-
Innehålls Antal
139 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
56 ExpertOm Gullholmarn
-
Placering
Örlogskapten
Mina båtar
-
Båtens namn
Tjorven
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag har en 29fotare med 21hk diesel. Jag hade aldrig velat ha utombordare, mindre driftsäkert skulle jag säga. Beroende på montage svårt att nå ner till reglage om man inte sätter upp fjärrreglage i sittbrunnen. Du får heller inte propellerström över rodret, så det blir nog bökigt om du ska vända snävt i en hamnbassäng. Ska du vinkla utombordaren i hamn är det ofta långt att böja sig ner och det bli en säkerhetsfråga då du kan klämma dig mot en brygga alternativt trilla i. Dessutom släpper du uppmärksamheten framåt om du måste hänga över relingen. En sekund eller tvås ouppmärksamhet är rätt länge i en hamnmanöver vid ordentlig blåst. Och risken vid sjögång är nog att en utombordare gungar såpass där bak att propeller åker över vattenytan. När det blåser som mest är jag som mest tacksam över att jag hade 12hk mer i min diesel än vad det var original, underlättar manövrering i hamn ordentlig och jag orkar gålla 6 knop i motsjö. Jag har heller aldrig sett utombordare med segelbåtsrigg( tex mercury sail) över 5hk, och backförmågan på vanliga 15-20 hästare är ju inte särskilt bra när du sätter de på stora tunga båtar. Sedan kanske man skall väga in bekvämligheten, fyfasen för att behöva gå för motor med en surrig utombordare ett par timmar i kanaler osv eller stiltje om du ni skall långsegla.
- 12 svar
-
- 1
-
Hej! ett trådlyft men nu verkar det bli 5 knop i täresund! https://www.lansstyrelsen.se/download/18.cfca5e7188ba0cfa4481645/1689058448075/2023-56%20Sjötrafik%20fartbegränsning%20Täresund%20Sotenäs.pdf?TSPD_101_R0=088d4528d9ab200076d03cbea3af8ae6306763002fc6eb2878e341243729e8aaf48c27f862a5c7b4083c19a6b1143000a0de1605cd0f2c201bdf4ae90e4ecd40a35c34cadc8ccffae5bb7bfc3f164330ef8d08ff05d7a55d1abd12136ef456f6 imorgon tänkte jag gå i passagen
-
Det där är ju ingen riktig snipa, den går ju som du ser på en bild alldeles för fort. Gullholmensnipa, långsjösnipan, crescent allure är tre exempel men det finns många 🙂 Men roligt att ni kikar på snipa och inte bara snabba moderna styrpulpeter!
-
Kommer du inte åt svänghjulet så kanske du kan komma åt generatorremmen och röra motorn lite, så känner du ju om den sitter fast iallafall menar jag
-
Jag har det precis så med RAM-mount med dubbel svängarm. Fungerar väldigt bra. Nackdel att man inte kan ha luckan stängd och plottern ute. Sitter med genomgående maskinskruv genom skottet med stora brickor på utsidan. Hittade inget annat bra alternativ än RAM, kikade lite på TV-fästen men tyckte inte det blev bra
-
Kan du inte lossa filtret och få ner oljan i någon behållare ? bara du får ut den snabbt.... Nytt filter ny olja. Om inte startmotorn går runt kan det ju vara kortis bara eller säkring som gått pga kortis. Prova dra motorn lite för hand så känner du om den går runt eller har fastnat.
-
Det var som jag misstänkte en undervanten, vi lyckades lirka loss fallet och allt såg bra ut!
