Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

Saddlemaker81

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Saddlemaker81

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Var tvungen att kolla igen, stämde bättre med rätt mått, 150Nm låter bättre än 1500Nm nu ska jag testa att dra åt på riktigt! Hur låser ni fast svänghjulet/axeln så det inte snurrar med när ni drar moment? Tack för hjälpen!
  2. Hej igen då. Någon som vet hur många Nm som gäller när jag drar åt svänghjulet? Det står 16 kgm på svänghjulet, fick det översatt till lite drygt 1540 Nm, det låter VÄLDIGT mycket. Motor: Yamaha 55 Hk utombordare.
  3. Fattar precis, för det var just det som kan ha hänt näst sista gången. För nu innan sista bulten gick av så fick jag svänghjulet på plats och drog åt bra hårt... i värsta fall får jag testa igen och dra åt ÄNNU hårdare.
  4. Hej kära båtexperter. Först till vad som är trasigt och vad som händer. Sen till historien om min första motorbåt. 1, krysskilen mellan svänghjul och vevade går av. Den håller ett par starter men sen går den av och svänghjulet snurrar på axeln. Jag har bytt 4 ggr nu. De två första ggr var det fel storlek, jag kikade på den gamla som satt. Sen lyckades jag tänka till och mäta lite, kunde då gå upp en storlek och då höll krysskilen längre. Frågan är följande: Vad kan det vara som gör att krysskilen går av? Till resten av historien med den här båten och dess motor är lång. Det började i fjol, en varm sommar och vi ville testa på en liten motorbåt. Vi har tidigare bara haft en liten glasfiberbåt med 12v motor på. Med begränsad budget så hittades denna båt, en Sandefjord från 1970 enl skylten. Motorn en Yamaha 55 hk electric. Det började direkt vid köp, tidigare ägarehade inte lagt i båten men gjorde det utan protest, backar ner kärran, lossar båten, backar ut, kör fram till bryggan och stänger av motorn. Vi kikar och ska sen provköra, nu börjas det. Motorstartar ok, lägger i backen, motorn varvar upp fint men bakåt kommer vi inte.. Motorn varvar men propellern rör sig inte. Testar framåt och det funkar fint. Justering tänker både vi o säljaren. Den historiens näst sista del är att vi tappar propeller och hela vxl'n. Hittar den som tur är på 2m djup och konstaterar att muttern som håller hela paketet på plats var i plast och är skrot. Fixar en ny, som är i metall, justerar vxl'n lite och nu funkar den klockrent. Del 2. I med fru o barn, nu ska det åkas båt. Mitt på sjön börjar motorn låta konstigt, spottar o fräser, svarar inte på gaspådrag. Lyfter på locket, svänghjulet har lossnat, krysskilen har gått av. Lyckas ta oss hem med hjälp av lilla 2 hk "trolling" motorn som också sitter på båten. Byter kryssbulten, får hjälp av en båtnisse i byn att justera tomgång och soppa. Motorn går nu så jädra bra, sen går Allt åt skogen... den historien kort är att jag stänger av motorn, sen när jag ska starta vägrar den starta. Det visar sig att krysskil nr.1 har gett sig. Byter denna och nu börjas det. Den kilen går av redan vid teststart på land. De två större kilarna håller längre men går av efter ett par starter. Motor gick nu riktigt fint med sista kilen men nu gick den av efter ca 10 starter och nu är båten till salu dock utan fungerande motor. Förlusten är ett faktum. Dock så gav vi "bara" 18000kr för båt med en 55 hk och 2 hk motor, gammalt kapell, 30 km/h kärra (hemmabygge) och ett ekolod av enklare model men den fungerar iaf. Jag har kämpat med den här motorn, lärt mig otroligt mycket om 2 takts båtmotorer men jag vill åka båt, inte skruva båt. // Ulf
×
×
  • Skapa nytt...