat skenorna. Det här är en prototyp, men ifall de funkar bra kanske de gör fler av dem.
- 619 svar
-
- 1
-
Tackar! Vi har varit nöjda med både utseendet och hur det funkar. Yamaha Command Link-instrumenten är är rätt dyra, så man kan fråga sig om det är värt att byta ifall allt fungerar bra. Vi fick Speed-Fuel mätaren på garanti från Yamacenter som sålde båten, dess pris hade varit en omkring 250 eur vill jag minnas. Tach-mätaren hittade jag för 150 eur på eBay. Det finns en del olika modeller, de har ändrat lite med åren. Nån Yamahaexpert kan kommetera det bättre, men om du skaffar den nyaste modellen borde det inte vara nåt problem. De skall gå att plugga till Command-link hubben. På sida 15, i min post från 19:e maj 2020 syns triducern i den tredje bilden. Det är givaren på styrbords sida på akterspegeln. Jag har fäst givarna på en ställning så vi kan dra upp dem då vi borstar bottnen. Triducern köpte jag också från eBay. Det finns ett kit med allt i. Kabeln räcker bra till Command Link hubben under styrkonsollen.
- 619 svar
-
- 1
-
Hej! Råkar nån här veta vilken produkt som använts för fästet till vindrutsluckan, från ”bromsen”? Gick ner till båten och märkte att fästet som går genom hålet i glaset gått av, så det blir att hitta på nån snabb lösning. Vindrutan är Ö-metall. -Johan
-
I vår blev båten EpuCoat behandlad och glänser fint i väntan på att isen skall släppa.😁 Eftersom den inte var bottenmålad ville vi skydda den mot osmos, samt ifall den hårda ytan hjälper mot slem och snäckor är det ju en stor fördel. Skall också bli intressant att se om bränsleförbrukningen går ner. Som näst blir att få den tejpad igen, vilket kan tänkas vara lite problematiskt då tejp lär hålla dåligt på hård yta.
-
Kommenterar egen post: Tror inte de har ändrat på den så att man inte kan byta stol. Vissa ändringar har ju gjorts, de satte till draglådan tex.
-
Ja det skulle säkert fungera. Vår -07a har inte lådan bredvid kylskåpet och värmarens ena utblås sitter förom kylskåpet. Det betyder att området akterom kylskåpet har plats för ett "utblås" till. En tanke jag leker med är att med ett kort rör leda varmluft ovanför kylskåpskompressorn ner till platsen nyare båtar har sittbrunnens utblås på, med en liten fläkt då. Med en Wallas ventil (som på andra sidan av kylen) tror jag det skulle se rätt harmoniskt ut.
-
Det är sant. Om jag installerar fläkt blir det nog med en brytare eller så med lite logik, så den slår på vid en viss temperatur eller då värmaren är på, eller nån kombination av dessa.
-
Hej. Ja det torde gå. Vad jag vet har Yamarin inte ändrat lådan stolen är fastsatt på under åren. 79 DC ser ut att ha samma form. När vi köpte vår 76:a, så hade vi några andra i sikte också, varav en var en riktigt gammal en där de hade bytt ut alla dynor samt förarstolen till den nyare varianten. Dvs det torde vara helt möjligt. Har du hört av dig till Yamarin direkt, eller tillverkaren av stolarna (har inte kollat up vem som gjort stolarna under åren)? Mvh, Johan
-
Hej. Det där låter intressant. Jag har också tänkt på att förbättra ventilationen bakom kylskåpet. Jag funderade på ett hål till akterut med slang och en liten 12v fläkt (tänk såna som finns i bordsdatorer) som relativt ljudlöst suger ut varmluft bakom kylskåpet. Var tänkte du göra hålet? Jag minns inte exakt vår förbrukning och är inte vid båten just nu, men jag kan säga att det nog drar rätt mycket under varma dagar eller då vi kör värmaren. Vi har ju värmaren bakom kylskåpet så det blir rätt varmt där fastän det är kallt ute... Däremot 40Ah på bara en natt låter rätt mycket. Jag skall kolla det när jag är vid båten nästa gång och kylskåpet är kallt. Att kyla ner det med en massa varm dricka i tar ju helt klart en del ström, men ett redan kallt skåp borde ju inte dra så mycket? Mvh, Johan
-
Ja det är onekligen stor skillnad. Tvättade bottnen idag på en "Miniwash" båttvätt, en trailer med borstar, för att kunna testa med så ren botten som vi nu kan tänkas ha den här tiden på året. Det blev lite bättre men inte några större ändringar. Jag tvättade den förra gången för ca 2-3 veckor sen på en likadan borstare, så den hade blivit vad jag skulle kalla "halvslemmig" sen det. Förbrukningen med halvtank och ganska mycket grejer, men lite mindre än på långresan kommenterad ovan, stod nog på ganska liknande nivåer, 1.4-1.7 l/nm, mera mot 1.5-1.7 l/nm faktiskt. Toppfarten före tvätt var klart under 40 knop, ca 5400-5500 varv/min och efter tvätten prick 40 knop och 5600 varv/min. Dvs inte nån enrom ändring. Ifall vi missar en tvätt den här tiden på året och det kommer havstulpaner börjar det gå rätt "trögt". Vad det gäller propellern så vet jag inget mer om den än vad som syns på bilderna ovan: "21-M" och "II" eller "11" står det på den. Såg ingen annan märkning. Jag har inte tid att ta loss den för vidare inspektion, men kanske den är identifierar? Rätt tunglastad båt, 250 hp och 40 knop vid 5600 rpm verkar inte helt kompatibelt med nån av de ovanstående testerna, men kanske tänker jag fel?
