Mawe85
Medlemmar-
Innehålls Antal
108 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
7 NeutralOm Mawe85
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ryds Camping tar 7 pers, men 4 vuxna plus 3 barn är föredra. Min camping med en Honda 50hk -14 kostade 37kkr för tre år sen, men kapellet och interiören behövdes fräschas upp.
-
Jag målade om min Ryds camping från -75 förra året. Anledningen var att den var tidigare var målad med tre lager av olika kulörer och såg allmänt skabbig ut. För att slippa slipa ner all färg valde jag ta in en firma som blästrade den. Dock körde de alldeles för hårt och gelcoaten tog stor skada. Fick spackla igen gropar i plasten och målade därefter med två lager av Biltemas epoxigrund och sen två lager 2-komp polytheran lack (sträck färg). Körde med roller och pensel och blev enligt mitt tycke ett helt ok resultat. Dock gjorde jag misstaget att vänta för länge med att lägga på bottenfärg (ska vara klibbig epoxifärg), så den släppte efter en säsong och måste nu göras om. Använde endast Biltemas färger.
-
Jag valde att spackla igen alla småhål och ojämnheter trots allt. Kändes bäst för att undvika plastpest eller andra framtida problem. Så här ser båten ut just nu, och jag är ganska nöjd med slutresultatet (några få rinningar som åtgärdas till våren). Ska bottenmåla den inom kort. Vilken färg skulle ni valt? Åker både i Östersjön och Öresund? Har haft mycket problem med havstulpaner tidigare.
- 3 svar
-
- 2
-
Då låter mina förutsättningar bra Målet är att måla ganska tjockt med epoxi grunden så att det jämnar ut sig lätt.
-
Mawe85 började följa Frågor om målning av glasfiberbåt
-
Hej, Fick min Ryds camping från -75 blästrad idag. På vissa ställen var gelcoaten lite tunn så att glasfibern exponerades. Framförallt var det på friborden som gelcoaten var tunnare. Bör man spackla dessa små porer innan epoxi grundfärg eller täckts hålen av två-tre lager grundfärg? Om det bör spacklas, vilket typ av spackel bör man använda? Har testat på ett ställe med glasfibetspackel men det är för tjockt för små porer.
-
Jag sjösätter med en BM Victor i en ganska brant lutning. Traktorn har bra nm i första växeln och borde funka fint för dig.
-
Jo har också läst det men försäkringsbolagets uppgifter säger iaf 50 hk
-
Tänkte slänga på en 50hk 4-takt på min Tumlare från -79. Något som talar för att det är en dålig idé? Pallar akterspegeln det?
-
Instämmer med föregående talare att motorn är för klen för båten. Har en HT båt på 4,8m där jag tidigare hade en 30hk 2-takt. Den var svår att komma upp i plan med 3-4 pers och lite havstulpaner. Gick Max 10-12 knop. Utan tulpaner och i plan gjorde den 19 knop. Nu har jag en 50 hk 2-takt och den går som en dröm, toppar 28-30knop utan tulpaner.
-
Liknande skada på min motor men jag har jämn komp på alla cylindrar. Kan Yamaha haft problem med gjutningen i början på 90-talet?
-
Vet att det är en gammal tråd och TS har gått vidare troligtvis Men har själv en 50hk Yamaha och vill ha en driftsäker motor, så kan den trasiga cylindern bero på: 1. att en bit av insuget gått sönder och orsakat interna skador. Jag har liknande på min motor 2. autolube har fallerat (gett fel mängd eller läcka i slang) 3. feljusterad bränsleblaning Vad tror experterna? Bild från TS motor
-
Tack för input. Med andra ord måste man ha ett bra öra för att höra så att det blir rätt. Ska testa till helgen när jag förhoppningsvis åker till båten.