-
Gullholmarn började följa Riggning rullmast (lär av mina misstag)
-
Hej Tänkte dela med mig av ett tips jag fick, det kanske är något ni andra tänkt på men jag har det inte. Riggade och mastade båten i början av veckan ( Ohlson 8:8 med selden rullmast). När den väl var mastad så fick jag för mitt liv inte upp storfallet (löper inuti masten). Fick upp i kranen och såg att den löpte lätt i likrännan och att det var i själva masten det tog stopp. Med tre gubbar som drog till i fallet lyckades vi dra det men det var lika trögt hela tiden så vi gav upp då det blev sent. Ringde de som sålt masten idag och fick troligen reda på vad för tavla jag har gjort. Enligt firman får de ett eller ett par samtal om året om personer som gjort just detta. När masten låg på sidan så satte vi i en vant underifrån(undervant) vilket troligen var ett misstag. Troligen har vi klämt fallet under ett ändbeslag till vanten. Skall åka och släppa ett vant i taget och se ifall fallet då löper lättare och om det är det som är felet. Hoppas jag kan fixa det utan att behöva ta ner masten igen men det återstår att se. Det lovar 17M/S i byarna så kanske inte blir idag... Icke rullmaster kanske också har fallen i masterna? Jag har inte tänkte på det och blev lite osäker nu.
-
Båten i min profilbild hade en lågvarvig encylindrig sabb, där fick man halvskrika och allt dunkade i takt med motorn. Men en nyare variant har jag varit i närheten av med en tvåcylindrig penta, en helt annan sak. I nyvarande båten har vi en yanmar 3YM20, den går mjukt och behagligt och man kan prata i sittbrunnen. Så en snipa med en 2 eller tre cylindrig motor går ju jämnare och troligen tystare än en äldre med stumt montage. Sen är det ju en till sak att tänka på mer än själva decibelen. En tvåtaktare som varvar 4500rpm skriker ju på ett annat mer hysteriskt sätt än en lugn diesel där du puttrar i 1800-2200rpm. Kanske kan denna videon ge dig något. Spola fram till ca 35minuter in i videon. Yanmar 3QM30 Service, MOTOROLJA OLJEFILTER, LUFTFILTER, GENERATOR REM och ny olja i backslaget. 2/2 - YouTube
-
Monarken är väl ingen snipa utan en kabinbåt. Svårt att montera en utombordare bra på en snipa. Skulle du mot förmodan vilja ska du nog ha en segelbåtsutombordare som har lite bättre backegenskaper osv. Mercury Utombordare 5hk F5MLHA Sailpower (hjertmans.se) Monark 690 är ju däremot en fin snipa. Förövrigt samma skrov som den nya 23 fots gullholmensnipan.
-
Jag tycker om rörö och grötö. Båda har webkamera om du vill kika Grötö har enkel standard men lugnt och härligt, långsidesplatser, väldigt få. Men man ser innan man går in i bassängen om det finns ledigt. Windy: Webbkameror - Hönö: Grötö hamn RÖRÖ kamera En ö vi verkligen gillade är också stora Dyrön, här finns också långsidesplatser. Alla de här är populär men under lågsäsong är det nog inga problem. Styrsö sandvik brukar också ha gott om plats, här finns platsen med tampar i vattnet. Vi gillar Öar som har mycket natur och lugn atmosfär så, jag tyckte inte så mycket om Åstol utan ligger hellre på dyrön. Skippar gärna Hönö klåva då det känns som stad och marstrand för att det är för mycket Party och hög ljudnivå, men de har fina Y-bommar och personal som kan hjälpa till. Hoppas du får en fin semester.
- 10 svar
-
- 1
-
Nu är det väl kanske inte tilltal vi skulle diskutera. Jag har svarat efter bästa förmåga på frågorna. lycka till med examensarbetet !
-
När man har sjökortet framme, så finns en inställningsknapp om jag minns rätt
-
Hej Jag hade Navionics i min förra Lowrance och nu har jag Lighthouse i min Axiom 9RV. Upplevde faktiskt Navionics lite lättare då det var mer likt papperskorten från början. Lighthouse kräver lite mer inställning för att bli trevligt och enkelt för ögat. Men annars nöjd med båda. Ett tips, du måste vara ute och köra med båten för att kunna ställa in så att du inte visas mitt i skärmen utan längre ner så du har längre "framförhållning". Tog ett bra tag innan jag klurade ut varför det inte var möjligt, störande... Annars gillar jag den skarpt, just nu inne på reparation. av/på knappen reagerar dåligt...