-
Ja, det stämmer bra det. Men trots allt så har ganska många helt klart högre normalförbrukning av nån orsak. Själv har jag slutat fundera på det desto mer. Har en Propulse propeller som passar på motorn, så nästa steg kunde vara att testa med olika stigningar med den. Tror vi kör ganska mycket tyngre lastade än de gör i testen, då vi använder båten alltså. Kan tänkas påverka mer än vad man tror?
-
Hej. Ifall båten är lastad skulle jag inte oroa mig så mycket. Som diskuterat på sida 1 i denna tråd så rör sig förbrukningen ungefär på samma nivå som du har för andra också. För egen del så har vi nog ännu högre förbrukning, men jag har inte på länge haft tillfälle att köra båten olastad så jag kommer inte exakt ihåg de bästa talen vi sett. I sommar har vi kört den fullpackad i 2 1/2 veckor på långresa med minst halvtank men ofta rätt fulltankad och annars fullt med grejer, mat, vatten, verktygsback osv. och då ligger förbrukningen på 0.6 nm/l. Vår marschfart ligger på 23-28 knop, det brukar för oss vara den trevligaste hastigheten och förbrukningen är rätt oförändrad i det området. När båten är riktigt fullastad och just tankad kan förbrukningen t.o.m tippa över till 0.5 för en tid och i andra ändan, då man gjort av med lite bränsle och vatten samt mat kan den luta mot 0.7. Men på det stora hela så står förbrukningen på 0.6 nm/l för oss. Jag har inte orkat stressa över det så mycket för vid goda förhållanden och inte så mycket last så toppar vi över 40 knop, kring 41 vill jag minnas med en del grejer och 2 pers. Det torde vara Ok för den här båten och motorn. Vi har den äldre 250-hästars Yamahan och inte bottenmålat. Det senare betyder att båten måste rengöras ofta och mellan varven blir den nog rätt lurvig så det påverkar givetvis hastigheten också, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Propeller är var jag vet original, men det har jag inte kollat upp. Det står inte mycket på den… 3-blads rostfri. Bifogar några bilder, kanske andra med äldre 76:or kan kommentera vad de haft original? Vad det gäller trimmandet och plupparna så får du testa dig fram. Överlag så trimmar vi nog nån plupp mer än du, 4..5 kanske, men det beror på vind, vågor hur båten är lastad. Håll koll på hastigheten på plottern och förbrukningen samt varvtalet och testa dig fram genom att trimma både ut och in. Får du högre hastighet på samma förbrukning så är det ett bra gångläge. När propellern släpper eller det blir känguru-hopp så har du trimmat ut för många pluppar Mvh. Johan
-
Det finns många bra sätt att fästa batterierna på. Original-järnen med vingmuttrarna är lätta att installera och stabila tycker jag. Nu då jag sökte dem på nätet hittade jag inga nära (Europa), men jag har sett dem på MaritimShops vill jag minnas. I vår andra båt har jag använt Biltema-batterilådor, men de kan tänkas bli lite otympliga i detta fall ifall du vill ha dem akterut på styrbords sida, om du inte spänner fast dem med remmar kanske? Det är ju inte så lätt att lyfta in batterierna i lådorna ifall lådorna är skruvade... då man kryper där nere i luckan på magen. Själv köpte jag billiga ställbara fästen på eBay (sök på "battery tie down" tex) och gjorde hål för krokjärnen. Hade turen att batterierna passade perfekt på bredden, så jag är nöjd med helheten.