Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Wilpel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Wilpel

  • Placering
    Kadett
  1. Hej allihopa, hoppas ni har haft en bra båt säsong hittills! Nu är det så att limporna på min mercruiser 5.7 efi -00 (ca 220 timmar) har börjat ge upp då jag kan se en liten stråle vatten från limporna när motorn är igång. Jag har pratat med min Marina och dom säger att dom kan byta det men dom rekommenderar att jag ska köpa en ny motor då fler saker kan gå fel då motorn tidigare körts i salt vatten (innan min tid med båten). Det dom säger är att om dom plockar bort limporna kanske det är så att den rostat ännu mer och fler saker behöver bytas. så min fråga är, hur stor chans är det att dom nu plockar bort limporna och ser att det inte går att byta dom för att något annat också måste bytas? På dom lät det som att det är ganska möjligt men vill ha ett ”second opinion” på detta. laddade upp en bild på motorn (inget på limpor eller något men kanske ger en liten bild om i vilket skick motorn är i övriga fall??) känns konstigt att behöva byta hela motorn för att limporna är trötta eller har jag fel?
  2. Jo absolut men den har ju ändå hyfsat få gångtimmar och har varit servad efter varje säsong men det är väll så det är med äldre båt. Det är nog som du säger får väll fortsätta köra den bara så jag känner igen ljuden och kan lita på den mer.
  3. Hej, Jag är ganska ny inom båt världen, har haft en egen båt under en säsong så det blir min andra nu i sommar och älskar det. Problemet är att vi råkade ut för en del fel med motor och el vilket såklart gör mig lite nojig när vi är ute, Min båt är en begagnad sea ray 240 sd -00 (300 gångtimmar). El problemen är jag inte lika orolig för då det är något jag kan ganska bra och drog om kablar och bytte ut det mesta innan upptagning så där ska det förhoppningsvis inte vara några problem men just ang motor och drev så kan jag nästan ingenting, Jag vet hur jag byter filter och olja etc men inte mer än det. Gjorde en större service på motorn i samband med upptagning och ska göra en större service på drevet för att kunna känna mig lugn när vi är ute nästa säsong. Så min fråga är, har ni mycket problem med era båtar och är det isåfall något man får räkna med för båtlivet eller har jag bara haft otur? Vill kunna slappna av helt när jag är ute med båten men så fort jag hör något litet ljud som jag inte hört etc så blir jag direkt orolig och börjar lyssna efter fler.😞
  4. Detta är färgerna jag har och på tändlåset står det dom här märkningarna: 50 15a 15 och 30. Är det någon som vet vart jag ska koppla dom? Lite förvirad då det finns 2 av samma etc.
  5. Jo det har jag gjort men den lyckades släppa igen nu när vi var ute igår och av lite panik (Då vi tagit upp ankare och ligger ganska nära berg) så försöker jag vrida om den fler gånger och antagligen därför den släppte som sagt. Antar att någon innan låtit den snurra och inte gjort något åt det eftersom att jag bara varit ute med den 2 ggr och då bara vridit om nyckeln 5 ggr kanske och då har den kanske snurrat någon/några mm varje gång men har då justerat den.
  6. Det är den gamla ägaren som installerat det nya tändningslåset så varför dom är det vet jag inte men antar att det är en blandning av att låset hängt med lite när man vred nyckeln vilket jag nämnde i svaret ovan. Stulen är den inte. (Antar att det är just vad en som stulit den skulle sagt dock hehe)
  7. Hej, Förra gången så visade det sig vara reglaget som inte gick i neutral eftersom att en del hade släppt innuti och därför tände den inte (eftersom att den låg i drivem då det såg ut som att den låg i neutral). Japp nu har jag uppgraderat den mindre båten (Min första båt) eftersom att jag kände att jag ville ha möjligheten att åka lite längre sträckor och för att det här med båt har blivit en hobby nu. Iallafall båten (Sea ray 240) är begagnad men nyköpt av mig. När den stog på firman så hade någon försökt ta båten och har då brutit upp tädningslåset så att den gamla ägaren var tvungen att komma ner och sätta i ett nytt (Allt detta innan jag köpte båten). När det sattes i så har inte låset suttit specielt stilla utan har följt med nyckeln sagta varje gång jag har vridit om den och det är antagligen därför dom lyckats släppa. När jag försökte dra om den när vi stod stilla så pep den inte vilket den brukar men startmotorn gick igång men som sagt den tände inte.. När vi senare försökte igen så gick inte ens startmotorn igång utan det var helt tyst (Antagligen så att en annan kabel lossnade då). Jag testade innan med start batteri också utan någon lycka. Problemet som sagt är att jag inte vet vilken kabel som ska sitta vart och eftersom att det är ett så enkelt fel så känns det som något jag kan fixa själv.
  8. Hej, Igår stötte vi på ett problem då båten inte startade, kändes som ett el fel så plockade fram multimetern och kollade batterierna och inget fel där samt att vi kunde driva andra eldrivna prylar med dom. Det slutade med att jag ringde en kompis som hjälpte att bärga då det började bli dåligt väder. När jag kom fram så tänkte jag att det kunde va en säkring som gått så skruvade upp och kolla men då såg jag att kablarna som går till nyckeln har hoppat ur (3st) är dock osäker på vilken som ska vart och tänkte höra om någon här har någon aning? Se bifogad bild.
  9. Hej! Har en Ryds 530dc med en 70hk Johnson 2 takt på. Det jag funderar på är att köpa en mindre 4 taktare att sätta på för att använda när vi fiskar eller bara vill puttra runt i låg fart för att dra ner på bränsle förbrukningen. Min fråga är då vilken styrka jag behöver. Båten väger 660 kg utan folk och last. Är detta överhuvudtaget en bra ide?
  10. Glömde att nämna att det första jag gjorde för att försöka starta den när det inte gick var att stänga av lanternorna men problemet kvarstod. Kan det fortfarande vara det som är felet i såna fall?
  11. Hej! Igår skulle jag ta en tur med båten när det regnade och började bli mörkt, har aldrig vart ute när det börjat mörkna med den nuvarande båten (ryds 530dc) så det blir första gången jag använder lanternorna. Så jag slår på dom och börjar puttra ut men helt plötsligt lägger motorn av bara sådär och när jag vrider om nyckeln händer ingenting, inget ljud från startmotor och inget klickande. Som tur var lyckades jag paddla tillbaka in men sedan när jag testar igen efter regnet så går den igång som den ska. Detta känns ju såklart som ett el fel och det jag behöver hjälp med är vad jag borde felsöka. Det skumma var att all annan el verkade fungera normalt såsom lampor, motor hissen, ekolod etc. motor är förövrigt en Johnson 70 -89.
×
×
  • Skapa nytt...