Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

MathiasM

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om MathiasM

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Ursäkta ett sent svar. Lite återmatning vad som hände i maj. Jag var beredd på att få skruva ner och fixa, men det räckte att vrida på motorn tills bästa slagläge hittades. Jag försökte kontrollera backventilernas funktion också och de verkar fungera. Jag har lärt mig en hel del nu. Tack så jättemycket för väldigt bra och snabba svar. Fantastiskt hjälpsamt. 👍😊 Vänliga hälsningar Mathias
  2. Tack så mycket! Detta ska jag prova. Om det är backventilerna, behövs då hela matarpumpen bytas, eller endast ventilerna eller går de att sätta fast igen, om de lossnat? Vänliga hälsningar Mathias
  3. Hej! Har köpt en äldre snipa med en Volvo Penta 2003. Jag har bytt bränslefilter, förfilter samt det på motorn, och ska nu till att lufta bränslesystemet. Luftningsskruven på filterhållaren är öppnad. Det finns en liten vinge eller spak, att pumpa fram diesel med på matarpumpen. När jag pumpar här kommer ingen diesel fram, trots mycket pumpning. Filtren har jag fyllt med diesel innan ditsättning, så att man inte ska behöva pumpa så mycket. Men spaken känns väldigt lätt att röra på, utan motstånd, och det kommer som sagt ingen diesel. Gör jag fel? Missar jag något? Är något troligen trasigt? Bränslekranen är satt i öppet läge. (Den var stängd under filterbytet.) Diesel finns i tanken. Förra året fungerade motorn perfekt, men även då var denna spak "mycket lös", då jag kände på den då. Vore väldigt tacksam om någon vill försöka bidraga med lite hjälp. Vänliga hälsningar Mathias
  4. Japp, halvplanande Marex snipa... Men är det ingen som vill dela med sig vad de har för snipa, motor, utväxling och propeller? Mvh Mathias
  5. Tack för välkomnandet, Pentax! 😊 Motorn kan belastas lite mer. Skulle vilja utnyttja det till lite högre toppfart samt lägre varvtal vid "lagom" cruising-fart. Väljer mellan 3-bladig 16x12 eller 16x13, tror jag. Undrar därför vad som är vanligt på liknande båtar, med liknande eller andra förutsättningar. Men ange gärna förutsättningarna, så man kan förstå likheterna och skillnaderna.
  6. Vi har en snipa, Marex 21 flexi från 1981. Motor: Volvo Penta 2003 29 hk 3000 rpm, utväxling backslag 2,3:1 Funderar på att byta propeller. (Har idag 4bl 16x10) Vad har ni för propellrar till era snipor i liknande storlek, samt givetvis motor, backslag och typ av båt?
×
×
  • Skapa nytt...